Spring naar inhoud

- - - - -

Artikel Tom Felton, LA Times 28-11-10

Artikel over Tom Felton door LA Times op 28 november 2010

Tom Felton kijkt verder dan Zweinstein, maar 'zou geen nee' zeggen tegen een terugkeer ooit
28 november 2010

In de eerste Harry Potter-film, die deze maand negen jaar geleden uitkwam, is er een bepalend moment op Zweinstein Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus met de Sorteerhoedceremonie waarin een magische, levende hoed op het hoofd van elke leerling wordt geplaats om hem of haar in een van de vier afdelingen van de school in te delen. In die scène twijfelt de hoed, wiens vouwen in zijn bruine, gefronste vorm een gezicht vormen, bij sommige studenten. Maar, hij beslist meteen wanneer hij de blonde haren van Draco Malfidus aanraakt, die duidelijk thuishoort in de sinistere rangen van Zwadderich.

Op een heldere namiddag in Burbank niet zo lang geleden werden de hoed en Malfidus weer samengebracht op het terrein van Warner Bros. "Oh, ik herinner me deze oude man," zei acteur Tom Felton, nu 23, toen hij de slappe hoed, die deel uitmaakte van een Relikwieën en kostuums uit Potter tentoonstelling voor toeristen, oppakte. De in Londen geboren jongeman begon de hoed op zijn hoofd te zetten en besloot dan met zijn blik op het oneindige gericht dat het beter was om hem gewoon terug bij de andere museumstukken te zetten. Iets later zei hij: "We zijn allemaal klaar om het achter ons te laten. Het is een fantastische ervaring geweest om het zacht uit te drukken, maar het is opwindend om iets nieuws te gaan doen."

Het openingsweekend van Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1, de zevende film in de reeks, heeft wereldwijd net een enorme 259 miljoen euro opgebracht en fans beklagen het zich al dat ze tot de zomer moeten wachten op de achtste en laatste film gebaseerd op de boeken van J.K. Rowling over een jonge wees en tovenaar en zijn vrienden. Voor de jonge sterren van de reeks, waaronder ook Felton, zijn dit bitterzoete dagen om een andere reden: Nu de opnames erop zitten, zijn ze afgestudeerd van Zweinstein maar weten ze niet of de rest van hun acteercarrière net zo magisch zal zijn als die in hun jeugd.

Op dit moment heeft niemand meer projecten in de wachtrij staan dan Felton, die tussen nu en eind 2011 in drie films zal spelen, de Potterfinale niet meegeteld. En er zijn geruchten over nog veel meer films. De maand voor The Deathly Hallows: Part 2 zal Felton samen met James Franco, John Lithgow en Andy Serkis meespelen in Rise of the Apes, de prominente heropvoering van Fox van Planet of the Apes die zich in het heden afspeelt en een gentechnologisch gebouw introduceert in de bekende mythologie van een aarde die aap wordt. Felton heeft ook de zich in een college afspelende sportfilm From the Rough klaarstaan en volgende september ook The Apparition een sci-fi thriller waarin een gevaarlijk experiment op de campus leidt tot contact met het leven na de dood, gruwelijke contact natuurlijk.

"Het is een sci-fi thriller met een streepje horror en we hebben hem opgenomen in Berlijn," zei Felton over de film van Todd Lincoln. "Het is gebaseerd op het paranormale. Ashley Greene uit de Twilight-films speelt de hoofdrol en Sebastian Stan speelt ook mee. Ik heb er echt van genoten om met hen samen te werken. Mijn personage is de oorzaak van alle gekte, alle experimenten. Hij is op zoek naar het bewijs en natuurlijk leidt dat tot de ondergang van de groep. Dat is de traditie in flatliners, maar er is een groter horrorelement en het is erg technologisch.

De nadruk op films met speciale effecten en fantastische thema's is geen toeval. Vorige zomer werd Felton het enige lid van de Pottercast ooit dat op Comic-Con International verscheen. Daarmee vertegenwoordigde hij de Zweinsteinfilms op 's werelds grootste popcultuur expo en dat voor een juichende massa van 6200 mensen. Dat herinnerde hem er sterk aan dat werken in een genre een manier is om een band te creëren met een innige sector.

"Ik hou van fans met passie en van de Potter-ervaring heb ik geleerd hoe het kan zijn om deel uit te maken van iets wat de mensen opwindt nog voor ze het hebben gezien," zei Felton. "Dat verhoogt de druk wat en het kan ook een haat-liefde-iets worden want mensen wachten letterlijk op elke screenshot, elke trailer en elk nieuw detail. Ze leunen naar voren en dat is wat je wil. Zo moet je leunen."

Op de première van Hallows in New York vorige week was Felton het ontspannen zelfvertrouwen zelf terwijl hij het gerucht verspreide dat zijn medecastleden bliksemschichten op hun achterwerken hadden laten tatoeëren als een souvenir van de tijd die ze samen in de wereld van hekserij door hadden gebracht. "Erg leuk allemaal," zei Felton die als een echte filmster comfort uitstraalde voor de versperring van cameraflitsen. Nadien zei hij dat hij was gekomen om te genieten van de verblindende beroemdheid die de gevoeligheden van anderen van zijn leeftijd had dichtgeschroeid. "Je ontwijkt de hype terwijl je werkt. Dat moet wel, maar de première is die ene nacht op het hele jaar waarop je ervan kan genieten. Vroeger bonsde mijn hart in mijn keel en ik maakte me altijd zorgen dat ik zou vallen of over het feit dat ik iets moest zeggen. Ik heb geleerd om ervan te genieten."

In de ogen van de Potter-adviseurs is Felton van die honende slechterik uit 2001 uitgegroeid tot een acteur die flitsen vertoont van de cerebrale Britse boosaardigheid van een jonge Malcolm McDowell. Regisseur David Yates prees "de tinten" die Felton de jonge Malfidus gaf, een personage dat vast kwam te zitten in een draaikolk van vertwijfeling, angst, druk van de familie en een duistere ergernis tijdens de latere films uit de reeks. De voor een Oscar genomineerde scenarioschrijver Steve Kloves, die zeven van de acht Potter-scenario's schreef, zei dat Felton de reeks verliet als een van de schitterende afgestudeerden van de magische set.

"Tom is zijn ambacht al erg lang aan het ontwikkelen en zelfs als kind was hij al een bijzonder vaardig acteur," zei Kloves. "Toen Draco tijdens de laatste twee films transformeerde van een simpele slechterik tot een achtervolgde, multidimensionele jongeman, werden Toms vaardigheden enkel nog duidelijker. [In de zesde film] brokkelt Draco stilaan van binnenuit af dankzij de druk die op hem gelegd wordt door bijzonder krachtige machten van buitenaf. Tom onthult de barsten zachtjesaan, zodat in de loop van de film de minieme scheur die in het begin wordt getoond tegen het einde van de film een verbrijzeling van de ziel wordt. Hij respecteert het geschreven woord en steekt zijn energie in interpretatie wat vaak stille, maar opwindende resultaten oplevert. Hij is de droom van elke schrijver."

Een groot aantal Potter-observers is nu betrokken bij career handicapping. Fans stemmen zelfs online op polls over wie van de jongere castleden grootsere dingen zal gaan doen en wie de post-tovenaar spotlight zal ontwijken. Emma Watson, die Hermelien speelt jaagt haar academische droom na op Brown University en ook alternatieven voor het acteren, zoals de modewereld die ze zo meeslepend vindt. Rupert Grint, die Ron Wemel speelt, lijkt minder gedreven dan een aantal van zijn kameraden hoewel Kloves en producer David Heyman voorspellen dat zijn natuurlijke komische timing en charme hem ver zullen brengen in het werk op het scherm. Radcliffe, de meest gefocuste van de groep vrienden richt zijn aandacht op het toneel met een hoofdrol in de Broadway heropvoering van How to Succeed in Business Without Really Trying en heeft ook verschillende filmprojecten klaarliggen voor daarna.

Felton, die in Engeland een huis deelt met een van zijn broers, zei dat hij de jongere Radcliffe oprecht bewonderde en dat hij veel heeft geleerd door naar zijn vriends toewijding tot de ambacht te kijken. Felton zei dat hij zich verwonderde over de serendipiteit waarmee een cast van jonge acteurs die zo goed bij elkaar pasten werd samengesteld en zei dat het moeilijk was om afscheid te nemen van de filmset waar ze allemaal samen zijn opgegroeid. "We waren een groep gekozenen die er terechtkwamen toen ze 11 waren en er weer vertrokken toen ze 20 waren en dat is fantastisch om over na te denken. De families hadden er veel mee te maken, de mensen die de casting deden hadden er veel mee te maken en dan was er ook gewoon een portie geluk."

Op de première in New York vorige week waren er geruchten dat er heropnames nodig waren voor enkele scènes in de achtste film en dat zij de Pottersterren weer samen zouden brengen voor de plicht. En ja, op dinsdag zei Felton over de telefoon dat hij terug zou keren naar Leavesden Studios net buiten Londen om wat extra opnames te maken. Dat betekent dat hij ook weer de blonde Malfiduslook moet bovenhalen, een look waarvan de acteur niet had verwacht dat hij die nog eens zou dragen. De heropname, die een dag in beslag neemt, is een uitdaging voor zijn rooster, maar hij zei dat het het waard is om de laatste film perfect te maken. En hij voegde daaraan toe dat hij hoopte dat Rowling haar boekenreeks op een dag nog zou uitbreiden, zodat Draco Malfidus en Tom Felton terug kunnen keren naar de stenen gangen van Zweinstein. "Dat zou fantastisch zijn. Ik zou geen nee zeggen, dat is zeker."

– Geoff Boucher
  • 0

0 Commentaren