Spring naar inhoud

- - - - -

Chatlog Comic Relief, maart 2001

Vertaalde Chatlogs J.K. Rowling The Comic Relief maart 2001

Wat zorgde ervoor dat je bent begonnen aan het schrijven van de Harry Potter boeken?
Dat idee kwam in me op, in de trein in 1990 en het leek me heel leuk om het te schrijven, en dat is het ook!

Hoe kies je de namen voor je boeken?
Dat is heel moeilijk. Ik heb me al een paar keer bedacht. Dat was bijvoorbeeld het probleem met Goblet of Fire, die oorspronkelijk The Doomspell Tournament heette.

Hoe oud zijn professor Perkamentus en professor Sneep?
Perkamentus is ongeveer 150 jaar... tovenaars worden ouder dan Dreuzels. Sneep is 35 of 36.

Wilde je altijd al schrijver worden?
Ja, voor zover ik me kan herinneren ben ik al aan het schrijven, hoewel ik niks heb uitgebracht voor HP.

Wat is het leukste Harry Potter boek dat je tot nu toe hebt geschreven?
Waarschijnlijk De Vuurbeker, hoewel het moeilijk is om te kiezen. Meestal is het het boek dat net klaar is.

Zullen de broertjes Wemel de fopwinkel openen, en wanneer en waar?
Kom op... denk je echt dat ik je dat ga vertellen?

Als je voor 1 dag een tovenaar mocht zijn, wat zou je dan doen en waarom?
Ik zou waarschijnlijk rondvliegen en wraak nemen op een aantal mensen :)

Wanneer zal boek 5 uitkomen?
Dat weet ik niet, sorry! Het is nog niet klaar, maar het zal niet uitkomen om samen te vallen met de film, dat gerucht moet je niet geloven.

Hoe ben je aan je inspiratie gekomen voor Harry Potter?
Ik weet niet waar de inspiratie vandaan komt, wist ik dat maar!

Wat vid je van Tolkiens “Lord of the Rings”?
Ik heb het gelezen toen ik ongeveer 20 was, en ik vond het erg leuk, hoewel ik het nooit nog een keer gelezen heb, wat vrij onthullend is (aangezien ik mijn favoriete boeken meestal eindeloos herlees), maar hij maakte een hele nieuwe mythologie en dat is een aardige prestatie.

Hoe kies je de namen voor de wezens in je verhalen?
De meeste namen verzin ik zelf, maar sommigen komen voort uit oude Engelse woorden die ik leuk vind en dan ook vrolijk misbruik voor verschrikkelijke wezens. Ook haal ik veel namen van landkaarten weg. Ik kan me niet voorstellen dat ik erg populair ben in Dursley.

Waarom koos je voor de naam Harry Potter en heb je hem gebasseerd op iemand die je kent?
Harry is helemaal bedacht. Ik heb de achternaam gebruikt van een familie waarbij ik in de buurt wonde als kind, omdat ik die naam mooi vond, en Harry was altijd al een van mijn favoriete Christelijke namen.

Als je een karakter kon zijn uit je boeken, wie zou het dan zijn en waarom?
Ik lijk het meest op Hermelien, of in ieder geval toen ik kleiner was, dus ik zou waarschijnlijk haar zijn, hoewel ik het liefst op Perkamentus zou lijken – ik hou van zijn wijsheid.

Heb je een toverstok nodig om te kunnen toveren?
Je kan ongefocusde en ongecontroleerde magie doen zonder toverstok (bijvoorbeeld toen Harry tante Margot opblies), maar om hele goede spreuken te kunnen doen, heb je een toverstok nodig.

Wat vind je van de hoeveelheid marketing omtrend Harry Potter in verband met de film? Vind je het mooi, en denk je dat het een goed idee is om een ‘algemeen Harry’ imago te hebben, in plaats van verschillende Harry’s in verschillende landen?
Nou we wisten altijd al dat er merchandising zou komen met de film, en Warner Bros geeft me hierbij een boel zeggenschap. Ik denk dat de meeste mensen Harry zien als de Harry uit de boeken in hun lang, en dat dat op dit moment niet zal veranderen. We moeten afwachten wat er gebeurt als mensen Daniel Radcliffe hebben gezien, denk ik!

Krijgt Hagrid OOIT kooklessen?
Haha, nee Hagrid vindt alles wat hij zelf maakt LEKKER, en hij vindt dat er niks aan verbeterd kan worden. Hij houdt van aangebrande dingen, gelukkig!

Hoe lang ben je per week ongeveer bezig aan het schrijven van Harry Potter?
Dat hangt er vanaf. Soms maak ik dagen van 10 uur en soms (zoals vandaag) schrijf ik helemaal niks. Ik hou het meest van de 10-uur dagen.

Ik ben 20 en vind de Harry Potter boeken geweldig. Wat zorgt er volgens jou voor, dat zo’n grote leeftijdsgroep HP leuk vindt?
Dank je wel :) Ik denk (maar weet het niet zeker, omdat ik niet goed ben in het objectief beoordelen van mijn eigen werk), dat, omdat ik vooral voor mezelf schreef, dat goed is terug te zien in de boeken. Het gevoel voor humor is van mezelf. Het is mijn gevoel van humor, niet wat ik denk dat de kinderen leuk vinden bijvoorbeeld.

Vind je het erg dat de namen van je boeken in Amerika zijn veranderd?
Dat hebben ze bij het eerste boek gedaan, maar met mijn toestemming eerlijk gezegd. Nu zou ik willen dat ik daar nooit mee had ingestemd, maar het was mijn eerste boek, en ik was zo dankbaar dat iemand het wilde uitgeven, dat ik ze goed gestemd wilde houden.

Heeft Harry een tweede naam en zo ja, welke?
Ja, dat is James natuurlijk!

Wat voor leeftijdsbeoordeling heeft de nieuwe film en kan ik hem zien? (ik ben 8)
Ik weet het niet zeker, volgens mij is dat nog niet bepaald.

Hoe kwam je op de naam Zwerkbal?
Ik wilde altijd al iets dat begon met de letter Q (Zwerkbal is Quidditch in het Engels). Ik weet niet waarom, maar ik kwam gewoon op die naam en ik wist dat het de goede was.

Naar welk adres kunnen we brieven sturen voor Harry, zoals we in het boek zien?
Die kan je sturen naar Bloomsbury, het adres staat in het boek.

Heb je er ooit aan gedacht om een compleet nieuwe boekenreeks te beginnen?
Ik weet nog niet wat ik hierna ga doen. Laat me eerst deze serie afmaken, ik moet nog 3 boeken schrijven!

Hoe vind je het dat duizenden fans fan fictie schrijven over jouw boeken, en het op het Internet plaatsen?
Dat is geweldig... ik vind schrijven hartstikke leuk, dus het idee dat Harry zoveel mensen heeft geïnspireerd om te gaan schrijven, maakt me heel blij.

Hoe ga je om met sterk gelovige mensen die tegen toverkunst zijn?
Nou meestal lach ik om die kritiek en negeer het... en heel af en toe raak ik geïrriteerd, omdat ze helemaal niet snappen waar het om gaat. Ik denk dat de boeken over Harry een hele hoge moraal hebben, maar sommige mensen lezen het niet eens en gaan bij voorbaat al in tegen de toverkunst die in kinderboeken wordt gebruikt, en dat betekent helaas dat we een hoop kinderboeken zullen moeten kwijtraken.

Leest je dochter de boeken eerder dan anderen?
Nee, hoewel ze dat vrij vervelend vindt! Ze is pas 7 en ik denk dat het haar enorm zal schaden als ik haar de geheimen vertelde. Ze wordt al helemaal uitgehoord op de speelplaats.

Denk je dat Zweinstein iets zal doen voor Rode Neusjes Dag? Zal er een spreuk komen om iedereen een rode neus te geven?
Oooo ja datdenk ik wel en waarschijnlijk verkleden ze zich allemaal een dag lang als Dreuzels.

Hoe voorzichtig plan je je boeken?
Zo voorzichtig dat ik soms het gevoel heb dat mijn hersenen exploderen.

Heb je een fanclub adres?
De beste manier om naar me te schrijven is via Bloomsbury.

Denk je dat de film over Harry Potter, de verbeelding en magie van het boek zal weghalen?
Nou dat hoop ik natuurlijk niet! Ik kijk ernaar uit om de film te zien, maar geen enkele film zal voor mij ooit mijn favoriete boeken kunnen ruïneren.

Wat is je favoriete boek (buiten Harry Potter)?
Een heleboel boeken. Waarschijnlijk “Emma” door Jane Austen, of “The Van” door Roddy Doyle... er zijn er zoveel.

Heb je jezelf ooit stiekem in een boek beschreven?
Neeeeeeee... nou, ja. Hermelien is gebasseerd op mezelf van vroeger. Ze is een overdreven versie van mezelf. Ik was niet zo slim en volgens mij ook niet zo’n betweter, maar ik had zo mijn momenten.

Waarom zijn er geen plaatjes in je boeken?
Nou eigenlijk heb ik een paar plaatjes getekend voor boek 1, maar de uitgevers wilden ze er niet in hebben. Ze vonden dat de plaatjes het idee brachten dat de boeken voor kinderen waren, maar ik heb wel tekeningen gemaakt voor “Zwerkbal door de Eeuwen heen” en “Fabeldieren en Waar ze te Vinden”, dus dat was wel leuk.

Mijn zus en is gaan naar een naar school in Wales en zouden graag de boeken in onze eigen taal kunnen lezen, is daar een kans op?
Dat is een idee. Als er misschien uitgevers uit Wales inloggen, zouden ze even moeten praten met Christopher Little, mijn agent.

Ga je een kookboek maken over al het lekkers in Harry Potter?
Hmmm.. waarschijnlijk niet. Als je “Fabeldieren” leest, zal je erachter komen dat een hoop ingrediënten moeilijk te vinden zullen zijn in Sainsburys!

Hoeveel is een Galjoen ongeveer waard?
Ongeveer 5 pond, hoewel de koers natuurlijk wisselt.

Als je een uur op Zweinstein zou kunnen zijn, wat zou je daar dan doen?
Meteen naar een bepaalde kamer gaan die in boek 4 voorkomt, die bepaalde magische krachten heeft die Harry nog niet heeft ontdekt!

Op het kasteel van Zweinstein is een motto geschreven in het Latijn. Wat betekent dat?
Het betekent “Kietel nooit een slapende draak”, een stukje praktisch advies.

Wanneer besloot je dat er 7 boeken zouden komen? Aan het begin al?
Ja, ik heb altijd al 7 boeken gepland, 1 voor elk jaar van Harry op Zweinstein.

Wat is voor jou de beste tijd van de dag om te schrijven?
Waarschijnlijk de avond. Ik ben een echte nachtuil en de beste ideeën komen in me op rond middernacht.

Had je een echte school in gedachten toen je Zweinstein bedacht?
Nee, ik ben nog nooit ergens geweest wat op Zweinstein lijkt, was dat maar waar! Ik zat zelf op een vrij normale school.

Hoeveel ruwe schetsen heb je van een boek, voordat het goed is?
Heel erg veel. Het ergste tot nu toe was 13 verschillende versies van 1 hoofdstuk (Hoofdstuk 9 in boek 4). Ik haatte dat hoofdstuk zo! Op een bepaald moment dacht ik eraan dat hoofdstuk maar weg te laten, en er gewoon een pagina voor in de plaats te doen met de tekst “Hoofdstuk 9 was te moeilijk”, om daarna meteen door te gaan met hoofdstuk 10.

Mijn naam is raar (Chesann Blampied), zou je het willen gebruiken in een boek?
Oh ja, Blampied is een uitstekende naam, maar zou je me aanklagen als ik je bij Zwadderich indeel?

Werd je als kind aangemoedigd om te schrijven?
Ik had het niet nodig om aangemoedigd te worden, ik schreef altijd al. Ik denk dat mijn ouders het zagen als een hobby. Ik heb hen nooit verteld dat dat was wat ik met mijn leven wilde doen – daarmee bouw je geen pensioen op, snap je?

Je hebt verteld dat er Toverscholen over de hele wereld zijn. Is er een mogelijkheid dat je over een paar van die scholen zal schrijven?
Nou als je boek 4 hebt gelezen, zal je weten dat ik een paar van die scholen al heb beschreven, maar een hele serie.... nee, ik ben trouw aan Zweinstein!

Wat zou je nu aan het doen zijn als Harry Potter niet zo’n succes was geweest?
Ik zou Frans doceren in Edinburgh en in mijn vrije tijd nog steeds schrijven.

Kijk je uit naar de filmpremiere?
Ik kijk er erg naar uit om de film te zien, maar ik kijk nooit uit naar iets waarbij erg veel camera’s op mij gericht zullen zijn. Ik denk dat ik vermomd ga. Zoek maar naar de persoon met een paarse tulband. Dat zal ik zijn.

Welk karakter vind je het leukst om over te schrijven?
Goeie vraag... Gladianus Smalhart was erg leuk, maar hij was meer een grappig figuur voor 1 keer, en ik denk dat ik alles uit hem heb gehaald wat ik kon. Ik vind het ook heerlijk om over Hagrid en de Duffelingen te schrijven, en Fred en George... eigenlijk allemaal nu ik erover nadenk.

Waarom gebruikte je “Kietel nooit een slapende draak” als je motto?
Een boel scholen hebben nutteloze kreten zoals “Reik uit naar de sterren” ofzoiets. Ik wilde iets nuttigs.

Toen je de boeken oorspronkelijk schreef, had je toen verwacht dat ze zowel voor volwassenen als kinderen zouden zijn?
Ik had nooit verwacht dat ze veel mensen zouden interesseren! Ik dacht helemaal niet dat ik iets commercieels aan het schrijven was, en dat was ook zeker niet de mening van alle uitgevers die me afwezen. Ik lach ze nu allemaal uit trouwens.

Hoeveel geld heeft Harry op de Tovenaarsbank?
Heel veel. Genoeg voor alles wat hij op Zweinstein nodig zal hebben, de komende 3 jaar.

Ik vind het feit dat Harry ouder wordt fantasisch. Denk je dat je boeken zal schrijven over Harry die aan het werk is en een eigen gezin heeft?
Hmmm... alweer iemand die ervan overtuigd is dat ik hem niet zal gaan vermoorden! Waar jullie het idee vandaan halen dat ik zo lief ben, weet ik ook niet. Nee hoor ik maak maar een geintje, of niet?

Je zei dat je het eerste boek schreef in een cafe in Edinburgh. Betekent dat dat je daar nog steeds elke keer heen gaat om aan de anderen te schrijven?
Nee, ik kan daar niet meer schrijven, jammer genoeg mijn eigen schuld, omdat ik zo’n idioot was dat ik daar interviews gaf, en te koop liep met het feit dat ik daar aan mijn boeken schreef, zodat veel mensen erheen komen om me op te zoeken, dus daarom schrijf ik nu in andere cafe’s.

Heb je de Narnia-boeken gelezen als kind?
Ja die heb ik gelezen, en ik vond ze allemaal erg leuk, hoewel toen ik ze later nog eens las, alle Christelijke opvattingen me zo opvielen dat ik ze voor de rest van mijn leven heb afgewezen.

Is er iets wat je jammer vindt aan het schrijver-zijn?
Niet aan het feit dat ik een schrijver ben, dat vind ik heerlijk, maar ik zou weleens wat minder bekend willen zijn voor een paar dagen, maar dat komt nog wel!

Is JK Rowling je echte naam of je schrijversnaam?
Mijn echte naam is Joanne Rowling. Mijn uitgevers wilden nog een initiaal, dus ik gaf mezelf een tweede naam, naar mijn lievelingsoma, “Kathleen”.

Als je voor 1 keer met iemand mocht reizen met Brandstof, wie zou je dan meenemen en waarheen?
Ik zou met een paar van mijn beste vrienden naar Hawaii gaan. Ik was daar met Oud en Nieuw en het was geweldig.

Schrijf je met een bepaalde tactiek, of laat je jezelf gewoon gaan?
Soms laat ik mezelf gewoon gaan, maar dat is zelfverwoesting. Ik kom weleens op een paar goede ideeën, maar later kom ik er jammer genoeg achter dat ze beter werken als ik ze van tevoren inplan.

Wanneer is Ron jarig?
1 Maart, als je hem een kaar wil sturen, en Hermelien 19 september.

Wat was professor Zwamdrifts eerste goede voorspelling?
Daar kom je nog wel achter! De beste vragen – die van oplettende lezers – zijn altijd de vragen die ik niet kan beantwoorden – ze verklappen teveel!

Heb je afwijzingen gehad toen je de boeken wilde uitgeven en hoe ging je daarmee om?
Oh ja, ik ben vaak afgewezen, maar ik ging er vanuit dat iedereen me af zou wijzen, dus ik was gemaakt om te falen! Ik hield zoveel van Harry en ik wilde gewoon van mezelf weten dat ik mijn best had gedaan om hem in boekvorm te hebben.

Heb je vijanden in de schrijfwereld?
Vijanden? Schrijvers houden ontzettend van elkaar en voelen zich ver verheven boven ruzies. Met andere woorden, niemand heet recht in mijn gezicht lelijk gedaan!

Zijn er Zweinstein leraren die getrouwd zijn?
Goeie vraag – ja, een aantal van de leraren maar die informatie is zeg maar geheim – je komt er nog wel achter waarom.

Zal Harry ooit het lange lijden van Ginny Wemel opmerken?
Daar kom je nog wel achter... arme Ginny he?

Welk boek haat je het meest?
Waarschijnlijk “Jeffrey Archer”. Ik heb mezelf ertoe gezet om 1 van die boeken te lezen om erachter te komen of het net zo slecht was als ik dacht.

Vindt Hermelien, Ron leuker dan gewoon een vriend?
Het antwoord op die vraag zit verstopt in boek 4!

Zullen we in de volgende boeken meer te weten komen over de familie-achtergrond van James Potter?
Ja.

Hoe kwam je op het idee van Huis-Elfen?
Die bestaan al in de oude folklore. Ik heb de traditie dat ze worden bevrijd met kelren, niet bedacht. Ik dacht dat het grappig zou zijn als kleren een afgang zouden zijn, behalve natuurlijk voor Dobby.

Hoeveel achtergrondinformatie had je voordat je aan boek 1 begon?
Niet zoveel. Eigenlijk helemaal niks, nu ik erover nadenk! Ik bedacht mijn eigen achtergrondinformatie gedurende de 5 jaar dat ik aan het boek schreef.

Als je Harry was en een Onzichtbaarheidsmantel had, waar zou je het dan voor gebruiken?
Ik zou bij een paar plaatsen naar binnen sluipen. Ik kan er genoeg bedenken. Downing Street nummer 10 zou een goed begin zijn.

Wat is er gebeurd met Marcel’s pad?
Willibrord? Die snurkt nog steeds.

Denk je dat Stephen Fry de beste stem heeft voor je boeken?
Ja absoluut, hij is perfect. Het moment dat hij zei dat hij misschien beschikbaar was, riep ik “HUUR HEM!”

Wat of wie zou jij Kamer 101 insturen?
Katten, daar hou ik niet van, en bepaalde journalisten.

Wat bracht je op het idee van uilenpost?
Postduiven!

Wat wil je zeggen tegen mensen die denken dat Harry Potter te eng is voor kinderen?
Nou ik denk dat het belachelijk is om kinderen te proberen te “beschermen” voor Harry. Ik kan me geen manier bedenken waarop je er zekerder van kan zijn dat ze hun uiterste best zullen doen om de boeken te lezen! En zoals ik altijd al zei, denk ik dat ze een heel hoog moraal hebben.

Wat zal je gaan doen op de Red Nose Day van Comic Relief? Zien we je in de show?
Ik zal naar de tv gaan kijken natuurlijk! Ik kijk altijd naar Comic Relief en ik zal mijn rode neus (die je bij Saintburys kan halen) ophebben, terwijl ik “Fabeldieren” en “Zwerkbal” (te krijgen bij elke goede boekhandel) lees omdat ik heel veel geld wil verdienen. En misschien ben ik wel erg geïrriteerd omdat ik Beroemdheid Big Brother mis, omdat ik terug vlieg naar Edinburgh. Kan iemand dat voor me opnemen?

Als je je eigen toverstok mocht ontwerpen, wat voor een zou het dan zijn?
Feniksveer en... even denken.. waarschijnlijk walnotenhout, ik hou van walnotenhout.
  • 0

0 Commentaren