Spring naar inhoud

- - - - -

Interview Jason Isaacs, TV Guide 21-07-06

Interview met Jason Isaacs door TV Guide op 21 juli 2006

Jason Isaacs: Meer dan een slechte broer
Door Matt Webb Mitovich

Wanneer Jason Isaacs aan de telefoon komt, zegt hij dat hij helemaal onder het bloed zit. Het klinkt alsof er een interessant, maar niet atypisch wreed, moment in de maak is voor Showtime's Brotherhood (zondag om 22.00/ET) waarin hij de verkwistende gangster Michael Caffee speelt die zeven jaar vermist was en nu terug thuis is in Providence, Rhode Island om zijn eigendom weer op te eisen. Tegelijkertijd probeert hij om het politieke profiel van zijn wetgevende broer niet te bezoedelen. Maar het blijkt dat Isaacs, die je kent van films als The Patriot (hij doodde Mel Gibsons zoon) en de Harry Potterreeks, zijn handen in elkaar wrijft voor een andere, heroïsche rol.

TVGuide.com: Waarom zit je onder het bloed?
Het is voor een miniserie van de BBC genaamd State Within. Ik speel de Britse ambassadeur die probeert de wereld te redden van terroristen en de leider van de rebellen werd in zijn arm geschoten. Gewoon een normale dag op het werk! [Lacht]

TVGuide.com: Ik vroeg me al even af in wat voor problemen Michael Caffee nu weer terecht was gekomen.
Oh nee, nee. Ik heb al sinds december niet meer aan Brotherhood gewerkt. Het is zo raar wanneer het op tv komt. Ik keek naar de dvd's en dacht: "Hé, dat herinner ik me..." Michael voelt zich altijd zo miserabel en is constant getormenteerd. Het was een heel gewicht dat van mijn schouders viel toen het er allemaal op zat!

TVGuide.com: De reclame adverteert de show als een "broer vs. broer"-iets, maar daar draait het eigenlijk helemaal niet om.
In vele opzichten draait de show om een buurt en niet om een familie. Maar er zijn dingen aan de hand met beide broers die we waarschijnlijk allemaal wel eens ervaren hebben. Ze zijn samen opgegroeid en Michael vindt dat hij Tommy in bepaalde opzichten heeft opgevoed. De vader was weg en hij zorgde ervoor dat Tommy op het rechte pad bleef. Dan komt hij terug en is hij niet langer het hoofd van het gezin. Tommy is een belangrijke, lokale figuur met een belangrijke status die veel respect krijgt en Michael is daar erg trots op, maar diep vanbinnen is hij ook jaloers. Tegelijkertijd was Tommy de kleine broer en kleine broers, welke status ze ook hebben, voelen altijd die nood om zichzelf te bewijzen. Michael en Tommy zijn beiden controlefreaks en willen allebei het beste en het ergste voor elkaar. Ze willen allebei het centrum van de familie zijn, degene zijn die de problemen oplost.

TVGuide.com: Je bent natuurlijk erg druk bezig in het theater. Hoe ben je aan boord van een Showtimereeks geraakt?
Ik had nog niet vaak in pilots meegespeeld, maar dat jaar had ik meegespeeld in enkele afleveringen van The West Wing omdat het mijn favoriete serie was. Het was ook een complex personage in een interessant en volwassen verhaal. Daardoor besefte ik dat wat ik voor mijn eigen plezier doe televiesie kijken was. Ik maakte films en dat zal ik blijven doen, maar meestal waren dat geen films voor mij. Dat waren niet het soort dingen waar ik naar zou kijken. De dingen die ik graag zie: provocatieve, volwassen en gecompliceerde dingen, vond ik altijd via betaaltelevisie. Toen mijn agent met dit naar mij toekwam, zei hij: "Kijk, ik weet dat je geen pilots leest, maar het wordt geregisseerd door [The Patriots] Phillip Noyce". En dat deed het hem voor mij. Het maakte geen deel uit van een plan. Ik ben er gewoon in gerold.

TVGuide.com: Wat bewonderde je het meest aan het scenario?
Een van de dingen die me het meest intrigeerde was dat Michael zeven jaar weg is geweest en wanneer hij terugkomt, is hij natuurlijk een andere man. En hij heeft allemaal mysterieuze statements uitgesproken over wat zijn plannen zijn, over wie hij nu is. Toen ik Phillip en [executive producer] Blake [Masters] ontmoette, zei ik: "Waar denken jullie dat dit allemaal over gaat? Waar is hij geweest? Wat is hij van plan?" Ze keken elkaar aan en toen keken ze mij aan en Phillip zei: "Ik weet het niet. Wat denk jij?" Ik dacht: "Wow, dit is helemaal niet zoals een film". Dit heeft een open einde en we moeten niet alle vragen beantwoorden op een uur tijd. Uiteindelijk heeft dat gesprek ervoor gezorgd dat ik het contract heb getekend.

TVGuide.com: Toen ik me voorbereidde op de pilot, vroeg ik me af of de Britse Jason Isaacs een iers accent zou hebben. Niet echt.
[Lacht] Het is geweldig dat als je naar Providence gaat, het eerste wat je beseft, en de Amerikaanse acteurs vonden dit ook, is: "Wat in godsnaam zeggen die mensen?" Het is een erg, erg ongewoon accent. Je kan doorheen heel Amerika reizen en de mensen klinken ongeveer hetzelfde. Ja, in het zuiden spreken ze iets anders en we zijn gewend aan het East Coast accent van de films uit New York, maar dit is een erg raar, idiosyncratisch accent. Als Brit vind ik het geweldig om dialecten en accenten te doen, dus van zodra ik hier kwam, was ik helemaal in mijn element. Het is echt een heel erg sappig geluid dat je moet vastkrijgen. Sommige acteurs hebben graag de gepaste kleding, ik doe graag de stem juist. Vroeg in de productie ontmoette ik een man waarvan ik vond dat hij perfect klonk voor Michael, dus liep ik constant rond met zijn [opgenomen stem] op mijn iPod. Iedereen deed dat. Jason Clark (Tommy) en ik zagen eruit als de iPodtweeling zoals we rondliepen en luisterden naar mensen uit Providence.

TVGuide.com: Wat jou en Jason Clarke betreft, ik kan maar niet beslissen of jullie familie zijn of niet, jullie lijken op elkaar.
Enkel de ogen. We hebben allebei blauwe ogen. Ik zeg je, en dit was heel raar, toen ik zijn iPod even nam bleek dat we er precies dezelfde nummers op hadden staan. Of we zaten in een restaurant en bestelden hetzelfde drankje bij hetzelfde eten en we lieten hen dezelfde kleine, stomme dingen aanpassen. Er waren een hoop dingen die ons deden beseffen dat het een angstaanjagend goede casting was.

TVGuide.com: Werd je na The Patriot getypecast als slechterik?
Het is niet zozeer typecasting als wanneer je de cast voor een film samenstelt en denkt: "Wie heb ik dit al eerder zien doen?" Of het nu een priester, een moordenaar of een ballonartiest is. Doordat ik een slechterik had gespeeld, kreeg ik vaak het aanbod om een slechterik te spelen en ik heb altijd nee gezegd. Ik ben meteen van The Patriot naar het spelen van een travestiet in Sweet November gegaan. Ik heb geen enkele slechterik gespeeld tot in Harry Potter [and the Chamber of Secrets]. Dat en Peter Pan kwamen in dezelfde week op mijn pad en ik dacht: "Ik heb vijf jaar lang geweigerd een slechterik te spelen en nu moet heb ik ineens de keuze uit twee van hen". Ik heb er lang over nagedacht welke ik zou doen en welke niet en ik ging nee zeggen tegen Harry Potter omdat Kapitein Haak duidelijk een grotere rol was en toen werden mijn petekinderen en kinderen van vrienden helemaal gek en bedreigden ze me. Dus heb ik beide gedaan!

TVGuide.com: Hoe staat het met de volgende Potterfilm, Order of the Phoenix? [Isaacs speelt Lucius Malfidus, de vader van Harry's aardsvijand Draco.]
Ik heb heel volgende maand opnames [voor State Within in Canada] en daarna ga ik naar huis, pak ik alles uit, haal ik de mottenballen uit mijn pruik, zet ze op en begin ik met mijn toverstok in het rond te zwaaien.

TVGuide.com: Een vriend van mij die een Potterhead is, zegt dat fans niet kunnen wachten om te zien hoe de strijd in het ministerie in Order of the Phoenix zal worden aangepakt. Er werd mij gezegd dat het een erg groots moment is in het Potterverhaal.
Ik ben er ook benieuwd naar. Dit alles is net zo entertainend voor mij als voor de vele fans. Ik kom op de set en zij zeggen: "Oké, jij materialiseert daar en je vliegt hier naar binnen en dan wijs je hier naartoe en dan zal het ontploffen..." Ik sta daar met open mond. Toen ik [Chamber of Secrets] deed, zeiden ze: "Oké, hier zal een kleine, blauw kereltje naast je lopen [Dobby de Huiself] en die gaat dan hierop springen..." [Lacht] Op de eerste dag van de eerste film waarin ik meespeelde, was de eerste opname die ik moest doen uit een kamer stormen en de schitterende Richard Harris (de originele Perkamentus) en Daniel [Radcliffe, Harry] de rug toekeren. [Regisseur] Chris Columbus riep: "Oké, en gooi de deur achter je rug dicht." Ik zei: "Moet ik de deur dichtgooien? Ik weet niet wat de regels zijn, maar kan ik niet gewoon met mijn toverstok zwaaien en op magische wijze de deur dichtgooien?" Chris pauzeerde even en zei: "Natuurlijk. Als jij dat wilt." Toen wist ik dat ik het enorm naar mijn zin zou gaan hebben.

TVGuide.com: Lucius moet wel erg opgefokt zijn door het feit dat die vervelende kinderen hem steeds de loef afsteken.
Wel, ik weet dat ik in nummer 6 [Harry Potter and the Half-Blood Prince] naar de gevangenis ga, dus ik vermoed dat ik de tijd zal hebben om een zoveelste diepgaande bitterheid kan opbouwen die hopelijk zal uitbarsten in nummer 7.

TVGuide.com: Kunnen we voor we afsluiten nog even terugkomen op Brotherhood. Hoe zit het met Michael en het Meisje-met-maar-een-oorlel? Hebben we haar voor het laatst gezien nadat ze wegliep van hun eerste date?
Euh, hij is in erg diep water terechtgekomen. Hij heeft helemaal geen controle meer en hij is per ongeluk iets begonnen met dit jonge meisje dat het waarschijnlijk sexy vindt dat hij een crimineel is, maar dat waarschijnlijk nog onstabieler is dan hijzelf. Ik denk dat hij een grotere hap heeft genomen dan hij ineens op kan. Hij zou beter moeten weten.

TVGuide.com: Als Brotherhood het goed doet, sta je dan open voor een tweede seizoen?
Oh, ik heb geen keuze. Als de serie het goed doet, zitten ze met mij opgescheept tot ik een looprek nodig heb. Misschien willen ze mij niet eens terug, wie zal het zeggen? Doorheen de jaren heb ik meegespeeld in dingen en je hoofd wordt helemaal gek gemaakt door mensen die praten over wat er zal gebeuren wanneer het uitkomt en hoeveel mensen er naar zullen kijken en hoe het de levens van de mensen die erin meespelen zal veranderen... gekke praat. Toen ik jonger was, luisterde ik ernaar, maar de voorbije jaren heb ik geprobeerd om van het opnameproces te genieten en er helemaal niks om te geven of het zelfs maar uitkomt of niet. We hebben tot nu toe fantastische recensies gekregen voor Brotherhood en de mensen aan wie ik de dvd's heb uitgeleend, vonden het goed, maar mijn werk vond vorig jaar plaats, zes maanden lang en in Rhode Island. Over wat er nu gebeurt, hebben wij geen controle meer. Als ik terugga dan hoop ik dat Michael verrassend en interessant blijft want het laatste wat het publiek wil en het laatste wat ik wil, is dat hij voorspelbaar wordt.
  • 0

0 Commentaren