Spring naar inhoud

- - - - -

Interview Robbie Coltrane, What's On TV 21-06-11

Interview met Robbie Coltrane door What's On TV op 21 juni 2011

Een snel gesprek met Robbie Coltrane
18:06 | Vrijdag 17 juni 2011

Robbie Coltrane is voor een zeldzame keer op tv te zien als een psychopathische moordenaar in
Lead Balloon.

Robbie Coltrane is voor een zeldzame keer te zien in Jack Dee's cynische BBC2 sitcom Lead Balloon (dinsdag, 28 juni). De 61-jarige Schotse acteur is het best bekend voor zijn rol als Fitz in Cracker en Hagrid in de Harry Potter-films. Nu speelt hij de veroordeelde Donald, wiens leven op het verkeerde spoor is terechtgekomen en die Rick Spleen (Dee) gijzelt in een gevangenis. TV&Satellite Week magazine sprak met hem om meer te weten te komen...

Je bent tegenwoordig zelden op tv te zien. Waarom heb je ingestemd met Lead Balloon?
Ik ben een enorme fan van de reeks en, laat het hem niet horen, van Jack Dee. Ik heb altijd van die stijl van komedie gehouden, mensen als Jack Dee of Tony Hancock of Basil Fawlty die geen moeite moeten doen om leuk gevonden te worden. Het is zo anders dan de overdreven gedienstige stijl die zoveel komieken nu aannemen.

Welke komieken bedoel je daarmee?
Ik ga geen namen noemen, maar in veel komedieprogramma's op tv proberen mensen erg hard om leuk gevonden te worden en dat vind ik erg irritant. Wat zo geweldig is aan Rick Spleen is dat hij dat niet doet. Hij is een lafaard, oneerlijk en ontgoocheld door zijn leven, wat hem net zo grappig maakt. De beste komedie draait om de afstand tussen wie je bent en wie je graag wil zijn, dat is universeel. Zoals Rick hebben we allemaal momenten beleefd waarop ons gedrag erg tekort doet aan onze verwachtingen van onszelf.

Hoe komt Rick in deze episode in de gevangenis terecht?
Zijn vrouw dringt bij hem aan dat hij een komedieworkshop gaat geven in een gevangenis, omdat ze een sociaal geweten heeft. Rick ziet het meer als een manier om snel geld te verdienen. En terwijl hij daar is, gijzelt mijn personage, Donald, hem.

Wat is zijn reactie op het feit dat hij gevangen genomen wordt door een moordenaar die met een mes staat te zwaaien?
Rick wordt bedreigd, dus treedt zijn lafheid meteen op de voorgrond. Hij moet bevriend worden met deze psychopaat en zijn weg om bij hem op een goed blaadje te komen staan, banen, maar zoals altijd loopt dat faliekant mis.

Hoe schieten Rick en Donald met elkaar op wanneer ze samen zijn?
Rick is eerst iemand die alles zal doen voor Donald. Hij doet alsof hij veel liever en minder egoïstisch is dan hij eigenlijk is, maar wordt constant betrapt. Donald is al heel zijn leven belogen en in de steek gelaten en ziet meteen wat voor rat Rick is. Daar komt de komedie uit voort en mensen zullen die situatie herkennen. We hebben allemaal proberen te bluffen, maar de angst om betrapt te worden, weerhoudt ons er meestal van om ons zo slecht te gedragen als Rick doet.

Hoe loopt de gijzeling uit de hand?
Donald overtuigt Rick er uiteindelijk van om zich normaal te gedragen. Het is één van de weinige momenten waarop Rick effectief eerlijk is. Om Doctor Johnson te parafraseren: Als je je in dezelfde kamer bevindt als een psychopaat, dan helpt je dat om je beter te focussen.

Voor een tweedelige episode is ze best theatraal niet?
Het is als een toneelstuk, er is een duidelijke progressie in de relatie tussen Rick en Donald. Maar zeg niet dat het als een toneelstuk is, want dan zou niemand ernaar kijken. Ze zullen zeggen: "Ik kijk niet naar een toneelstuk. Ik kijk nog liever naar Celebrity Underpants." Het erge is dat er nu iemand iets gaat uitwerken voor Celebrity Underpants. Maar weet dat het idee van mij komt.

Hoe heb je onderzoek gedaan naar de rol van Donald?
Ik heb veel over pyschopaten gelezen toen ik Cracker deed. Een van hun stevige eigenschappen is dat ze van de ene op de andere moment van vriendelijk naar kwaadaardig omslaan. Ze noemen hen 'gewelddadige' humeurschommelingen en dat voor een erg goede reden.

Waarom denk je dat de Harry Potter-filmreeks zo succesvol is?
Er zit zoveel in de boeken en de films. Mensen vragen me altijd waarom ze zo populair zijn en dat komt doordat J.K. Rowling ervoor gezorgd heeft dat ze niet modern of trendy zijn. Niemand speelt op de Wii of luistert naar een iPod. De verhalen draaien om vriendschap en proberen trouw te zijn aan jezelf en populair te zijn, de dingen die we allemaal meemaken als tiener.

Wordt je op straat benaderd door Harry Potter-fans?
Omdat ik als Hagrid een baard draag, herkennen de meeste kinderen me niet. Ik waardeer die anonimiteit ten zeerste, vooral wanneer je ziet wat er met Alan Rickman gebeurt, die Sneep speelt. Kinderen sissen naar hem op de luchthaven! Maar wanneer kinderen me wel herkennen, kijken ze me zo lief aan en dat is geweldig.

Ben je ooit tegengehouden door fans van Cracker?
Eerder het tegenovergestelde, mensen nemen wat afstand van me in de supermarkt. Ze dachten dat ik op het punt stond om hen naar de visafdeling te brengen en hen psychoanalytisch te behandelen.
  • 0

0 Commentaren