Spring naar inhoud

- - - - -

Artikel met en over Emma Watson, Mail On Sunday 06-02-09

Artikel met en over Emma Watson door Mail On Sunday op 6 februari 2009

Ik vind het beschamend om sexy te zijn, onthult Emma Watson

Welk soort magie veranderde de negenjarige Emma Watson in een achttienjarige Bafta-ster met de looks van Hollywood, het verstand van Oxbridge en een bankrekening van 12 miljoen euro? Wat het ook was, we staan versteld.

Door Louise Gannon

GEUPDATET: 16:45, GMT, vrijdag 6 februari 2009

"Laten we eerlijk zijn, ik heb genoeg geld om nooit meer te moeten werken. Ik heb nog maar pas beslist om effectief te blijven acteren. Ik wist dat ik de perfecte negenjarige was om Hermelien te spelen. Maar ik was bezorgd dat alles wat er nadien nog uit zou komen ook Hermelien was. En als dat gebeurde, wel, dan zou ik weten dat ik niet kon acteren. En dat was dan dat."

In een door de cultus van beroemd zijn overladen wereld is Emma Watson de glorieuze ontgiftende kuur. Ze heeft geen interesse in roem of erkenning en als kind overwoog ze nooit om actrice te worden. Haar ouders kwamen van Oxbridge en ze overweegt nu om zelf een huis in Oxbridge te kopen, en dat met haar schitterende brein, prachtige looks en 12 miljoen euro op haar bankrekening. Je begrijpt plots nog beter waarom ze zo geniet van de academische afleiding van Engels lezen en Filosofie leren tijdens een les op Cambridge wanneer ze haar visie geeft op haar coming-of-age-verjaardagsfeest van vorig jaar.

"Het was behoorlijk hard om 18 te worden," zegt ze. "Ik besefte die nacht dat ik plots opgejaagd wild was geworden. Er was een feest in de stad en de stoepen waren overladen met fotografen die probeerden een dronken foto van mij te maken, wat niet ging gebeuren. Ik moet niet drinken om mij te amuseren. Het ziekste was toen een fotograaf ging neerliggen om een foto van onder mijn rok te maken.

"Die nacht was het legaal om dat te doen en ze deden het. Ik werd de volgende dag wakker en voelde me geschonden door dat alles. Dat is niet iets wat ik in mijn leven wil. Ik bleef maar denken dat als het een dag eerder was gebeurd, ik hen verdorie voor de rechtbank had gesleept.

Dit hele gedoe van achttien zijn en iedereen die verwacht dat ik een object ben... Ik vind het hele concept van 'sexy' zijn beschamend en verwarrend. Als ik een fotoshoot doe willen mensen me dolgraag veranderen: mijn haren blonder maken, mijn wenkbrauwen bijwerken, mij een pony geven. Dan is er de kledingkeuze. Ik weet dat iedereen een foto van mij in een minirok wil. Maar dat ben ik niet. Ik voel me dan ongemakkelijk. Ik zou nooit buitenkomen in een minirokje. Dat heeft niets te maken met het beschermen van het imago van Hermelien. Dat zou ik niet doen.

Ik vind persoonlijk zelfs niet dat dat sexy is. Wat is er sexy aan te zeggen: 'Hier ben ik met mijn borsten bloot en een kort rokje... Kijk maar eens goed naar wat ik te bieden he'? Mijn idee van sexy is: minder is meer. Hoe minder je onthult, hoe meer mensen kunnen fantaseren."

Dat is niet wat de chique versleten muren van de discrete privékamers in Groucho, Londens meest beruchte privéclub, gewend zijn om te horen of te zien. Dit is de adoptiethuis van de hipste bad girls: Sienna Miller, Kirsten Dunst en Lily Allen. Watson, met klem een nice girl, draagt nette, klassieke kleding: gewone jeans, mooie laarsjes, een licht kasjmieren topje met V-hals. Ze ruikt fris met een vleugje parfum. Ze heeft een roze gezicht van het schaamrood. Ze had moeite om de kamer te vinden. Haar huid vertoont geen enkel spoor van make-up, noch tekens van zware nachten.

Dat vinden haar belangrijkste werkgevers natuurlijk net goed. Ze is opgegroeid, alsof dat gezegd moet worden, op het grote scherm in J.K. Rowlings allesoverheersende fenomeen Harry Potter als Harry's beste, slimste, dapperste vriendin, Hermelien Griffel. Deel zes van de Warner bros-reeks, Harry Potter and the Half-Blood Prince zal in juli uitkomen en de opnames van de laatste tweedelige episode Harry Potter and the Deathly Hallows zijn nu bezig.

Op financieel vlak zijn de films kolossaal. De eerste vier staan in de top 25 van meest opbrengende films allertijden. De recentste film Harry Potter and the Order of the Phoenix is de op een na meest opbrengende van de reeks en bracht wereldwijd meer dan 700 miljoen euro op. Watsons deel van de opbrengt heeft haar naar de gedeelde 55ste plaats in de lijst van de rijkste mensen jonger dan dertig jaar gebracht, samen met Amy Winehouse en naar het pantheon van de slimste Bafta-sterren.

Ze twijfelt nog of ze naar de universiteit van Oxbridge gaat of naar een universiteit van de Ivy League, maar ze weet zeker dat het niet in de weg zal komen van haar acteercarrière. "Jodie Foster heeft het gedaan en Nathalie Portman ook," zegt ze. "Ik denk dat het goed mogelijk is om opnames en universiteit met elkaar te combineren."

Wanneer ze praat is het verveelde cynisme waar de meeste mensen van haar leeftijdsgroep mee praten nergens te bespeuren. Ze heeft geen attitude ontwikkeld, ook geen accent, en op een keer het F-woord na vloekt ze niet. Al bij al is ze lief, charmant en gefocust. Zoals ze zelf zegt: "Ik denk dat je mij het best kan omschrijven als iemand die graag mensen tevreden stelt. Dat is iets wat ik gemeen heb met Hermelien. We zijn allebei ongelofelijk ernstige mensen.

Ik was niet zo'n meisje dat er altijd al van had gedroomd om actrice te worden. Ik ging naar een normale school en toen kwamen die mensen voor filmaudities opdagen toen ik negen was. Dan ben ik in een stroomversnelling terechtgekomen. Ik heb heel vaak gedacht: 'Wacht, wacht even, ik ben hier niet helemaal zeker van.' Ik had geen filmachtergrond. Ik keek zelfs bijna nooit films. Mijn ouders deden dat niet en ik dus ook niet."

Watsons moeder, Jacqueline, ontmoette haar vader, Chris, in Oxford. Ze werd geboren in Parijs. Haar ouders scheidden toen ze vijf was en Jacqueline nam haar dochter mee terug naar Oxford en schreef haar in in The Dragon School. Dat wordt gezien als Brittannië's beste lagere school, en later in Headington School voor meisjes, een eersteklas publieke school, waar ze alleen maar A's haalde in haar GCSE en A-level.

Door de nieuwe huwelijken van haar ouders heeft ze vier (half)broers en (half)zussen en ze praat eerst met haar moeder en vader over elke nieuwe kans. "Ik hang erg van hen af en praat altijd eerst met hen over alles," zegt ze.

Die stimulans van goedwerkende zekerheid uit de middenklasse is wat haar doorheen alle blockbusterfilms, het geld, de modedeals, de uitnodigingen voor feestjes en de roem op het juiste spoor heeft gehouden.

Drew Barrymore en Lindsay Lohan zouden getuigen dat een ontwenningskuur normaal is voor de gemiddelde tienerster, maar Watson is altijd volledig zichzelf gebleven. Ze skiet, heeft een skichalet van 1,2 miljoen euro in Meribel, gaat naar nachtclubs in Oxford en datet alleen met jongens uit haar dichte vriendengroep.

“Ik heb al sinds de lagere school dezelfde vrienden en dat heeft me gered. De mensen die ik heb gedatet waren vrienden van vrienden. Het is onwaarschijnlijk dat ik uitga met een beroemd iemand. Dat zou ik gewoon niet doen.

Ik zie mezelf ook niet als een beroemdheid. Ik pas niet in dat vormpje. Ik maak me er zorgen over dat mensen verwachten dat ik iemand ben die ik niet ben. Ik ben mezelf net aan het ontdekken en probeer zo normaal mogelijk te leven en zo normaal mogelijk te zijn.

Ik heb nooit een clausule voor goed gedrag gezien (ze verwijst naar het Warner-contract waarover bericht werd). Ik denk eerlijk gezegd dat dat een mythe is, maar ik zou er ook geen nodig hebben. Het is gewoon overbodig. Ik word niet verleid door feestjes of drugs. Ik hou er niet van om dronken te zijn, zeker niet publiekelijk. Maar ik begrijp wel waarom mensen worden meegezogen in feestjes. Ik zie hoe het gebeurt, dus ik bekritiseer geen mensen die dat doen. Het kan soms erg hard zijn. Maar je kan keuzes maken in het leven. Als ik een zo privaat en normaal leven als mogelijk wil leiden, kan ik dat niet doen. Dus doe ik het niet."

Ze glimlacht. "Daniel (Radcliffe), Rupert (Grint) en ik werden zo ongelofelijk hard beschermd tijdens het maken van de Harry Potter-films. Er lijkt dit gevoel te heersen dat we allemaal dolgraag los wilden breken van deze imago's die we hadden gecreëerd, maar dat is nooit het geval geweest. We delen allemaal dezelfde visie. Niemand van ons lokt beroemdheid uit, niemand van ons wil deel uitmaken van dat gedoe."

Zoals je ondertussen misschien wel beseft, moet je Watson niet onderschatten. Producers vochten voor haar eerste rol na Potter. Veel aanbiedingen omvatten grof naakt, wat op veel manieren de natuurlijk moeilijke sprong van kindster naar volwassen actrice zou markeren. (Daniel Radcliffe begon zijn post-Potter-carrière met een toneelrol. Hij speelde een gestoorde tiener in Equus, waarin hij iedere avond naakt verscheen.) Watson daarentegen is iets behoedzamer.

"Ik plan niet om iets te doen gewoon om het te doen of om mensen te choqueren. Ik wil misschien wel uit de kleren gaan voor een film van Bernardo Bertolucci als het effectief zinvol is voor mijn personage. Maar ik zou het niet doen enkel en alleen om een punt te maken, om Hermelien achter mij te laten. Ik zou het vreselijk vinden om zo tactisch te zijn. Ik ga niet zomaar voor iemand uit de kleren," zegt ze.

“Het is altijd onzeker geweest of ik überhaupt een toekomst had in het acteren. Het was niet alsof ik het zag als mijn toekomst. Ik wist niet of er na Hermelien nog iets anders zou zijn. Je weet niet of je daarbuiten kan bestaan of dat je dat zelfs wil, want het is iets waar je in de eerste plaats al niet naar streefde."

Ze waagde haar kans in een eenmalige rol op tv in Ballet Shoes. "Ik was er altijd al bezorgd over dat ik Hermelien was omdat ik op Hermelien leek. Maar, wat had ik nog meer te bieden? Dus, dit was de grote test. En ik slaagde. Ballet Shoes was een kleine productie, maar gaf me wel het zelfvertrouwen om te denken dat ik effectief een carrière als actrice kon hebben na de Harry Potter-films. Dat ik niet gewoon altijd Hermelien zou zijn."

Haar eerste filmrol na Potter zal waarschijnlijk een historisch drama worden: Napoleon and Betsy. Daarin wordt het waargebeurde verhaal van de keizers relatie met een jong meisje tijdens zijn verbanning op Sint-Helena verteld. "Het is een sterke relatie, maar geen seksuele," zegt ze. "Het is erg complex. Twee zielen die elkaar vinden. Zij was een erg jong meisje en hij was een oudere, ongelofelijke man. Ik heb twee jaar geleden het scenario gelezen en ik wist gewoon dat dit de perfecte film voor mij was."

Met Hollywood aan haar voeten, kan je niet anders dan vragen of haar tussenjaar van de universiteit om de laatste Potterfilms op te kunnen nemen voor onbepaalde tijd verlengd kan worden als er haar nog een geweldige deal aangeboden wordt. Ze lijkt verbaasd.

"Absoluut niet," zegt ze. "Ik denk eigenlijk dat naar de universiteit gaan van mij een betere actrice zal maken. De ervaring van zo te leven, naar deadlines toe te werken, met andere studenten te leven. Dat is alles wat ik wil.

Er zijn actrices die niet weten hoe ze hun was moeten doen of hoe ze de bus moeten nemen. Ik wil zo niet worden."

Ze stopt plots en lacht: "Voor mij is dit nog maar het begin. Ik heb nog maar een klein beetje getoond van wat ik kan. Er staat nog zoveel te komen."

Harry Potter and the Half-Blood Prince komt op 17 juli in de bioscopen.

De Orange British Film Academy Awards worden volgende zondag uitgereikt en worden uitgezonden op BBC1.

• 0

0 Commentaren