Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  

Boek 7

Chamenuva

Boek 7

Book 7

____________________________________________________________________________________________

Hieronder vind je een overzicht per bladzijde, van alle brieven uit het zevende boek, Harry Potter en de Relieken van de Dood.

Brieven in het Zevende Boek

brieven7.jpg
Eerste deel brief van Lily Potter aan Sirius Zwarts, Blz 135

Lieve Sluipvoet,

Bedankt, bedankt voor Harry's verjaardagscadeau! Hij vond dat van jou verreweg het leukst. Een jaar oud en nu al rondzoevend op een speelgoedbezemsteel! Hij vond zichzelf heel wat, dat zul je wel zien op de foto die ik bijsluit. Je weet dat zo'n bezemsteeltje maar een halve meter van de grond komt, maar toch molde hij de kat bijna en brak hij een afzichtelijke vaas die Petunia me gegeven had voor kerst (dat kwam goed uit). James lachte zich natuurlijk een ongeluk en zei dat hij vast een fantastische Zwerkbalspeler wordt, maar we moeten wel alle spullen in de kamer opbergen en hem geen seconde uit het oog verliezen als hij bezig is.

Het was een heel rustig verjaardagsfeestje: alleen wij en Mathilda, die altijd ontzettend aardig voor ons is geweest en helemaal weg is van Harry. Doodzonde dat jij niet kon komen, maar de Orde gaat natuurlijk voor en Harry is trouwens nog niet oud genoeg om te beseffen dat hij jarig is! James begint een beetje gefrustreerd te raken omdat hij hier opgesloten zit. Hij probeert het niet te laten blijken, maar ik merk het natuurlijk toch - en bovendien heeft Perkamentus zijn Onzichtbaarheidsmantel nog en zijn stiekeme uitstapjes dus uitgesloten. Ik weet zeker dat hij op zou vrolijken als jij eens langs kon komen. Wormpje was er afgelopen weekend wel. Ik vond hem nogal down, maar dat kwam misschien door het nieuws over de Magisters; ik heb de hele avond gehuild toen ik het hoorde.

Mathilda wipt bijna iedere dag wel even aan. Ze is echt een fascinerende oude schat, die de meest ongelooflijke verhalen weet te vertellen over Perkamentus. Ik weet niet zeker of hij ze zo leuk zou vinden als hij ze hoorde! Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat ik ervan moet geloven, want het wil er bij mij gewoon niet in dat Perkamentus... (vervolg verderop, blz. 490)

Brief van Perkamentus aan Grindelwald, uit "Het Leven de Leugens van Albus Perkamentus", blz. 259-260

Gellert -

Nog even terugkomend op jouw punt dat overheersing door tovenaars IN HET BELANG VAN DREUZELS ZELF is - dat, lijkt mij, is het cruciale punt. Ja, er is ons macht geschonken en ja, die macht geeft ons het recht om te heersen, maar brengt tegelijkertijd verantwoordelijkheden met zich mee tegenover degenen over wie wij heersen. We kunnen dat punt niet genoeg benadrukken, want dat is de hoeksteen waarop we verder moeten bouwen. Als we met tegenstand te maken krijgen, en dat is onvermijdelijk, moet het de basis vormen van al onze tegenargumenten. We grijpen dan misschien de macht, maar in dit geval kunnen we met recht zeggen: HET DOEL HEILIGT DE MIDDELEN. En daaruit volgt dat we, als we tegenstand ontmoeten, alleen die dwang moeten gebruiken die noodzakelijk is, en meer niet. (Dat was jouw fout op Klammfels! Maar ik klaag niet, want als je niet van school was gestuurd, zouden we elkaar nooit ontmoet hebben.)

Albus

Tweede deel brief van Lily Potter aan Sirius Zwarts, Blz 490

"ooit bevriend zou kunnen zijn geweest met Gellert Grindelwald. Persoonlijk denk ik dat ze een beetje kinds begint te worden!

Heel veel liefs,

Lily"

_______________________________________________________________________________________

De citaten en onderdelen van deze tekst zijn afkomstig uit één of meerdere van de volgende boeken: Harry Potter en de Steen der Wijzen, Harry Potter en de Geheime Kamer, Harry Potter en de Gevangene van Azkaban, Harry Potter en de Vuurbeker, Harry Potter en de Orde van de Feniks, Harry Potter en de Halfbloed Prins, Harry Potter en de Relieken van de Dood, Zwerkbal door de Eeuwen Heen, Fabeldieren en Waar ze te Vinden, De Vertelsels van Baker de Bard en van Pottermore. Van al deze boeken rust het copyright bij Uitgeverij de Harmonie en Warner Brothers. De boeken zijn geschreven door J.K. Rowling.

Sign in to follow this  

User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.