Spring naar inhoud

- - - - -

Interview Daniel Radcliffe en Emma Watson, Tu 12-11-10

Interview met Daniel Radcliffe en Emma Watson door Tú op 12 november 2010

Dan Radcliffe & Emma Watson praten over kus in Deathly Hallows: Part 1, de opnames en J.K. Rowling

Daniel Radcliffe

Je leek wat nerveus tijdens de opnames van de kusscène. Waarom? Elke tiener ter wereld wil je kussen!
Echt? Wel, Harry was zenuwachtig. Hij is verlegen en stil. In deze scène hoort hij triest te zijn omdat hij weet dat hij moet vertrekken en hij moet Ginny achterlaten. Het is waarschijnlijk de laatste keer dat hij haar ziet. Hij voelt zich melancholisch.

Als je het niet erg vindt om je co-ster te kussen, is er dan iets wat je wel zenuwachtig maakt tijdens de opnames?
Ik probeer om me te ontspannen op de set, maar ik maak me altijd een klein beetje zorgen en tegelijkertijd ben ik opgewonden omdat ik belangrijke scènes moet opnemen. Maar, dat is normaal, denk ik. Je moet een bepaalde bezorgdheid voelen, altijd, want je bent opgewonden en daarom wil je je uiterste best doen. Dus, ik denk niet dat het slecht is dat ik me zenuwachtig voel voor de opnames van bepaalde scènes.

Jaren geleden moest de regisseur alles aan je uitleggen. Nu ben je gegroeid als acteur en doe je het geweldig!
Dank je wel. Ik ben erg trots op de eerste HP-films. Ik heb zoveel geluk gehad om met al die fantastische acteurs samen te werken. Ik denk dat ik zoveel van hen heb geleerd. Ik denk dat dat het geweldigste is aan deze films. De geweldige mensen die daardoor in mijn leven zijn gekomen.

Herinner je je nog toen je voor het eerst betrokken raakte bij deze projecten? Bijvoorbeeld, toen je J.K. Rowling ontmoette? Was ze meteen dol op je?
Ze is nog steeds dol op me (lacht). Ik kan me de eerste dag dat ik haar ontmoette niet meer herinneren. Jawel! Ik herinner het me wel! Alle acteurs van de eerste film waren samengekomen om onze kostuums aan te meten. De kinderen speelden allemaal met haar dochter omdat ze zo klein was. We zaten in de eetkamer. Dat is de dag dat we haar ontmoetten.

Is jouw relatie met haar veranderd door de jaren heen? Kwam ze vaak naar de set?
De relatie is niet het kleinste beetje veranderd, maar ze was minder betrokken bij de productie van de laatste films. Ze heeft de set misschien een of twee keer bezocht en ze werd geconsulteerd wanneer de scenario's werden geschreven. Maar over het algemeen is ze erg tevreden over de zes films die tot nu toe zijn gemaakt. Ze heeft een bepaald vertrouwen in ons. Ze kwam naar Equus kijken waarin ik een naaktscène had en nadien kwam ze backstage en zei: "Dat is het. Je zal in de rest van de films naakt zijn" (lacht). Ze is geweldig. Ik bewonder haar.

Alles is met haar begonnen.
Ja. Ik denk dat wanneer je zo'n succes hebt gehaald je enorm veel zelfvertrouwen moet hebben door alles wat je hebt gedaan. Zij is degene die dit avontuur is begonnen. Ik denk dat ze blij is met de weg die de hele reeks heeft afgelegd. Ze houdt niet van die term, "reeks". Maar, het is ook een onderneming.

En de Pottermania bevindt zich nog steeds op een hoogtepunt. We hebben ontdekt dat een Japanse fan je pas heeft opgezocht. Wat vind je van al die gepassioneerde volgers, zoals zij?
De Japanse fans behoren tot de meest gepassioneerde fans die ik heb ontmoet. Ze kunnen echt gillen! (Lacht). Wanneer ik benaderd word door de meisjes, moet ik diep inademen, mijn tijd nemen en hen proberen te kalmeren... Dat effect dat ik op mensen heb, is nog steeds angstaanjagend, maar dat ben ik niet echt, het is Harry.

Deze saga bevat alles: Liefde, actie, verdriet. Wat was het meest gewaagde dat je in deze film hebt gedaan?
We hebben een scène opgenomen in het bos. Je zal hem goed vinden, dat beloof ik je. We renden en sprongen, maar ik was buiten adem en uitgeput. Uiteindelijk voelden we ons allemaal zo. Een van de acteurs in de scène daagde me uit: "Ik wed dat ik je meteen te pakken heb". Ik zei: "Nee, dat heb je niet". Ik probeer in goede vorm te zijn, maar tegelijkertijd was ik uitgeput. Ik ben 20, hij is 40, maar ik kom niet meer, dus ik ga nooit nog weddenschappen met anderen aan.

Wat is het eerste wat je ziet als je een meisje voor het eerst ontmoet?
Haar ogen, denk ik. Ik weet het niet. Ik let niet op wat ik het eerst zie. Haar beste kenmerk (lacht).

Emma Watson

Je bent het grootste deel van je leven al erg betrokken bij Harry Potter. Is er een bijzondere herinnering aan deze ervaring?
Oh god, ik zou niet weten wat te zeggen. Er zijn er zoveel.

Misschien de eerste keer dat je ver weg moest reizen voor de films...
De rol krijgen was zeker bijzonder. Toen de film in de bioscopen kwam en het geweldig deed, dat was ook geweldig. Kunnen rondreizen was fantastisch. Met de regisseurs samenwerken, de reizen, naar New York City gaan, premières in Parijs. Een themapark hebben. Alles is opwindend.

Weet je al of je je hele leven actrice wil blijven?
Ik kijk niet zo ver in de toekomst. Ik moet eerst de universiteit afronden en de promotietour voor deze film. Ik word steeds gevraagd wat ik na deze film ga doen, maar ik weet het nog niet. Ik concentreer me op wat ik op dit moment doe. We zien later wel wat er gebeurt.

Had je toen je begon verwacht hier te staan?
Nee, ik was te klein om na te denken over wat er met deze reeks zou gebeuren. Wanneer je tien bent, denk je allemaal maar aan wanneer je je volgende snoepje krijgt, niet aan je hele carrière.

Wat is er veranderd nu je in de Verenigde Staten studeert? Dacht je dat je hier achtervolgd zou worden door fans?
Nee. Ik nam aan dat er wel reacties zouden zijn. Ik wist natuurlijk dat mensen wat tijd nodig zouden hebben om te begrijpen dat ik een normaal meisje ben en dezelfde dingen doe als andere mensen van mijn leeftijd.

Er is een scène in de film die niet in het boek zit, namelijk wanneer Harry en Hermelien samen dansen. Vertel ons daar eens wat over. Hoe zou je die omschrijven?
Er zit veel spanning in die scène. Het is leuk omdat het schattig is, maar tegelijkertijd is het raar. Hermelien probeert steeds om ervoor te zorgen dat de jongens geen ruziemaken en ze weet hoe ze moet reageren. Ze is positief ingesteld, maar nadat Ron weggaat is ze kapot van verdriet. Harry probeert om haar te helpen, om haar op te beuren.

Hoe beur jij iemand op?
Wat zeg ik hen? (Lacht). Als ze erg triest zijn, ik weet niet, dan probeer ik hen zich beter te doen voelen of ik doe iets stoms zoals briefjes achterlaten, zoiets.

Je hebt met veel jongens samengewerkt. Dan, Tom, Rupert. Ze lijken een vrolijke bende te zijn, maar ze lijken erg verschillend. Hoe is het om met jongens samen te werken die zo'n verschillende persoonlijkheden hebben?
Naast de set zijn ze hilarisch. Zij maken dat iedereen zich vrolijk voelt. Ze zijn schitterend.

Behandelden ze jou goed?
Ja. Ik raakte gewend aan hoe elk van hen is. Ik heb zoveel mannelijke vrienden. Ik ben niet erg meisjesachtig, maar dat is oké. Ik moet wel toegeven dat toen ik jonger was ik me soms wat buitengesloten voelde. Maar dan konden we beter met elkaar opschieten en vond ik het geweldig om met hen rond te hangen. Het is alsof ik beschermende broers heb en daar heb ik echt geluk mee. Ik ben de oudste thuis, dus het is leuk om je eens de kleinste te voelen.

Wat voel je nu bij de aandacht die je krijgt nu je geen klein meisje meer bent?
Toen ik achttien werd, was het eng om alle aandacht te zien die ik plots kreeg, maar ik kon er mee omgaan. Sommige dingen zijn beter geworden. Je leert dingen bij, je maakt fouten en je leert opnieuw bij. Opgroeien is niet makkelijk.

Als je iets van de set zou kunnen stelen, wat zou dat dan zijn?
Fleurs trouwjurk. Dat is het mooiste wat ik ooit heb gezien.

Zou je het voor een première dragen?
Nee, ik zou er uitzien alsof ik ging trouwen (lacht). Maar, ik zou ze voor een andere gelegenheid dragen.

Hoe zal je het geld spenderen dat je met deze film hebt verdiend?
(Antwoordt tussen het lachen door) Ik weet het niet, race-auto's? Dure landgoeden, een jacht...
  • 0

0 Commentaren