Spring naar inhoud

- - - - -

Interview Tom Felton, Adelaide Now 30-03-'11

Interview met Tom Felton door Adelaide Now van 30 maart 2011

Vraag & Antwoord: Harry Potterslechterik Tom Felton!

Geposte afbeelding
Je trekt naar Australië waar je te zien zal zijn in de Supanova Pop Culture Expo. Is dit je eerste reis Down Under?
Ja, mijn allereerste reis. Ik ben eigenlijk een beetje nerveus. De reden daarvoor is dat mijn broer er vier jaar geleden naartoe ging om er een maand rond te reizen en hij is nooit teruggekomen. Hij houdt er zoveel van dat het nu zijn nieuwe thuis is. Dus, ik ben bang dat ik nooit meer terugkom, dat ik voltijds inwoner van Melbourne of Brisbane wordt.

Je hebt al veel faninteractie op Twitter.
Een publicist zei me tijden geleden: "Je moet het doen". Ik stond er weigerig tegenover. Ik doe geen Facebook, ik doe geen online media en sociale netwerk dingen... Toen kreeg ik Twitter op mijn iPhone en de rest is geschiedenis. Ik denk dat ik nu 4.000 tweets heb. Het is triest, niet? (Lacht.)

Sommigen zeggen dat de hele wereldbevolking jonger dan 30 jaar jou wel moet haten door je rol als Harry's vijand Draco Malfidus in de Harry Potterfilms gedurende het voorbije decennium.
Helemaal waar! Absoluut. Ik word nooit hartelijk verwelkomd. Twee jaar geleden presenteerde ik een award voor de Children's BAFTAs en er was boegeroep van iedereen daar en iedereen siste naar me. Ik wist niet of ik het podium moest verlaten... Maar, ik besefte uiteindelijk dat het een groot compliment is en dat ik wel iets juist moet doen als Draco als mensen boe roepen naar mij. En veel kinderen op straat komen, laten we zeggen met tegenzin bij mij in de buurt.

Hoe lang heb je gewacht na je laatste scène om de blonde haren te liquideren?
Iedereen was heel snel om te zeggen: "Ga ervoor kerel. Haal het uit je haren". Wat ze eigenlijk probeerden te zeggen was: "Succes om het uit je haren te krijgen". Het duurde zes maanden om het eruit te krijgen, want welke kleur je er ook over doet, het blond lijkt altijd terug te komen.

Hoe reageerde je toen op de laatste opnamedag van The Deathly Hallows voor de laatste keer "cut" werd geroepen?
Wel, ik had voorzien dat ik zou gaan huilen. Er is iets met die laatste dag dat als je er bent en enkele uren lang mensen knuffelt, je erg van streek raakt. Dus, mijn theorie was: op voorhand afscheid nemen van iedereen waar ik afscheid van moest nemen, dan van zodra ze zeiden: "Het zit erop, bedankt voor je diensten", haastte ik me weg van de set, ging in de auto zitten en vertrok naar huis... voor ik kon gaan huilen.

Je hebt weinig tijd gehad om stil te zitten en je beklagen over je werkloosheid na Potter, wel?
Ik heb veel geluk gehad. Toen het eindige had ik gemengde gevoelens, want het was ook heel erg eng. "Oh, wat moet ik nu doen? Ga ik weer kranten rondbrengen of blijf ik dit doen?" Dus, mijn vriendin en ik namen wat vakantie en halverwege die vakantie kreeg ik een telefoontje om auditie te doen voor Rise of the Apes.

Rise of the Apes heeft een geweldige cast: James Franco, Freida Pinto en Andy Serkis. Wat vonden ze ervan dat je deel uitmaakte van het Potterfenomeen?
Er werd wat geplaagd. Iedereen springt op elke kans om te verwijzen naar een toverstok of een bezemsteel. Er waren moment dat het echt grappig was, maar soms is het dat helemaal niet. Je leert om ermee om te gaan.

Je hebt je vrije tijd bij Potter doorgebracht met gitaarspelen. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen aangezien je nu een tweede carrière hebt als muzikant.
Het is zeker iets geworden wat ik niet had verwacht. Ik heb mezelf gitaar leren spelen en heb vele uren geoefend. Ik was niet alleen. Matt Lewis, die Marcel speelt, is een erg getalenteerde gitaarspeler. We hebben een aantal jamsessies op de Beatles gehouden.

En Daniel Radcliffe is een complete muzieknerd.
Oh mijn god, dat is het juiste woord voor hem: nerd. Als je vijf seconden laat horen van een lied uit de jaren vijftig, zegt hij: "Oh ja, dat was Nat King Cole". Hij heeft een erg goed oor voor dit soort dingen. Voor mij is het geweldig, want elke ochtend zat ik in de stoel om mijn haren en make-up te laten doen en dan weerklonk er iedere keer rare muziek uit die kleine iPod-speakers. Hij was een geweldige bron voor nieuw materiaal.

Wat was de gedachte achter het opstarten van je label, Six String Productions?
Veel mensen hebben gezegd: "Oh, je hebt het acteren opgegeven en nu ga je voor de muziek". Dat is helemaal niet mijn bedoeling. Muziek is altijd een passie van mij geweest. Ik heb zo'n tien liedjes opgenomen in mijn slaapkamer en ze online gezet. Er kwam een kans om daar wat geld in te steken om de kwaliteit van mijn liedjes te verbeteren en toen kregen we het idee om een onafhankelijk platenlabel op te starten om zo jongeren te promoten die op zichzelf muziek schrijven en maken.

The Deathly Hallows: Part 2 komt op 14 juli in de bioscopen. Wat staat er Draco te wachten?
Er is wat verlossing. Ik denk niet dat de massa's voor hem zullen juichen, maar hij en Harry snellen elkaar meer dan eens te hulp.

Zat Draco er voldoende in om jou tevreden te houden?
Dat is een moeilijke, want er zaten in de laatste film 140 centrale castleden. Dus, zelfs als je maar een halve pagina tekst had, dan had je al veel geluk! Maar, er zijn veel meer fysieke dingen voor Draco in de grote, laatste strijd. Hij speelt daar een behoorlijke rol in en dat was heel anders voor mij.

Wat is het grootste voordeel van een Harry Potterster te zijn?
Dit gaat erg stom klinken, maar een van de beste dingen die wij kunnen doen, is om naar kinderziekenhuizen en dat soort plaatsen te gaan en die kinderen de dag van hun leven bezorgen zonder dat we daar eigenlijk iets speciaals voor moeten doen. Vooral Daniel. Ik heb letterlijk kinderen het in hun broek zien doen voor Daniel! Ik vind het een prioriteit om dat te misbruiken en er alles uit te halen wat eruit te halen valt.
  • 0

0 Commentaren