Spring naar inhoud

- - - - -

Artikel met Daniel Radcliffe over DH, Total Film november 2010

Artikel met Daniel Radcliffe over Deathly Hallows, door Total Film in november 2010

Harry laat Zweinstein achter, trekt de wijde wereld in en wordt een verschoppeling. Total Film bezoekt de set van the Deathly Hallows en ontdekt dat de reeks zich op niet in kaart gebracht territorium bevindt.
Tekst: Richard Jordan

Harry Potter voert oorlog. Kapotte kleren, geschaafd en bebloed gezicht, de jonge tovenaar ziet er niet uit. "Ik stapel ze gewoon op," grijnst Daniel Radcliffe wanneer Total Film hem naar zijn verwondingen vraagt. "In de loop van deze films raak ik steeds meer gewond..."

Met "deze films" bedoelt hij natuurlijk Harry Potter and the Deathly Hallows, de epische tweedelige Potterfinale die de reeks met een knal tot aan zijn einde moet brengen. Het is januari 2010 en Total Film moest aan een enorme hoeveelheid voorwaarden voldoen om Leavesden Studios te bezoeken, dat in WOII een aerodroom was en gedurende de laatste tien jaar de thuisbasis was van de betoverende wereld van Harry Potter. Vandaag is dag 195 van de opnamereeks en de toegewijde cast en crew laten de sneeuw hun humeur niet verpesten. De meesten toch niet... "Ik denk dat het binnenin Leavesden kouder is dan buiten," grinnikt Emma Watson, ofwel de slimme Hermelien Griffel, "en dat is erg deprimerend!"

Terwijl de jonge acteurs lijden voor hun kunst wordt Total Film weggeleid op een rondleiding van de sets van de films, waarvan velen er al staan sinds het begin van dit millennium. Het is duizelingwekkend: cirkelvormige boekenplanken vol boeken torenen boven ons uit in het kantoor van het nieuwe schoolhoofd van Zweinstein professor Sneep (Alan Rickman), enorme open haarden van groene tegels staan in een lijn in het holle Atrium van het Ministerie van Magie, stof en gruis bedekken de grond van Zweinsteins door de strijd vernielde Grote Zaal... Allen zijn enorm gedetailleerd, op vakkundige wijze gemaakt en monumentaal qua schaal.

Ook al zijn de sets ons bekend, regisseur David Yates, de man die de reeks leidt sinds hij in 2007 aan boord kwam voor Order of the Phoenix, wijst ons er maar al te graag op dat Deathly Hallows: Part 1 (die zij-aan-zij opgenomen wordt met Part 2 dat volgende zomer uit zal komen) een heel ander beestje is. "Het is een roadmovie," zegt de stil pratende man uit het noorden tijdens een korte pauze. "Het draait om deze kinderen die omgaan met de echte wereld. Ze zijn van Zweinstein geschopt en bevinden zich in een heel gevaarlijk gebied. Ze moeten snel opgroeien.

Wacht, geen Zweinstein? "Tot aan het einde van Part 2 bevinden we ons helemaal niet op Zweinstein," bevestigt Radcliffe. Dus, geen zwerkbal, banketten en boterbier zoals in de vorige films... "Dat doet de films heel anders aanvoelen, want mensen zijn het gewoon dat de verhalen zich afspelen binnenin een bepaalde plaats," voegt hij eraan toe. "Voor sommige mensen zal het wel even aanpassen zijn aan de idee dat ze de Grote Zaal nog acht maanden langer moeten missen!"

Moeilijke tijden liggen in het verschiet...

Harry mag dan dit jaar niet op Zweinstein kamperen, hij krijgt toch zijn deel aan zware omstandigheden te verduren... Heer Voldemort (Ralph Fiennes) is in het Ministerie van Magie geïnfiltreerd en heeft Zweinstein overgenomen. Harry, Ron (Rupert Grint) en Hermelien worden gedwongen zich te verbergen voor de kwade Dooddoeners en beginnen aan de queeste die professor Perkamentus in Half-Blood Prince was begonnen: de rest van de zeven gruzielementen waarin Voldemorts versplinterde ziel verborgen zit vinden en vernietigen en hem voor eens en voor altijd stoppen.

"Ze zijn weg van thuis, geïsoleerd, ze hebben geen informatie," legt Watson uit wat betreft de netelige positie van de groep, een die de vriendschap van het trio opnieuw onder druk zet. "Harry is een beetje als een Romeinse keizer tijdens zijn laatste dagen waar zijn hele hofhouding zich tegen hem lijkt te keren," zegt Radcliffe. "Hij heeft er geen idee van hoe hij de gruzielementen moet vinden of hoe hij ze gaat vernietigen. Hij is helemaal paranoia over wat Ron en Hermelien achter zijn rug zeggen. Hij denkt dat ze twijfelen aan zijn leiderschap, en dat is ook zo."

Volgens Yates zijn het ballingschap en het geroddel niet de enige uitdagingen waar de groep deze keer voor te staan komt. "Ik ben het beu om het steeds te zeggen, maar het is veel volwassener dan wat we tot nu toe hebben gedaan," zegt de regisseur. "Het is behoorlijk intens en de dood is zo vaak aanwezig..."

Ondanks de tranen en beroering hebben de opnames van Hallows de acteurs op zowel fysiek als emotioneel vlak op de proef gesteld. "Er zijn erg veel achtervolgingsscènes, dus we hebben veel moeten lopen," lacht Grint. "Het was erg leuk, maar ik train helemaal niet of zo, dus het was toch erg zwaar!" Het lijkt erop dat hij niet alleen is. "Ik klaagde over hoeveel spieren ik had verrekt, maar eigenlijk was het erg leuk om in de bossen rond te lopen," zegt Watson enthousiast, die het leuk vond om weg te zijn van Zweinstein. "Het maakt alles zoveel echter. Ik denk dat deze films helemaal anders zullen aanvoelen dan de vorige films."

Niet alleen breekt Hallows: Part 1 met het sjabloon dat door zijn voorgangers is opgezet, maar Yates zegt dat hij ook los zal staan van het vervolg van volgend jaar. "Deze is meer vérité, met veel handcamera's," legt de regisseur uit. "En Part 2 is een grote actiefilm met een erg emotionele resolutie." Dus waarom de beslissing om het verhaal op te splitsen? "Toen Alfonso [Cuarón] bij de derde film aan boord kwam [Prisoner of Azkaban] verlegden we onze benadering tot het verhaal en we begonnen ze te vertellen vanuit Harry's standpunt," zegt producer David Heyman, die sinds The Philosopher's Stone de reeks mee leidt. "Dingen die daar niets mee te maken hadden werden weggelaten omdat we zo een rode draad hadden in de steeds dikker wordende boeken. Maar, in boek zeven heeft alles met Harry te maken. Dus besloten we om er twee films van te maken. Het is dus niet alleen een kans om de zakken van het publiek nog meer leeg te schudden? Een goed gekunsteld staaltje van twee walletjes eten? "Luister, het behoeft geen twijfel dat als het niet economisch zinvol was dat de studio het niet ondersteund zou hebben," geeft Heyman toe. "Maar de motivatie was er een puur creatieve."

Something wicked this way comes…

Dan is het tijd om één van Hallows' nieuwe sets te ontdekken: de gotische Villa Malfidus, thuis van hoofd-Dooddoener Lucius Malfidus (de terugkerende Jason Isaacs) en noodhoofdkwartier voor Voldemorts operatie. "Ik was zo opgewonden om eindelijk mijn huis te zien! Ik dacht: "Waar is mijn kamer?" lacht Tom Felton, die zijn rol als Potters aartsvijand Draco Malfidus herneemt. "De set is echt fantastisch. Het blijkt dat we toch een mooi huis hebben. Het heeft zelfs een orgel, zo posh zijn we!"

In het midden van Malfidus' spelonkachtige eetkamer, botsen we op een van de griezelige nieuwe creaties van het special effects-team: een bizarre, levensechte animatronische heks die in de lucht zweeft, draaiend en kermend op vreselijke wijze. Dit is, zo wordt ons verteld, het ongelukkige lot van Zweinsteinprofessor Clothilde Bingel, die aan het begin van Part 1 gemarteld wordt door Voldemort. Het wordt de eerste keer sinds Order of the Phoenix dat we Ralph Fiennes' slechterik met slangachtige neus zien en het ziet ernaar uit dat hij gemener dan ooit zal zijn...

"Ralph heeft het buitengewone vermogen om je de kriebels te doen krijgen," belooft Yates. "Maar, zijn Voldemort is erg complex. Hij heeft iets spookachtigs en verrassend kwetsbaars. Hij moet angstaanjagend zijn, want hij is een soort psychopaat, maar we wilden ook dat je in zijn hoofd kijkt en begrijpt waar al zijn pijn en kwaadheid en geweld vandaan komt. Hij is eigenlijk een erg tragische figuur." Heyman is intussen beknopter wanneer we hem vragen naar Hallows' überslechterik: "Ralph in de laatste twee films? Mmm, yummy…”

Niet alleen de acteurs doen hun uiterste best, maar ook het stuntteam en de FX-bods doen er alles aan om van Potters finale een knaller te maken. "De actie wordt erg buitengewoon," zegt Radcliffe enthousiast en zegt ons uit te kijken naar de 'Zeven Harry's-scène', een vroege scène waarin Ron, Hermelien en andere leden van de Orde van de Feniks zich vermommen als Harry om een Dooddoenerhinderlaag te dwarsbomen. "Ik heb er een primitieve versie van gezien en het is fantastisch. In totaal hebben we 96 takes gedaan omdat we exact hetzelfde shot steeds zeven keer moesten doen waarbij ik op zeven verschillende plaatsen stond. Tegen het einde werden we helemaal gek! Toen zagen we een eerste versie van wat we hadden gedaan en het was het allemaal waard geweest want het zag er geweldig uit. Het is het eerste stukje coole magie in de film."

Maar de opnames van Hallows vergden een hoge tol. In januari 2009, voor de opname, raakte Radcliffe's stunt double David Holmes zwaargewond aan de ruggengraat tijdens een repetitie en raakte verlamd. "Hij probeerde een soort wire pull uit die we al honderden keren hebben gedaan en het ging fout," legt Heyman uit. Hij is zichtbaar van streek, maar verrassend oprecht over deze gebeurtenis. "Het is op vele vlakken vreselijk, maar David is geweldig. Ondanks zijn situatie blijft hij zo positief en vastberaden. En misschien komt hij op een of andere manier wel weer in de industrie terecht. Hij is dol op Harry Potter. Hij bezoekt de sets nog steeds en hij wil naar de première komen. Hij zal voor altijd deel uitmaken van onze familie."

Alles staat op het punt om te veranderen...

Het concept van de Potterfamilie, een groep die, op een paar vertrekken en nieuwkomelingen na, gedurende tien jaar en acht films dezelfde film is geweest, is er een die elke gang van Leavesden Studios doordringt, niet in het minst de cafetaria. Terwijl Total Film van een hartige lunch geniet, gonst het er met het gepraat van honderden gewonde heksen en tovenaars. Het is een surreële ervaring, de enorme schaal van de productie die getoond wordt en de gezellige gemeenschapsgeest die erdoor wordt geïnspireerd. Als om dat punt te bevestigen komt de hele Wemelclan (Grint, samen met filmmoeder Julie Walters, filmvader Mark Williams en al zijn filmbroers en -zus) aan de aanpalende tafel zitten. Ze praten en hebben het over de scène van die ochtend en zijn blijkbaar net zo close naast de set als erop.

Helaas zullen de close cast en crew uit elkaar getrokken worden wanneer de opnames van Hallows ten einde komen. "Het zal moeilijk zijn," geeft Radcliffe toe, nadenkend over het einde van een tijdperk. "Ik zal het missen om de filmset op te stappen en precies te weten wie wie is en op welke voet ik met hen sta. We kennen elkaar zo goed en we werken al zo lang als een eenheid samen. Ik zal dat gevoel van familie erg missen."

Maar, vooral voor de jonge hoofdrolspelers voelt het einde van de reeks bitterzoet aan. "Ik ben er zeker van dat ik op sommige momenten blij zal zijn dat het gedaan is," gaat Radcliffe verder. Hij heeft al nieuw werk gevonden in de nieuwe horrofilm van Hammer The Woman in Black. "Als ik die overgang niet succesvol maak, zal ik waarschijnlijk bij Jo [Rowling] gaan smeken om nog meer boeken te schrijven! Maar, ik ben blij dat ik er een carrière van kan gaan maken."

En hoewel Watson toegeeft dat ze nog steeds "in de ontkenningsfase" zit wat betreft het moeten loslaten van Hermelien, delen vele castleden Radcliffes gevoelens. "Het is nogal eng want tot nu toe werden we beschermd door een luchtbel en nu staan we op het punt om de echte wereld binnen te stappen," mijmert Grint. "Maar ik kijk er naar uit, want ik werk al half mijn leven lang aan Harry Potter!" Felton, die ondertussen getekend heeft voor de prequel over de apeninvasie van Rise of the Apes heeft ook tegenstrijdige gevoelens over het leven na Potter: "Het is zo zenuwslopend. Je beseft niet hoe goed je het gedurende die tien jaar hebt gehad. Maar het is ook erg opwindend, het onbekende en wat er gaat gebeuren gedurende de volgende tien jaar..."

Radcliffe heeft nochtans één zekerheid: wat er nu ook gebeurt, met Potter had hij de rol van zijn leven te pakken. "Er zijn weinig personages zoals hem en ik denk dat je het misschien wel vanzelfsprekend zou kunnen gaan vinden. In Half-Blood Prince was er een moment dat ik onder water zat en door het oppervlak moest breken in een meer omringd door vuur. Ik dacht: "Zo'n shot zal ik nooit nog kunnen doen"," herinnert de acteur zich. "Het is erg, erg cool om een held te kunnen spelen. Dit jaar zwelg ik in het soort avontuur à la Boy's Own. Ik moet er van genieten nu ik de kans heb!"

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 komt op 19 november in de bioscopen.

Afstuderingsspeech: Heeft Daniel Radcliffe een rooskleurige toekomst in het verschiet?

Je hebt op het podium gestaan in Equus en andere films gedaan. Was er een groots plan om je van een carrière na Potter te verzekeren?
We wisten dat het belangrijk was om tijdens de Potterfilms al te beginnen met het scheidingsproces en niet om dat pas op het einde te doen en te verwachten dat mensen me dan als iemand anders zouden gaan zien.

Je werkt nu aan The Woman in Black. is er iets anders wat je nog graag wil doen?
Ik zie mezelf niet in het vervolg op The Expendables of iets in die aard! Maar na The Woman in Black ga ik me concentreren op Broadway omdat ik daar volgend jaar How to Succeed in Business Without Really Trying ga doen. Ik ben ook verbonden aan All Quiet on the Western Front, die in 2012 zou kunnen verschijnen.

En wat als mensen je hele carrière lang nog om de handtekening van Potter vragen?
Harry Potter is verantwoordelijk voor elke kans die ik in mijn verdere leven zal krijgen en daar zal ik eeuwig dankbaar voor zijn. Soms erger ik me wel aan dronken mensen die "Harry!" naar me roepen op straat, maar over het algemeen vind ik het geen probleem. En het hoort bij de job. Daar heb ik ook voor getekend. JaC

Afstuderingsspeech: Wat ligt er voor Rupert Grint in het verschiet?

Voel je een druk om een carrière na Potter op te bouwen?
Ik denk het. Ik denk er niet zoveel over na. Ik geniet momenteel gewoon van de vrijheid! Maar ja, ik plan wel om me hier van los te maken en een carrière op te bouwen.

Met films als Cherrybomb en Wild Target?
Het was een hele aanpassing om van Harry Potter naar films met een klein budget te gaan. Ik was er wat van onder de voet. Het is gewoon een heel andere manier van films maken. Maar ik hou meer van het tempo van films met klein budget. Dat is veel meer in het nu.

Je bent ook verbonden aan een biografische film over Eddie the Eagle...
Dat bevindt zich nog in een vroeg stadium. Het zou geweldig zijn als hij er ook effectief komt, maar we zien wel. Ik kijk uit naar de uitdaging, want hij is zo'n groots personage. Ik heb nog nooit in mijn leven geskied, dus ik denk dat dat misschien wel een probleem kan zijn... Maar ik ben er zeker van dat ik wel kan bijbenen!

Zijn er bepaalde regisseurs waar je mee wil samenwerken?
Ik ben altijd fan geweest van Tarantino en ook van David Lynch. Ik hou van surreële films, dus het zou cool zijn om met hem samen te werken.

Dus, als zij jou zouden opbellen, zou je meteen paraat staan...
Ja, zeker! RJ

Afstuderingsspeech: Wat staat er Emma te wachten?

Voel je de druk om succesvol te zijn na Potter?
Ja. Ik doe dit nu al tien jaar en heb met een aantal van de beste acteurs ter wereld gewerkt, dus hopelijk neem ik daar iets van mee. Ik heb zo enorm veel geleerd.

Dus je bent trots op wat je tot dusver hebt bereikt.
Ja, maar ik kijk er naar uit om te zien wat de respons op de laatste twee films zal zijn. Ze zijn van zo'n ander niveau dan alles wat tot nu toe als is verschenen. Ik denk dat mensen verbaasd zullen zijn.

Zul je het personage missen?
Ik hou zielsveel van Hermelien. Ik denk niet dat ik ooit nog een personage zal spelen waar ik me zo sterk mee identificeer. Ze is fantastisch: slim, dapper, vastberaden en trouw. Ze is het gewoon.

Wat is je leukste herinnering aan Harry Potter?
Oh, er zijn er zoveel: tafeltennis spelen met Dan en Rupert, mijn kat voor de eerste keer ontmoeten. Offstage staan aan Radio City waar 1000 mensen op ons staan te wachten, naar buiten wandelen en de flitsen zien gaan. De eerste keer dat ik een handtekening gaf... er zijn honderden herinneringen...

Het talent: Vers bloed: Potters duistere paard.

Malfidus is weg van Zweinstein, maar verwacht niet dat hij vervaagd. "De volgende jaren worden een geweldige periode voor mij om gebruik te maken van wat ik heb geleerd," zegt Tom Felton. "Ik ga er gewoon helemaal voor!"

Hoe voelt het nu er eindelijk geen Potter meer is?
Een beetje bizar. Ik besef plots hoe goed we het hadden. Het was een geweldige periode.

Je speelt mee in The Apparition en bent bezig aan de opnames van Rise of the Apes...
Ik had twee weken vrijaf halverwege Deathly Hallows en mijn Amerikaanse agent zei: "Kom hiernaartoe en ontmoet wat mensen". En twee weken later was ik bezig aan de opnames van The Apparition. In Rise of the Apes speel ik een man genaamd Dodge die een Amerikaans accent heeft. Hij is weer een niet zo aangenaam personage.

En je bent bezig met een golffilm?
Er is nog niets getekend, maar ik wilde een keer iets cheeky doen na dit interview, voor onderzoek! JaC

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 komt op 19 november in de bioscopen. The Apparition komt in september 2011 in de bioscopen.
  • 0

0 Commentaren