Spring naar inhoud

- - - - -

Interview Matthew Lewis, HarryLatino 20-06-07

Interview met Matthew Lewis door HarryLatino op 20 juni 2007

Nieuw interview met Matthew Lewis

Lewis interviews
Gepost door: Edward
20 juni 2007, 5:39 PM

Mede-Pottersite HarryLatino.com kreeg zopas de kans om Matthew Lewis (Marcel Lubbermans) te interviewen. Hij sprak over vele onderwerpen waaronder: Hoe hij begon met acteren, zijn rol in Harry Potter and the Order of the Phoenix en de mogelijkheid om in andere gebieden van het film maken te werken. Je kan het volledige vertaalde interview hieronder lezen

Vraag: Denk je dat het een moeilijke overgang wordt van Harry Potter naar wat volgt?
Matthew Lewis: Ja, ik denk het wel. Ik ga nu voor Eds, wat binnen een maand of zo kan veranderen. Ik ga voor Eds en daar zijn de wetten over hoeveel uren ik kan werken niet zo strikt en kan ik harder werken dan ik gewoon ben. Ik speel deze rol natuurlijk al vijf jaar, dus het zal moeilijk zijn om me aan te passen aan het nieuwe scenario, om het zo te zeggen. Hopelijk kan ik het. Ik zal mijn best doen om dit verder te kunnen blijven doen.

Q: Waarom eigenlijk acteren?
ML: Wel, het begon bij mijn broer, die zo'n zes jaar ouder is dan ik. Hij was echt bezig met performing, bijna altijd bezig met een videocamera of gekke dingen doen als grappen vertellen en dat alles. Dus, hij werd acteur toen hij jonger was en wanneer je jonger bent dan 16 moet je begeleid worden door een volwassene wanneer je opnames hebt. Dus, mijn moeder moest hem overal naartoe brengen wanneer hij werkte. Ik was toen pas twee jaar, dus ik groeide gewoon op de filmset op. Ik vond het gewoon een job die iedereen kon doen en ik bleef er maar over zagen dus we bleven maar vragen of ik mee kon doen, maar ik was te jong. Wanneer je zes of zeven bent, mag je meedoen. Ik wachtte tot ik vijf was en meldde me toen aan voor een auditie. Ik kreeg de rol en na de auditie dacht ik gewoon: "Oké, nu kan ik meedoen". Ik deed mee en van daaruit is het allemaal gegroeid.

Q: Dus het was erg natuurlijk?
ML: Ja, het is eigenlijk best grappig. Op die leeftijd zie je bij een auditie niet dat je het opneemt tegen al die mensen. Ik ging er gewoon naartoe, deed mijn best en kreeg de rol. Nu ik terugkijk op al het werk dat ik heb gedaan, was het wel een beetje raar. Ik kan me er niet zoveel van herinneren, raar.

Q: En acteert je broer nu nog steeds?
ML: Ja, hij acteert nu nog steeds. Hij is pas naar Londen verhuisd. Ik kom uit Leeds. Het is vier kilometer van hier. Hij is hier pas naartoe verhuisd. Hij was in Manchester bezig met iets. Hij kreeg ook een rol in Torchwood, de spin-off van Doctor Who.

Q: En wie is er getalenteerder?
ML: [Lacht] Ik moet waarschijnlijk mezelf zeggen. [Lacht] Nee, nee, hij is dat. Hij heeft gewoon veel meer ervaring dan ik. Hij doet het al veel langer dan ik. Hij kan veel verschillende dingen en is ook veel beter in veranderende acties. Hij is erg getalenteerd op dat vlak.

Q: Kan je samen met hem op het scherm acteren?
ML: Ik zou eigenlijk William spelen in iets, iets over de moordenaar van Yorkshire, vele jaren geleden. Ik weet niet meer waarom, misschien kwam Harry Potter in de weg liggen, maar er kwam iets anders en dan ging ik dat in de plaats doen. Ik zou dan zijn broer of zo hebben moeten spelen, maar dichter dan dat ben ik er niet bij geweest. Ze namen de rol van me weg, maar mijn naam bleef wel in de credits, dus dat vind ik wel gek aangezien ik er nooit in heb meegespeeld.

Q: Hoe kreeg jij toen je geld?
ML: Ja, ik dacht: "Waar is mijn geld?" [Lacht]

Q: Heeft je broer je wat acteertips gegeven?
ML: Ja, toen ik er voor het eerst mee begon, was het wat moeilijk. Toen ik begon in HP1 las ik de scenario's samen met hem door en dan deelden we onze ideeën en meningen over wat we voelden. Ik heb nu het punt bereikt waarop ik het personage zo goed ken dat er niemand is waar ik er mee over kan praten, dus test ik het nu op mijn eentje. Maar ja, tijdens de eerste jaren was hij een grote hulp voor mij. Hij hielp me ook met het leven buiten de opnames en hij zei: "Je moet in staat zijn om naar buiten te gaan en je te amuseren, maar niet stom zijn en voorzichtig zijn". Hij gaf me advies op dat vlak. Hij heeft drie jaar in een soap meegespeeld, dus hij weet hoe het publiek reageert, en zo. Ik heb dat niet. Ik heb nooit in een soap gespeeld.

Q: Hoe heet hij?
ML: Anthony Lewis. Hij zat in Emmendale, een soap die plaatsvond vlakbij Yorkshire. Het gaat over boeren in Emmendale, het gaat over de landbouw. Dan ging het over het dorp en het werd groter en groter. Blijkbaar gaat het over varkens telen, maar dat geloof ik niet. [Lacht] Dus ja, daar speelde hij enkele jaren geleden in mee.

Q: In boek 5 is Marcel Lubbermans belangrijker vanwege de profetie. Gebeurt dat ook in de film?
ML: Ja, de profetie zit erin. Het is een belangrijk stuk aan het einde van de film. Er is een geweldige scène waar hij bijna wordt overgedragen. Harry praat met Lucius Malfidus die hem manipuleert om hem over te dragen en Marcel roep: "Niet geven, Harry". Het is een geweldige manier om Marcel een moedige jongen te zien worden en dan komen we bij de scène waar de profetie wordt afgespeeld. Ik kan niet wachten om het in de film te zien. Het is erg cool.

Q: Zoek je naar je eigen tekst wanneer je het boek leest?
ML: Eerst lees ik het helemaal door want vanaf dat ik begin te lezen, word ik zo in die hele wereld gezogen en dan word ik er helemaal door omringd, niets anders doet er nog toe. Dat is een ding wat boeken kunnen doen, en moderne films kunnen dat ook. Boeken nemen je mee op reis en je verliest jezelf erin. Nadien, wanneer ik de laatste pagina heb gelezen, stop ik en denk ik: "Wacht eens even!" Dan blader ik terug en zoek ik dingen op over Marcel. Het is een rare gedachte dat wat je over enkele jaren gaat doen nu al in een boek verteld staat.

Q: Ga je nog naar school?
ML: Ja, maar op het einde van deze maand ben ik er voorgoed vanaf [lacht]. Ik kan niet wachten.

Q: Wat voor student ben je? Niet happig op school?
ML: Ik ben een erg goede student. Ik doe mijn examens, ik kom naar elke les, maar om iets gedaan te krijgen van mij is iets moeilijker voor de leerkrachten. Ik maak mijn huiswerk als ik het leuk vind en meestal zoek ik een manier om het niet te moeten doen met de leerkrachten. Dat is best erg. Ik heb er spijt van als ik het niet kan afwerken... maar zo slecht ben ik niet. Ik kreeg net mijn notities van januari terug en ik heb allemaal A's en B's, dus zo slecht ben ik niet.

Q: Ga je gewoon verder met acteren nadat je klaar bent met school?
ML: Dat zou ik wel graag willen. We beginnen in september met Harry Potter zes, dus als ik Harry Potter kan blijven doen dan graag, maar ik heb me dit jaar wel aangemeld voor de universiteit. Ik ben sindsdien wel van gedachten veranderd door de opnames, maar ik werd overal geaccepteerd, dus dat betekent dat ik mij na de opnames opnieuw kan aanmelden en naar de universiteit kan gaan. Maar, als ik kan blijven acteren, dan wil ik dat liever doen.

Q: Harry is een erg trouwe vriend. Wat voor vrienden zijn jullie buiten de filmset?
ML: Erg goede vrienden. Dan is geweldig. We houden van dezelfde komedies en muziek en daar praten we dan ook steeds over: een komedie die we net hebben gezien of een album dat we pas hebben gekocht of zoiets. Ik ga morgen naar hem kijken in zijn toneelstuk Equus. We hebben nadien afgesproken. Het zal leuk worden want we hebben elkaar een hele maand niet gezien. Ik kan niet wachten.

Q: Waar luister je nu naar?
ML: Ik hou van Oasis en dat soort punk. Ik heb elk album dat zij hebben gemaakt en dat is ongelofelijk. Ik hou van Blur, Stone Roses, The Verve, Richard Ashcrof en zo. De Manchester Brit-pop scene van de jaren 90 en al die dingen... Happy Mondays... Daar hou ik van.

Q: Welk soort komedies vind je leuk?
ML: Ik hou van zoveel verschillende komedies! Ik ben dol op Alan Partridge, Steven Higgings en zo. En Rowan Atkinson door The Thin Line en Mr. Bean. Ik vind het hilarisch.. Ik hou van Ricky Gervais uit The Office. Ik hou ook van Amerikaanse komieken, zoals Eddie Murphy. Hij is een stand-up in zijn films. Dat is geweldig. Ik kan nooit stoppen met naar hem te kijken.

Q: Zie je jezelf op een dag komedie doen?
ML: Ja! Ik hou ervan om mensen aan het lachen te brengen. Ik hou ervan om dat te doen en ik denk dat je een betere blik op het leven hebt als je de grappige kant ervan inziet en lacht met de dingen en het leven op humoristische wijze benadert. Ik hou ervan om komedie te doen omdat je je er beter door voelt, gewoon door te lachen. Dat zou ik graag willen. Ik denk dat het ongelofelijk moet zijn om op een podium mensen aan het lachen te brengen.

Q: Wat zou je openingsgrap zijn?
ML: Ik heb er geen idee van. Je hebt me te grazen. Ik zou het waarschijnlijk hebben over... ik weet niet... religie. Dat heb ik altijd al grappig gevonden.

Q: Als je met J.K. Rowling praat, vraag je haar dan naar Marcel Lubbermans?
ML: Toen ik haar ontmoette, vroeg ik haar of ik het goed deed. Dat was het enige wat ik wilde weten, of ik het deed zoals zij het wilde. De familie tevreden stellen is erg belangrijk en het is van haar... Het zit allemaal in haar hoofd en zij is degene waar je het juist voor wil doen. Ze zei dat ze blij was met wat ik deed en dat ze wilde dat ik het bleef doen. Dat was het beste compliment dat ik ooit heb gekregen, dat zij zei dat ik het juist deed. Dat was geweldig. Ik weet niet, misschien praat ze constant over Harry Potter, dus toen ik met haar sprak, hadden we het maar enkele seconden over Marcel en toen begonnen we over films te praten. Er hingen wat posters in mijn kamer zoals van Pulling Dynamite en Kill Bill en dus begonnen we daarover te praten. Ik weet dat het haar manier was om met mij te praten en tegelijkertijd was het voor haar een moment weg van Harry Potter.

Q: Was ze geïnteresseerd in films?
ML: Oh, ja. We hadden het over Pulling Dynamite, nog een briljante komedie. Ze zei dat ze die leuk vond. We hadden het ook over Good Fellows en Rocky. Het was gewoon leuk. Ik hou erg van films. Ik kan de hele dag films kijken.

Q: We hebben Evanna Lynch en Bonnie Wright gevraagd naar hun patronussen in de film. Welke is de jouwe?
ML: Mijn patronus is... Ik kan het me niet herinneren... Ze hebben me gezegd wat het zou worden, maar ik kan het me niet meer herinneren. Ik weet wat de mijne zou zijn. Dat zou waarschijnlijk een dolfijn zijn. Die zijn erg cool en ook erg intelligent. Ik denk graag dat ik nogal intelligent ben [lacht] Oh... Ik kan me niet meer herinneren wat Marcels patronus was. Sorry daarvoor... Vreselijk. Ik moet het te weten komen.

Q: Je houdt natuurlijk van voetbal. Welk team volg je?
ML: Leeds United, helaas.

Q: Ben je die ploeg pas beginnen volgen?
ML: Ik ben al mijn hele leven voor Leeds United. Het is nooit zo slecht geweest als nu. Het was nooit eerder... Het is vreselijk. Ze verloren de premierfinale en zijn vorige week gedegradeerd. Ik heb dit seizoen drie thuismatchen gemist en was er de hele tijd bij. Het voelt gewoon aan alsof alles wat je voor het team hebt gedaan voor niets was, maar ik zal er volgend seizoen weer staan. Altijd weer. Er is niets erger dan een persoon die van team verandert eens ze het slecht gaan doen. Sommigen zeiden tegen mij: "Wij zijn nu voor Liverpool". Nee... echt... Altijd weer er staan.

Q: Wat zijn die polsbandjes?
ML: Dat is tegen racisme. Er staat: "Stand up, Speak up". Ze zijn aan elkaar gelinkt. Het is hetzelfde. Het is begonnen bij de voetbal. Het was iets van Nike. Voetballers begonnen een stichting tegen racisme. Dat deden ze omdat er recentelijk enkele schokkende incidenten waren voorgevallen. Het is allemaal lang geleden begonnen. Het is altijd normaal geweest bij het voetbal en toen verdween het. En dan begon het pas allemaal weer en het was nogal schokkend. Het is zo onnodig. En ik ben zelf voetballer dus ik zie hoeveel gekleurde spelers er zijn in de premier league, zelfs in de lagere klassen. Het is schokkend dat zij anders behandeld zouden moeten worden dan anderen. Niet alleen in voetbal, maar overal. Mensen van andere rassen zouden niet anders behandeld moeten worden. Ik droeg vroeger veel polsbandjes, maar deze is speciaal voor mij, erg belangrijk.

Q: Is het waar dat je ook geïnteresseerd bent in film maken?
ML: Ja! Ik hou van de idee... Gewoon al het werk dat regisseurs en schrijvers doen. Regisseurs werken voor mij helaas wel iets te hard. [Lacht] Acteurs hebben het makkelijk. Hen wordt verteld wat ze moeten doen. Ik denk niet dat ik dat zou kunnen doen. Maar ik heb altijd al een film willen schrijven. Ik heb enkele ideeën die ik wil neerpennen, maar ik wacht tot ik klaar ben met school. Eens ik klaar ben, ga ik mij er achter zetten. Het wordt geweldig. Ik breng al mijn tijd door in de zon en schrijf gewoon wat ik wil.

Q: Wat zou je eerst film zijn? Hou je van kortverhalen?
ML: Ik schreef vroeger korte dingen. Ik vond het erg leuk om korte verhalen te schrijven. Dat was altijd mijn beste examen. Het was originele schrijfsels creëren. Ik hield ervan om mijn verbeelding te laten gaan. Ik denk dat het is omdat ik opgegroeid ben met het lezen van boeken dat ik altijd al iets heb willen schrijven. Ik ben er nooit in geslaagd om een heel boek te schrijven, maar ik hou ervan om kortverhalen te schrijven. Ik laat mijn verbeelding helemaal gaan. Ik word ook geïnspireerd door films. Ik begon met het schrijven van rommel met actie en geschiet, maar ik ging terug naar mijn opleiding, ging meer films kijken en werd volwassener. Ik ging ingewikkeldere plotten schrijven met veel meer drama in tegenstelling tot het typische actie-avontuur en fantasie. Ik kreeg een dramatisch kantje. Ze brengen effectief een boodschap over.

Q: Waar zou je eerste filmscenario over gaan?
ML: Ik weet het niet. Een tijdje geleden schreef ik een idee neer. Het was geen echt scenario, maar een idee dat in mij opkwam. Het gaat over drugs en hoe het levens verwoest. Het ging over een kerel die bij veel betrokken raakt en het begon met iemand die alles heeft en dan eindigt met niets.

Q: Was het erg serieus of meer...?
ML: Het was behoorlijk serieus. Het was eigenlijk nogal deprimerend. Ik betwijfel dat je het ooit zal zien. Het was gewoon iets wat in mij opkwam.

Q: Bezoek je Harry Potter-fansites?
ML: Ja! Het is ongelofelijk hoeveel er zijn. Je beseft het niet tot je op zoek gaat. Je ziet plots hoeveel mensen daar zijn met hun theorieën en speculaties over het verhaal. En dan te bedenken dat wat jij doet hun leven beïnvloedt en dat je fanmail krijgt van hen... Het is ongelofelijk. Ik hou ervan. Fans zijn fantastisch. Zonder hen kom je nergens, dus ik ga graag naar websites en doe zoveel als mogelijk voor hen, zoals voor Mugglenet of The Leaky Cauldron. Ik doe zoveel interviews en podcasts als zij willen. Ik vind het niet erg als het voor de fans is, want zij zijn degene die de film maken.
  • 0

0 Commentaren