Spring naar inhoud

- - - - -

Interview David Heyman, diverse bronnen 19-09-2008

Interview met David Heyman op 19 september 2008 (diverse bronnen)

Als deel van de promotie voor The Boy In The Striped Pyjamas beantwoordde David Heyman, de producer (die ook de Potterfilms onder zijn veren heeft) vragen over Half-Blood Prince, waaronder de volgende vragen die van ons kwamen.

Zoals je weet werden er pas screenings gehouden voor Half-Blood Prince in Chicago. Daardoor hebben fans een idee van wat ze in juli 2009 moeten verwachten. Velen waren geschokt door het feit dat de strijd op Zweinstein en Perkamentus' begrafenis weggelaten werden. Kan je uitleggen waarom die scènes werden weggelaten?
DAVID HEYMAN: De reden dat we de strijd op Zweinstein hebben weggelaten, is omdat we in de zevende film ook een strijd op Zweinstein hebben en we willen vermijden dat we in herhaling vallen. Perkamentus' begrafenis was een stuk waar ik dol op was en het is een fantastisch stuk in het boek en een deel van mij wilde het dolgraag in de film hebben. Maar we besloten dat, hoewel we van dat stuk houden, we het juiste einde hebben bedacht voor de film die we hebben gemaakt.

Is het mogelijk dat door de uitstel van de release, Half-Blood Prince beter afgewerkt zal zijn, te oordelen naar de reacties die op de screenings zijn gekomen?
DAVID HEYMAN: Oh, zeker! De reden dat we zo'n screening als in Chicago doen, is om informatie in te winnen over mogelijke verwarrende stukken of dingen die te snel gaan of problemen die mogelijk kunnen opduiken, en ze te verbeteren. Dus, gedurende de laatste paar weken hebben we ongelofelijk hard gewerkt aan die versie van de film en we zullen wijzigingen aanbrengen om hem te verbeteren. Dat is iets wat we bij elke film in de Harry Potter-reeks hebben gedaan.

Door de gewijzigde releasedatum van Half-Blood Prince, naar volgend jaar, werden de geplande premières voor New York en Londen afgeschaft. Aangezien Dan Radcliffe in juli 2009 niet langer in New York in Equus meespeelt, plannen jullie nog steeds om de première in de Verenigde Staten daar te houden? En zal de première in Londen nog steeds met de koninklijke familie en screenings voor fans zijn?
DAVID HEYMAN: We hebben het daar nog niet over gehad. We vermoeden dat er een première in New York en één in Londen zal zijn.

David heeft het ook over zijn aankomende film, The Boy In The Striped Pyjamas (waarin David Thewlis meespeelt), waaronder ook over zijn beslissing om het verhaal te adapteren naar het scherm en de reactie van het publiek op het onderwerp van de film:

Wat was het moeilijkste aan het adapteren van The Boy In The Striped Pyjamas voor het scherm?
DAVID HEYMAN: Het was een redelijk organisch proces. Ik weet dat het moeilijk te geloven is, maar ik heb het boek gelezen en was er dol op. Maar, ik was toch voorzichtig om hierin te stappen, door de uitdagingen die erbij kwamen kijken om het op het scherm te brengen. Mark Herman [de regisseur] nam een optie op het boek en kwam naar mij met het scenario en het was allemaal erg duidelijk voor mij. Mark had schitterend werk geleverd bij het adapteren van het boek naar een scenario en Brassed Off (die Mark Herman regisseerde) was één van mijn favoriete Britse film van de laatste 20 jaar. De uitdaging van The Boy In The Striped Pyjamas lag er dus in om het gedaan te krijgen met het budget dat we hadden, want het was duidelijk dat we maar een beperkt bedrag zouden hebben om hem te maken. Maar Miramax hebben ons ongelofelijk gesteund en hebben ons niet gevraagd om het einde aan te passen, of om veel te veranderen. Ik denk dat het maken zelf eigenlijk een redelijk makkelijk proces was. Ik vond het een goed boek, Mark Herman vond het een goed boek, hij maakte een scenario, Miramix vond het een goed scenario en waren altijd al geïnteresseerd geweest in het boek en besloten om het te maken. Dus het was veel minder uitdagend dan het misschien wel lijkt. Ik denk dat het een teken is van hoeveel geluk ik de laatste tijd in mijn leven heb gehad. Maar ik denk dat één van de grote uitdagingen was om hiernaar te kijken met de blik van een kind en om te gaan met de meer naïeve aspecten van het boek. Ik vind ze geweldig in het boek, maar vertaald naar de film is het misschien wat moeilijk en minder innemend, maar meer afstandelijk. Dus om de geest van het boek te vatten en toch de andere eisen van een film inwilligen, was een uitdaging.

Hoe moeilijk was het om Asa Butterfield en Jack Scanlon te vinden, die de kinderen Bruno en Shmuel spelen in The Boy In The Striped Pyjamas?
DAVID HEYMAN: Dat was redelijk moeilijk. We hadden de fantastische Pippa Hall in ons team, wiens specialiteit kindacteurs is. Zij vond ook de jongen die Billy Elliott speelde. Ik ken Pippa al van sinds ik een kind was. We hadden Leo Davis benaderd voor de casting en Leo bracht Pippa mee. Zij doorzocht het hele land. Het was een zwak evenwicht want de kinderen moesten de essentie van de personages bezitten, want hoe sterk hun inbeeldingsvermogen ook is, je werkt erg vaak met de eigen essentie van een kind. Dus Pippa toonde ons honderden en honderden opnames van kinderen, waarvan de meesten erg weinig ervaring hadden. Uiteindelijk had onze Bruno helemaal geen filmervaring. Op een bepaalde manier diende een deel van de onschuld van Asa Butterfield ons goed, want hij wist niet bijzonder veel over de Holocaust, hij had ook niet bijzonder veel ervaring met filmmaken. Hij kwam iets meer te weten over beiden gedurende het proces van het maken van The Boy In The Striped Pyjamas en ik denk dat dat langzaam groeiende bewustzijn van zowel de Holocaust als filmmaken de evolutie die het personage in de film doormaakt, heeft gevoed.

Hebben de reacties van het publiek op The Boy In The Striped Pyjamas je zowel deugd gedaan als verrast? Want tijdens de opnames moet je je er toch zorgen over maken dat het publiek misschien denk dat de film té was en het niet snapt.
DAVID HEYMAN: Je hebt het helemaal juist. Ik ben iemand met een erg positieve instelling, maar ik word belast door een enorme bezorgdheid over alles waarbij ik betrokken ben en de reacties van mensen daarop. Dus, het was zeker spannend. Ik was deels bezorgd dat mensen het een rare kleurenmix zouden vinden, de naïviteit in deze nogal donkere wereld, dat ze er niet zo betrokken bij zouden zijn als ik. Die angsten zijn er altijd, dat, zoals jij zegt, het onderwerp te moeilijk is voor het standpunt dat wij innemen. Maar, ik denk dat hetgene waarover ik zo blij ben, is dat mensen reageren op de film net voor die redenen waarom wij hem gemaakt hebben, voor dat standpunt. Sommigen hadden al geüit dat kijkers misschien wat bezorgd zouden kunnen zijn over het feit dat we het verhaal vertelden vanuit het standpunt van de zoon van een commandant in een concentratiekamp. Maar dat onderscheidt deze film net van zovele andere films, dat hij dat standpunt inneemt. Voor mij is dat, ondanks dat er wat duistere elementen in het verhaal zitten en dat de context moeilijk en uitdagend is, want daar bestaat geen twijfel over, wat ik zo optimistisch vind aan The Boy In The Striped Pyjamas... Dat een acht jaar oude jongen, wiens ouders en omgeving hem aanmoedigen om racistisch te zijn, die vooroordelen hebben over joden, zijn eigen keuzes maakt en dat hij door contact te hebben met een jongen aan de andere kant van het hek, die anders is dan hemzelf, hij die vooroordelen waarmee hij is opgegroeid kan zien en overwinnen en zo zijn eigen weg kan uittekenen. Voor mij is dat enorm optimistisch, zit er een rijke geest achter en is het een prachtige boodschap die je de wereld instuurt en ik denk dat dat zowel waar als nodig is. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen dat overwegen en omarmen.

The Boy In The Striped Pyjamas speelt momenteel in de Britse bioscopen en zal op 7 november 2008 uitkomen in de Verenigde Staten. De zesde Harry Potter-film komt uit op 17 juli 2009.

Met dank aan John Millar voor het uitvoeren van het interview.

UPDATE: David beantwoordde nog andere vragen over Half-Blood Prince en Deathly Hallows:

Je hebt gezegd dat je wil dat beide Deathly Hallows-films hun eigen identiteit hebben, ook al vormen ze uiteindelijk één verhaal. Hoe ga je die gedachte toepassen?
DAVID HEYMAN: We proberen in elke film op één bepaald thema te focussen en dat thema zal de rode draad zijn in elke film. Er zullen ook kleine verschillen zijn in het camera- en lichtspel. We richten op een ietwat verschillende esthetiek.

Hoe staat het met Steve Kloves en de scenario's?
DAVID HEYMAN: Ze zullen erg trouw zijn aan het boek. Een van de leuke dingen aan het feit dat we de tijd hebben om twee films te maken, is dat we veel meer in detail kunnen treden dan normaal. Als we maar één film hadden gemaakt, hadden we misschien de Deathly Hallows zelf weg moeten laten. Zo ver zijn we nooit gegaan, maar dat had iets kunnen zijn dat we hadden moeten overwegen en dat zou vreselijk geweest zijn! Het scenario gaat ook goed vooruit. Ik heb de eerste helft van de adaptatie al gelezen. De tweede helft heb ik nog niet gelezen, maar die zou er over enkele weken moeten zijn.

UPDATE #2: Daarbovenop sprak David in detail over waarom Half-Blood Prince van november naar juli 2009 was verplaatst en vermeldde hij ook dat Dobby de Huiself misschien een grote rol zal hebben in de laatste film:

Nadat het nieuws over de beslissing om de film uit te stellen naar volgend jaar verspreid raakte, waren fans erg ontgoocheld en [voorzitter van WB] Alan Horn mengde zich in de discussie met zijn mening erover. Is er iets wat jij als producer kan zeggen aan de fans die nog steeds teleurgesteld zijn en die hun bezorgdheid hebben geüit dat hun gevoelens over en toewijding aan de reeks niet serieus worden genomen?

DAVID HEYMAN: Het is en blijft een feit dat mijn passie en die van iedereen die aan de film werkt, onverminderd is. Het heet de 'filmwereld' en de reden waarom Warner Bros de datum heeft opgeschoven, was om zakelijke redenen. Door de winterstaking en andere factoren in Hollywood was er niet genoeg materiaal voor volgend jaar. Ze hebben een erg goed jaar achter de rug met The Dark Knight en ze hadden een grote film nodig voor 2009 en Harry Potter was die film.
Ik begrijp de ontgoocheling, echt waar. Als filmmaker is het altijd leuk om een film af te werken en dan aan de volgende te beginnen. Maar ik denk niet dat de film hierdoor geschaad wordt. De studio is altijd toegewijd geweest aan de film, op alle vlakken, en zal dat ook blijven.
Als de film in november zou uitgekomen zijn, dan zou er twee jaar gezeten hebben tussen die film en het eerste deel van Harry Potter and the Deathly Hallows. Wat er nu gebeurt, is dat er twee jaar zit tussen Order of the Phoenix en The Half-Blood Prince en er zullen naar schatting 16 maanden zitten tussen Half-Blood Prince en het eerste deel van The Deathly Hallows. The Deathly Hallows komt volgens het originele schema uit en de eerste opnames beginnen zoals gepland in februari. Er is dus niets veranderd voor de andere films.

Na de verhuizing van HBP naar volgend jaar wisten we niet zeker of je die test screenings nog zou doen. Ik denk dat ik wel kan stellen dat we allemaal blij waren met de verslagen over de eerste screenings. Ik kan alleszins niet wachten om de film te zien! Maar, gezien er geknipt is in geliefde personages, zoals huiselfen, kan je ons vertellen of deze dingen impact hebben op de ontwikkeling van film zeven en acht (betreffende gebeurtenissen op Goudgrijp/Grimboudplein en we houden van Dobby!).
DAVID HEYMAN: Er zijn onvermijdelijk dingen die we in de zevende film zullen moeten introduceren en benadrukken. Voor we boek zeven lazen, waren er dingen in de eerdere films waarvan we niet beseften hoe belangrijk ze waren. In de vijfde film overwogen we bijvoorbeeld om Knijster weg te laten, maar Jo [Rowling] vertelde me... "Dat zou ik niet doen als ik jou was". Ze zei niet waarom, maar ze zei wel dat ze ons aanraadde om hem erin te houden. En natuurlijk is Knijster een belangrijk personage in het zevende boek. Het is even geleden sinds we Dobby hebben gezien en ik denk dat we misschien meer van Dobby zullen moeten laten zien in de zevende film, dan we normaal gedaan zouden hebben. Ik denk dat we goed werk hebben geleverd in termen van wat het plot nodig heeft.

UPDATE #3: David wijdde ook uit over hoe hij zich voelt over het feit dat de Harry Potter-films ten einde komen en welke toekomstige producties hij op de planning heeft staan:

Dan Radcliffe (Harry Potter), Emma Watson (Hermelien Griffel) en Rupert Grint (Ron Wemel) werden al enkele keren gevraagd naar hoe ze zich voelen over het einde van de opnames voor de Harry Potter-films en over wat ze na Deathly Hallows zullen gaan doen. Hoe voel jij je over het naderende einde van de reeks en wat zijn jouw plannen?
DAVID HEYMAN: Ik ben zowel opgewonden als triest over het feit dat het einde van de reeks naderbij komt. Aan Harry Potter werken was het ultieme geschenk. Het heeft mijn leven op elk mogelijk vlak veranderd. Er elke dag aan mogen werken, was, dat beloof ik je, een waar plezier en iets wat ik nooit meer zal meemaken. Ik ben er zeker van dat de laatste dag erg triest zal zijn. Ik werk elke dag met bepaalde groepen mensen en dat zal ik nooit meer op dezelfde manier doen in de toekomst. Ik zal ook erg trots zijn, omdat ik trots ben op de films en op het werk dat geleverd is, waarvan ik deel heb uitgemaakt.
Tegelijkertijd zal ik ook enthousiast zijn vanwege de nieuwe uitdagingen die voor mij liggen. Ik werk momenteel aan een boek genaamd The Curious Incident Of The Dog In The Night Time en ik kijk ernaar uit om er met Steve Kloves, die het zal schrijven en regisseren, en die ook de Harry Potter-films heeft geschreven, aan te werken. En ik werk nu ook aan Paddington Bear en aan wat andere, meer volwassen films. Ik heb ook enkele andere films gemaakt terwijl ik Harry Potter producete, dus ik kijk ernaar uit om wat meer tijd te hebben om aan die dingen te werken. Maar Harry Potter zal voor altijd deel van me blijven uitmaken en wat een fantastische reis is het geweest.

UPDATE #4: David werd gevraagd naar de parallellen tussen The Boy In The Striped Pyjamas en de Harry Potter-films:

Zou je zeggen dat er parallellen zijn tussen de Harry Potter-films en je nieuwste productie The Boy In The Striped Pyjamas wat betreft thema's, motieven en boodschappen?
DAVID HEYMAN: Ik denk wel dat die er zijn. In Harry Potter zijn er de Dooddoeners en Voldemort die geïnteresseerd zijn in het ras met zuiver bloed en die tegen alles zijn wat daarvan afwijkt. Zij houden niet van mensen die 'anders' zijn. Zij geven niet om dreuzels of halfbloeden of modderbloedjes. Zij geloven in de zuiverheid van het ras en dat ligt erg in het verlengde van de Nazi's. Harry Potter draait erg om de personages die de keerzijde niet zien. Harry en Ron en Hermelien zijn allemaal buitenstaanders en dat is Bruno in The Boy In The Striped Pyjamas ook.
  • 0

0 Commentaren