Spring naar inhoud

- - - - -

Twitter-Interview Tom Felton, Feltbeats maart/april 2009

Twitter-Interview met Tom Felton, gepubliceerd door Feltbeats in maart/april 2009

Feltbeats.com interviewt Tom Felton - Het Twitterinterview (Deel nul):Snitchseeker Preview

Feltbeats.com kreeg de unieke kans om Tom Feltons muziek te bediscussiëren in het licht van zijn nieuwe album In Good Hands. Om het wat meer pit te geven legden we Tom Felton vragen voor van zijn Twittervolgers.

In dit geval diende Snitchseeker.com, een van de grotere Harry Potter-fansites verschillende vragen aan Tom in en wij waren legden hem die met plezier voor.

Snitchseeker is een van de Harry Potter-websites...
Ja, ik heb je e-mail gelezen. Je zei dat het goede vrienden van je zijn.

Ja, ze zijn erg vriendelijk en ze behandelen nieuws over Tom Felton altijd erg goed. Dus ik wilde absoluut proberen hun vragen erin te krijgen om die reden.
Ja, ja.

Dus, enkele maanden geleden interviewde Snitchseeker Robert Pattinson…
Oh ja, juist.

En een van hun vragen aan hem was welke zijn favoriete dinosaurus is.
Dat is een erg willekeurige vraag, niet? Maar, iedereen heeft een favoriete dinosaurus. Het is geen belachelijke vraag. Het is gewoon logisch.

Ik heb geen favoriete dinosaurus!
Ik ben er zeker van dat Stephen Fry een favoriete dinosaurus heeft. Dat is iets wat Stephen Fry op Twitter zou vragen. Wat mij betreft is het simpel... Het is zoals Jurassic Park. En wat is mijn favoriete beest in Jurassic Park? Ik was altijd dol op de vliegende dino's! Ik vond ze altijd zo cool.

Weet je wat? Ik vond de vliegende dino's ook altijd al zo cool!
Ze zijn de vreselijkste, eigenlijk. Ze zijn het snelst en ze hebben dat vieze haakachtige ding... Ik zou er nooit een wil zien of willen tegenkomen, maar ze zijn wel leuk om naar te kijken.

Zo, nu heb ik dat belangrijke antwoord!
Ja, uitstekend.

Dus, hun volgende vraag is: Heb je ooit je gitaar meegenomen naar de set van Harry Potter en zo ja, heb je dan samen met de andere acteurs wat gespeeld?
TF: Eeeeeelke dag. Daar heb ik gitaar leren spelen! Het is geen geheim dat je vaak veel moet wachten op een filmset. Ik nam gewoon een gitaar mee... De eerste persoon die me wat dingen toonde, was eigenlijk mijn chauffeur. Ik had dezelfde chauffeur tijdens de eerste film, een heel toffe kerel die Jimmy Adams heette. Hij was eigenlijk linkshandig en ik ben natuurlijk rechtshandig. Maar, het was dus wat moeilijk toen om me iets goeds te laten zien. Nu heeft hij me wat dingen getoond en hij is een geweldige bron. Ik heb erg veel geleerd van hem.
Wat samen spelen op de set met anderen betreft, ik weet dat James Phelps een grote gitaarman is. Ik denk dat hij wel meer van elektrisch houdt, met de e-snaar spelen en dat soort. Hij was ook wel steeds aan het werk, dus we kregen nooit de kans. Met een van de jongere kerels, Freddie Stroma, heb ik op een mooie dag wel eens gespeeld, buiten. Hij had zijn gitaar meegebracht en ik de mijne. En een aantal crewleden ook.

Droegen jullie schooluniformen terwijl jullie speelden?
Ja, ik denk het wel. Het was die dag erg zonnig dus ik herinner me dat het heel erg warm was om buiten te zitten met m'n uniform aan!

En speelt Matt Lewis ook niet?
En Matt Lewis, ja! Ik besefte niet dat hij gitaar speelt! Hij stuurde me pas nog een bericht. Hij zei: "Ik vond je nieuwe song geweldig. Ik wil de akkoorden hebben." En ik besefte niet dat hij gitaarspeelde. Dat is cool, dat is cool. We hebben nog een speler om bij op de lijst te zetten.

Ja, jullie moeten een Harry Potter-reunietour houden.
Ja, absoluut. We moeten een band oprichten, niet? Briljant.

Absoluut.
Weet je, toen ik in Amerika was, werd ik me plots bewust van iets wat tovenaarsrock genoemd wordt. Ken je dat?

Oh, ja, zeker!
Mijn god, ik had er geen idee van dat mensen effectief hun brood verdienen met zingen over Harry Potter! Het is gestooooord! Ik vind het zo leuk!

Heb je liedjes gehoord?
Het grappige is, we hebben een keer een vrouw ontmoet die in zo'n band zingt. En ze belde meteen haar vrienden op. Ik denk dat de band 'Draco and the Malfoys' heette?

Ja, ja!
Ja, het is behoorlijk random! En ik sprak met hen en zei: "Hallo, leuk om jullie te ontmoeten." Ik ga niet liegen, ik dacht dat het iets nieuws was. Ik had er geen idee van dat het zo groot is! En ze geven echt concerten en zo! Ik dacht: "Wow!" Ik bedoel, 'Draco and the Malfoys' hebben effectief door Europa getourd! Het is ongelofelijk.

En heb je hun nummer “Tom Felton’s Kinda Hot” gehoord?
Ik denk dat ik daarvan heb gehoord... Zitten er geen jongens in die band?

Ja, maar het is vanuit Draco's perspectief? Alle songs in tovenaarsrock zijn vanuit het perspectief van het personage waarnaar de groep is genoemd. Dus, dit nummer gaat over hoe Draco vindt dat jij een goede acteur bent om hem te spelen in de films.
Daar heb je het. Hoe raar! Hoe raar. Wow, dat geeft me wel meer inzicht!

Oké, dus de volgende vraag. We hebben het hier al over gehad, maar hebben je co-sterren van Potter je muziek gehoord en zo ja, wat vonden ze ervan?
Ik ga niet liegen. Ik ben nooit iemand geweest die zoiets van de daken gaat schreeuwen. Dus waarschijnlijk ja en nee. Het zou kunnen dat ze de muziek gehoord hebben. Ik heb hen er zeker nooit over verteld. Maar ze kunnen het op zichzelf gehoord hebben. Een aantal crewleden zijn er erg lief over.

Het lijkt wel alsof je er een beetje verlegen over bent!
Nee, het is niet dat ik verlegen ben of zo. Ik wil ze allebei denk ik gewoon graag gescheiden houden. Ik breng mijn gitaar mee naar het werk, maar als iemand zegt: "Zing eens een liedje!" Dan zou ik dat niet doen. Ik heb niet genoeg zelfvertrouwen om plots te beginnen zingen. Daarom is het mijn droom om live te spelen, om live muziek te spelen. Maar ik denk niet dat ik koel genoeg zou kunnen blijven of genoeg vertrouwen heb om dat binnenkort te doen. Maar ik zou het wel graag doen. Ik weet het niet.

Je moet je er gewoon op voorbereiden.
Ja, me erop voorbereiden. Erop voorbereiden. Op mijn kamer spelen is heel wat makkelijker dan voor mensen.

Dus, de volgende vraag... Ik weet niet zeker of dit waar is? Snitchseeker wil weten waarom je je accent veranderd wanneer je zingt. Doe je dat?
Ja. Nee, ik ga niet liegen. Ik weet niet zeker of ik de vraag wel begrijp. Ik doe dat niet, denk ik. Maar, ik denk dat het antwoord is dat de meesten wanneer ze zingen allemaal in hetzelfde accent zingen. Amerikaans, Engels, Iers, Welsh klinkt allemaal hetzelfde. Maar, ik denk dat de laatste tijd mensen meer en meer hun accent beaccentueren om te tonen waar ze vandaan komen. Ik kan met een Amerikaans accent zingen, maar het klinkt logischer voor mij om de woorden met een Cockney Londen-accent te zingen, ook al spreek ik misschien niet echt zo. Eerder dan met een Amerikaans accent. Het is moeilijk uit te leggen. Laat ik het zo stellen: Als ik Jack Johnson cover dan zing ik niet met zijn accent maar in het mijne.

Een van mijn vrienden, (Administrator van Feltbeats.com) Becka, woont in het VK en ze zegt dat het nu een soort trend is in Brittannië om met het Engelse accent te zingen?
Ja, dat is een grote trend op dit moment. Kijk maar naar Lily Allen of Kate Nash. Maar, ik heb het gevoel dat ik die trend niet volg. Voor mij voelt het natuurlijker aan om de liedjes te zingen zoals ik ze zing. De songs zijn echt. Ze gaan over simpele dingen in het leven en ik denk dat mensen zich daar in kunnen vinden.

Feltbeats.com interviewt Tom Felton - het Twitterinterview (Deel een): Nieuw album: In Good Hands

Dus, laten we het hebben over het nieuwe album. Hoe zou jij het oude en het nieuwe album met elkaar vergelijken?
Dat is een moeilijke vraag voor mij, want het lijkt wel jaren geleden. Ik denk dat jij en alle andere mensen die veel naar het oude album hebben geluisterd het best geschikt zijn om dat te bepalen. Maar, ik zou zeggen dat sommigen nummers niet zo ontwikkeld zijn als vroeger en anderen meer ontwikkeld zijn dan vroeger. Sommige zijn nog maar pas opgenomen, anderen zijn ouder. Het is een mengeling. Ik denk dat het echt een album is voor zij die mijn andere werk al hebben gehoord en dat goed vinden. Dat denk ik, op een bepaalde manier. Ik weet het niet. Ik weet het niet. Ik wil graag horen wat anderen daarover te zeggen hebben. Jullie zijn perfect geschikt om te bepalen op welk vlak het anders is en ik ben er zeker van dat ik het met jullie eens zal zijn.

Nog een Twittervraag: just_like_youx3 Wil weten wat jou favoriete nummer van het nieuwe album is?
Ah, weet je... Ik probeer nu eerst even te bedenken welke nummers precies op de cd staan. Ik weet dat het stom klinkt, maar er waren er waar ik niet zeker van was of ik ze op de plaat zou zetten, dus... If you Could Be Anywhere was een erg oud nummer dat ik lang geleden heb geschreven, en alleen het refrein. En toen waren we op vakantie in Florida, sorry, ik bedoel Hawaii en ik speelde het voor Jade en ze zei: "Wow, van wie is dat?" En ik zei: "Van mij! Het is een oud nummer." En ze zei: "Ben je gek? Waarom neem je dat niet op! Het is een geweldig nummer." Dus, ik had dat nummer al jaren geleden geschreven en er gewoon nooit iets mee gedaan. Dus dat is het verhaal achter dat nummer. Dat is mijn recentste opname en het is degene waarvan ik het resultaat het beste vind, met de extra instrumenten en harmonie en dergelijke. Daarom heb ik dat als eerste nummer op de plaat gezet. Het is zo'n beetje van: "Yes!" Een goed-gevoelliedje.

Het is zo grappig dat je dat zegt, want ik geloof dat de dag dat je het opname Jade naar me schreef en zei: "Wow, je moet het nummer dat hij zonet heeft opgenomen horen. Het is zo goed!" En ze had dat nog nooit eerder gedaan, dus ik wist dat het wel echt goed moest zijn.
Oh, echt? (Lacht) Daar heb je het. Dat is cool. Dat is cool. Ja, het is erg goed geworden. Ik ben erg blij met de volledige versie ervan. Song twee is We Belong. Dat is mijn poging om iets wat op een ballade lijkt te schrijven. Het eerste refrein is maar zo'n dertig seconden lang. Dat zijn mijn favoriete dertig seconden muziek die ikzelf heb geproducet. Er zitten enkele leuke sounds in. En het gaat eigenlijk vooral over Jade. Dus, ik voelde gewoon die drang om het te delen. Nummer drie, When Angels Come, is weer een snel nummer. Het kwam in me op en enkele dagen later was het opgenomen. En ik was erg blij met de opname, dus heb ik het er maar opgezet. Je vroeg me waar ze over gaan en When Angels Come is weer een soort van liefdesliedje. De idee is dat wanneer de engelen komen... Het refrein gaat zo, dit is een kleine preview: "When angels come and take me from this world I'll say none of you look half as good as my girl". Zoiets is het. Dus, het gaat niet echter over het leven na dit leven, maar meer over de idee dat er geen enkele engel mooier is dan mijn vriendin. Nummer vier is Convinced. Ik vind dit nummer erg goed qua tekst. Op tekstueel gebied is dit een van mijn betere nummers. Op gitaar is het redelijk simpel. Het gaat over hoe Jade veel te eerlijk is om goed te zijn. Het gaat over hoe ze altijd maar dingen zegt zoals: "Ik vind de kleur van je auto niet mooi. Ik vind de kleur van je behangpapier niet mooi." Ze zegt zo'n dingen gewoon. Ze zegt altijd wat ze denkt en is steeds oprecht en eerlijk. Zo is ze gewoon en wanneer ze zegt dat ze van me houdt, geloof ik haar daarom ook. Ik weet dat ze te eerlijk is, ze zou nooit liegen. En dan Father of Mine. Dat is niet echt diepzinnig. Het is nogal simpel: één stem, één gitaar. Het gaat over het feit dat ik mijn vader de laatste jaren niet zo veel heb gezien. Ongeveer toch. Nummer zes is anders. Dat is het nummer waarvan ik denk dat of iedereen het zal haten of waarvan iedereen zal houden, denk ik. Ik weet het niet. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Daarom ben ik benieuwd voor wanneer jij het gaat luisteren. Het heet If that's all right with you en ook dat is geschreven toen ik nog geen vriendin had en ik op zoek was naar een meisje. Hij zoekt naar een meisje en heeft het over wat hij gaat doen als hij haar heeft gevonden, zoiets. Het is een mengeling van zingen en rappen. Ik kan niet wachten tot je het kan horen.

Klinkt leuk.
Het is toch wel tof. Het is leuk. Je moet het niet te serieus nemen, maar het refrein is redelijk catchy. Daarom hoop ik dat mensen me het rappen wel zullen vergeven. En de tekst is erg lief, dus ik hoop dat je me daar wel wat krediet voor geeft.

Bedankt voor de geweldige beschrijvingen! Laten we het nu over de toekomst hebben en er weer wat Twittervragen bijhalen. Slytherinss vraagt of je plant om te gaan touren?
Dat ben ik niet echt van plan. Als er nu een evenement zou zijn dat ik echt niet zou kunnen weigeren, dan zou ik daar met plezier spelen. Het is een beetje iets waarvan ik droom, maar tegelijkertijd ben ik er doodsbang van. Het zou iets moeten zijn dat erg goed georganiseerd is of zo. Dus, ik weet het niet. Ik zou het moeten afwachten.

Magicmarkers vraagt: Als er je een professionele platendeal werd aangeboden, zou je die dan aannemen? Zou je een muziekcarrière willen hebben of het gewoon als hobby blijven doen?
Ja, niet echt. Dat hangt natuurlijk ook af van het aanbod. Als iemand mijn nummers zou willen oppoetsen en hen op een cd zou willen zetten, dan ben ik daar wel voor te vinden. Maar ik ben niet geïnteresseerd om echt een reclameproduct te worden en op tv te komen en zo. Ik hou het liever bij de luisteraars die er nu zijn. En natuurlijk sta ik open voor mensen die meer willen horen. Het is grappig, ik wil zo graag dat het tot de mainstream behoort, maar ik wil helemaal niet dat het te mainstream wordt.

Is er niemand geweest die je partner wilde zijn?
Nee, niet echt. Ik heb een goede vriend die je op mijn Youtubeaccount kan zien. Zijn nummer staat tussen mijn favorieten. Hij heet Sam Roman. Hij is een erg succesvolle producer en een ongelofelijk getalenteerde muzikant. Ik heb even met hem samengewerkt. Maar, het is grappig, ik ben nogal een snelle kerel. Ik kan op een dag een nummer afwerken. En die kerels nemen een week de tijd om het te schrijven, een week om de gitaar op te nemen, een week om de zang op te nemen. En... het is niet dat ik het saai vind worden, maar na twintig uur ben ik gewoon klaar om verder te gaan. Daarom zei ik dat veel van mijn nummers maar half afgewerkt zijn omdat ik ze laat liggen nadat ze zijn opgenomen. Dus, daar ben ik nu nog eens doorgegaan zodat ik meer nummers had voor het album.

Het lijkt erop dat de bal goed aan het rollen is gegaan met iTunes…
Ja, ja. In het begin niet, maar nu begint hij te rollen. Weet je wat interessant is, ik kan op de website zien waar mijn albums gekocht worden. 60 procent van de bestellingen komt uit de VS en er waren twee mensen in Japan die mijn album hebben gekocht, dus bij deze wil ik hen bedanken.

Heb je Brazilië in de lijst zien staan?
Ik weet het niet. Nee, dat herinner ik me niet. Er waren enkele Europese landen, maar ik heb wel wat interesse van fans uit Brazilië gekregen en dat is geweldig. Ik heb altijd al naar Brazilië willen gaan, dus het is tof om er vrienden te maken voor ik er naartoe ga.

Voor mij lijkt het dat... Je hebt veel fans in de VS en het VK, maar veel mensen zeggen me dat je echt bekend bent in Brazilië. Ze zeggen: "Oh ja, Tom Felton is the bomb in Brazilië.
Echt?

Vooral wat Harry Potter betreft. Er werd me gezegd dat je de meest populaire acteur in Brazilië bent.
Oh! Oké, rock on! Daar moet ik naartoe! Dat zou ik tof vinden.

Feltbeats.com interviewt Tom Felton - het Twitterinterview (Deel twee): Toms muzikale achtergrond

Oké, laten we beginnen met het muziekgedeelte van het interview. Zoals je weet hebben we je Twittervolgers vragen in laten sturen, dus dit wordt erg leuk. Dus, de eerste vraag is, hoewel ik denk ik al weet wat het antwoord is, maar ness171990 vraagt hoelang je al gitaar speelt?
Ik weet, dat is een beetje een grappige vraag. Het is een beetje als vragen: "Hoe lang kan je al lopen?" Ik HEB misschien al... Ik kreeg mijn eerste echte gitaar op mijn negentiende en in september wordt ik tweeëntwintig. Ik had wel al gespeeld voor ik die gitaar kreeg, maar nooit echt heel serieus. Dus, dat is zo'n twee jaar, twee en een half jaar ongeveer.

Oké, veel mensen vragen dit JoyJoy2009, kalaline, just_like_youx3, _Cintia_ en PrincessAtHeart – “Wanneer besloot je om een singer/songwriter te worden?”
Oké, dit gaat voor een hele lijst andere vragen zorgen, maar ik heb altijd al muziek gemaakt. Toen ik elf of twaalf was, had ik een aantal vrienden die konden rappen en een vriendin, Melissa, die zong en ik hield me bezig met de productie, zorgen voor de eigenlijke beat of melodie. En daar komt FeltBeats vandaan... Gewoon de helft van mijn naam met "beats" erachter. We hebben dat vijf of zes jaar lang gedaan. Dus, in die zin heb ik altijd al muziek gemaakt. En wat zingen en songwriten betreft, toen ik voor het eerst naar Jack Johnson luisterde, wist ik dat ik gitaar wilde spelen. Dus daar heb ik het zowat opgepikt. Maar in het begin was het zo vreemd om te zingen terwijl ik gitaar speelde. Gedurende een jaar of zo kon ik niet zingen terwijl ik speelde. Maar uiteindelijk...

Ja, het is vast moeilijk om je te concentreren.
Ja, dat gaat gewoon niet. Het slaat letterlijk nergens op. Ik weet niet hoe ik kan uitleggen hoe vreemd het aanvoelt. Maar dan komt de klik, slaag je erin om enkele dingen te doen en dan voelt het goed aan. (Lacht) Dus, daar is het uit gegroeid. Ik weet dat de volgende vraag van daaruit... Over het delen met mensen, ik weet het niet. Dat is ietwat raar. Wat de hiphop-kant betreft, ik had nooit gedacht dat ik dat zou willen delen. Dit... Dit is over het algemeen aantrekkelijk, dus ik hoop... Weet je, eens je een positieve reactie krijgt op één nummer is het moeilijk om niet verder te doen.

Ja, het is absoluut een ander soort muziek... Overlaatst vertelde je me dat je dol bent op The Beatles...
Ik ben altijd dol geweest op Paul McCartney. Je vindt steeds nieuwe liedjes van hem. Mijn moeder heeft me met dat soort dingen opgevoed. Toen Jade en ik in Hawaii waren, hadden we enkel een cd van the Beatles bij ons. Het was de beste... de beste muziek-cd die je kan hebben. Het was fantastisch.

Welke cd was het, het White Album?
Nee, nee, het is het meest recente album met alle nummer één-hits. Er staat het zeldzaam aantal van 27 nummers op. Het is niet echt een van hun albums, maar het is leuk als je al hun hits wil luisteren. Dus, ja.

Want je muziek heeft een beetje dezelfde kwaliteit, datzelfde schone gevoel... Misschien omdat het ook akoestisch is...
Nee, dat vind ik een GEWELDIG compliment! (Lacht)

Dus, ik denk dat dat de reden dat ik je muziek zo goed vind, omdat het me aan de Beatles herinnert en toen ik jonger was, was ik dol op de Beatles…
Ja, maar iets wat ik echt heb geleerd van de Beatles, en wat ik echt geniaal vind, zijn de korte nummers. Alles wat catchy is als nummer, moet je kort houden, zo'n twee minuten of twee en een halve minuut. Want dat vind ik minder vermoeiend. Terwijl, als je het vier of vijf minuten lang maakt, dan raak je simpelweg sneller verveeld. Veel geweldige Beatles-nummers zijn amper twee minuten lang. Het lijkt alsof ze gedaan zijn voor ze zijn beginnen en net daardoor wil je ze vaker luisteren.

Juist. Juist.
Tenzij je iets episch hebt om over te zingen. Ik denk dat Hey Jude wel bijna zeven minuten lang is. Ik bedoel, het gaat door en door en door. Dus, ik denk dat als je iets goed vindt, je er gewoon mee door moet gaan.

Ja, het is bijna een heel verhaal.
Ja, ja, zeker.

Dus, TheBellWitch wil weten hoeveel instrument je kan bespelen...
Dat hangt af van je definitie van 'spelen'. (Lacht) Ik kan wind blazen door trompetten, maar ik betwijfel dat ik er echt muziek mee kan maken. Maar even serieus, het eerste instrument dat ik leerde spelen was piano. Ik leerde het toen ik zeven of acht was, maar dan ben ik er zo'n acht à tien jaar mee gestopt. Ik ben maar pas terug begonnen met akkoorden en dergelijke. Dus, ik kan amper piano spelen, eigenlijk. Geloof het of niet, maar ik heb drie jaar lang vioollessen gehad als kind. En ook dat heb ik al vijf jaar niet meer gespeeld. Recentelijk ben ik begonnen met akoestische gitaar. En ook basgitaar. Ik speel zelf bas in bepaalde nummers. Het is niet zo succesvol, maar ik speel het wel. En ook de mondharmonica kan ik een beetje spelen natuurlijk. De ukelele, ik vind het wel leuk om af en toe ukelele te spelen. Toen ik in Hawaii was, was het altijd zo leuk. En ik wil graag zeggen drums. Ik heb een drumkit, maar ik ben eigenlijk niet goed genoeg. Op het tweede nummer van mijn nieuwe album zijn drums te horen. Ik zou graag zeggen dat ik dat ben, maar dat is niet zo.(Lacht) Nee, helaas niet. Dat was een vriend die veel beter drumt dan ik.

Het is zo grappig dat je dat nu vermeld, want na het vorige interview kon ik mezelf wel voor m'n kop slaan omdat ik niet had doorgevraagd toen je zei dat je zelf alle instrumenten op de nummers inspeelt, zoals de drums. En ik dacht: "Hé, maar geen enkel van die nummers bevat drums”.
Op het volgende album staan twee nummers met drums. Het tweede nummer bevat echte drums, als in een man op een drumstel. En het zesde nummer is, dit gaat raar klinken, maar het is een hip-hop, R&B-nummer. Het is gitaar, maar het is een beetje anders. Ik ben benieuwd wat mensen ervan zullen vinden en net daarom heb ik het erop gezet. Ik heb het enkele jaren geleden al opgenomen, maar ik heb het er nu opgezet omdat ik wil weten wat mensen ervan vinden. Alles werd op een dag tijd gedaan, dus er zijn dingen die ik liever beter had gezien, maar ik denk niet dat ik het nog eens zou kunnen doen, dus ik ben gewoon blij dat ik het er heb opgezet. Er zijn stukken die ik gewoon... heel speciaal vindt. Ik weet het niet. Ik ben benieuwd of mensen zich erin kunnen vinden.

Ja, ik ben echt benieuwd om het te horen.
Ja, en nog een grappig verhaal... Het nummer was klaar en hij zat gewoon wat te spelen op zijn drums en ik zette m'n koptelefoon op en zei: "Speel maar mee als je kan." Hij had het nummer nog nooit gehoord. En ik heb opgenomen wat hij speelde. Hij had er geen idee van dat ik dat deed en dat zijn de drums die ik in het nummer heb gebruikt. Dus, hij had het nummer nog nooit eerder gehoord. Het was echt de eerste keer dat hij het hoorde en meespeelde. Dus, de drums voelen daardoor erg natuurlijk aan.

Wil je ons zijn naam geven?
Natuurlijk. Vermeld hem maar als RC. Hij is een muziekprotégé en een van mijn idolen. Ik heb veel van hem geleerd.

De volgende vraag komt van drikared, xxbluemoonxx en lumideedledum: Wat zijn je muzikale invloeden?
Ja, enkele van mijn vrienden. RC natuurlijk en SC. Het zijn broers en ik ken hen al een tijdje. Ze zijn beiden uitstekende muzikanten. Ze zijn echt nog tien keer beter dan ik. Maar, het zijn zo van die mensen die... Ze nemen nooit iets op. Ze leren hun vaardigheden gewoon thuis. Maar, ik haal veel inspiratie uit wat zij spelen, absoluut.

jmo23 vraagt of er een nummer is dat je erg goed kan coveren.
Dat is een erg interessante vraag. Die vind ik leuk. Ik denk aan de Beatles, maar dat is nogal logisch. Er zijn een aantal erg goede soundtracknummers die ik graag speel. Ik weet het niet.

JoyJoy2009 wil weten wat je favoriete nummers zijn? Heb je een favoriet nummer van de Beatles en Jack Johnson?
Ja, zeker. Beatlesnummer... Ik heb geen favoriet nummer. Maar, als eerste komen Let it Be en 8 Days A Week in mij op. Een van die twee. Het maakt niet uit welk. Jack Johnson, dat is een moeilijke. Hij heeft zoveel goede nummers. Ik weet het niet... While We Wait vind ik een erg mooi nummer. Het wordt onderschat en krijgt niet genoeg aandacht. Het duurt maar een minuut en veertig seconden, maar ik vind het erg mooi.

En je favoriete nummer ooit?
Man, dat mag je me echt niet vragen! Ik hou van een eclectische mix. Ik hou zowel van het allerzachtste akoestische nummer als van hardcore hiphop. Ik weet het niet. Dat is een moeilijke. Ik moet iets nemen van de Beatles dan. Ik zou zeggen Let it Be. Dat zijn nummers waarvan ik me inbeeld dat ik er over zestig jaar nog steeds naar luister. Er zijn enkele nummers die de tand des tijds zullen doorstaan. Dat zijn nummers die je hele leven meegaan. Behalve dat ik sinds ik terug ben uit Hawaii die Beatles-cd kwijt ben. Ik ga niet eens proberen hem terug te vinden. Ik ga gewoon terug naar Hawaii nu omdat ik er zoveel mooie herinneringen aan heb.

[Opmerking van de editor: Sommigen kunnen zich misschien herinneren dat Tom meteen na dit interview op zoek ging naar de cd. Hij ging zelfs zover om 'nummers van de Beatles te zingen' op Twitter om de cd uit zijn verstopplaats tevoorschijn te doen komen.]

Deze komt van PureBloodx3: Hebben je gitaren een naam?
Jawel. Mijn vriend SC heeft al zijn gitaren een naam gegeven. Ik heb een keer een gitaar voor hem gekocht en die heet Lola. En toen zijn we begonnen met namen geven. Ik ga niet liegen, mijn namen zijn behoorlijk inspiratieloos. Ik heb een gitaar van een bedrijf dat Dean heet en dus noemen we die Dean. Het is niet briljant. De gitaar waar ik op speel en die ik ook gebruik op de opnames en in de video’s wordt een Cole Clark genoemd. Dus die noemen we Cole of Clark. Ook dat is niet echt briljant. Dus, het antwoord is eerder nee, want dat zijn geen echte namen.

Cazling wil weten hoeveel gitaren je hebt.
Dat is een vreselijke vraag. Ik ga me schuldig voelen over het feit dat ik deze beantwoord. Ik ga niet liegen, ik verzamel ze wel zo'n beetje. Ik heb er waarschijnlijk zo'n vijftiental. Vijf ervan huur ik. Ik heb vrienden en broers die er hebben. En die hou ik in beweging.

Ik vond dit een goede vraag van ktqck: Wanneer speelde je voor het eerst gitaar en voelde je je ook echt een muzikant? Welk nummer speelde je een door wat was het geïnspireerd?
Ja, ja. Wel, het gaat geleidelijk aan. Je hebt niet plots een epifanie. Zo van: BOEM. Het nummer Under Stars was de eerste riff die ik zelf creëerde, als dat op iets slaat. Het was de eerste riff die ik niet online heb opgezocht. Ik zat gewoon maar wat te doen. En ik geef toe, het kwam er niet zomaar uit, maar heeft zich geleidelijk aan ontwikkeld. Daar hoort nog een grappige anekdote bij. Toen ik in Boulder, Colorado was, waren ik en een van mijn vrienden... Ik help een goed doel, There With Care. Ik heb het eerder al tegen je gezegd. We schreven daar een lied voor hen met die riff, ik en Jamie Waylett [de acteur die Vincent Korzel speelt in Harry Potter], voor het goede doel. Maar, een jaar later kwam ik terug en ze hadden het nog steeds niet gebruikt, dus nam ik de originele tekst en nam het zelf op.

Zoe vraagt of er een nummer is waar je erg lang over hebt gedaan of dat erg moeilijk voor je was om te schrijven?
Ja, ik ga niet liegen, ik ben altijd erg neerslachtig met nummers. Ofwel gebeurt het ofwel niet. Veel van mijn nummers en teksten zijn geschreven op... Ze kunnen tien minuten voor ik ze effectief inzing nog veranderen. Ik zit 's nachts niet neer met pen en papier om stukjes tekst neer te schrijven. Ik jam gewoon op de gitaar en zie wel wat eruit komt. En tussenin werk ik er een beetje aan. Ik ga niet liegen, ik bekijk mezelf niet als een tekstschrijver. Ik ga niet neerzitten en denk er niet... Ik weet dat het vreselijk klinkt, maar ik denk er niet zoveel over na. Ik zie wel min of meer wat eruit komt.

Het is grappig dat je dat zegt want wat ik zo leuk vind aan je muziek is dat die zo down-to-earth is. Ik heb er nog met Jade mee gelachen dat ik denk dat alles waar je over zingt ook echt waar is. Dat het echt gebeurd is. En dat vind ik erg bijzonder.
Het is misschien wat raar om dit over je eigen muziek te zeggen, maar eigenlijk wil ik ook dat die gemoedelijk is. Alsof ik gewoon tegen een vriend praat. Ik weet niet... (lacht) De muziek van vandaag de dag is eerder episch, met grote producties. Dat is in een bepaalde zin geen volkse muziek. En het enige wat ik wil is snel een catchy deuntje bedenken dat over wat dan ook gaat: mijn vriendin missen, blij zijn met het leven of wat dan ook.

En dat is zo bijzonder aan jouw muziek. Wanneer het iets bijzonders betekent voor je dat het publiek dat weet. Een klein voorbeeld: In Right Place, Right Time zing je "waiting in the queue with you".
Ja, ja.

En dat is zo'n simpel iets. Gewoon een simpel feit, eigenlijk. Maar, het heeft zo'n bijzondere betekenis gewoon door de "with you". Dat maakt het bijzonder. Het is erg schattig. Het is zo gevoelig en vol emotie.
Ik ben blij dat je dat zegt. Je zal het wel zien op het volgende album bij het vijfde nummer, Father of Mine. Het is niet al te lang, maar ook niet al te diepzinnig. Het gaat niet zozeer over opgroeien zonder vader, maar over het effect dat een scheiding heeft en dergelijke. Het is een ander nummer. Ik dacht dat het goed zou zijn om het op de cd te zetten.

xxbluemoonxx vraagt of je als kind in een koor zat.
Ja, ik zat in een koor. Ik heb denk ik wel vijf jaar meegezongen in het lokale kerkkoor. Ik kreeg zelfs een plaats aangeboden in een groot kathedraalkoor. Het is moeilijk om daar als kind binnen te raken. Maar ik denk niet dat ik toen beter kon zingen dan nu. (Lacht) Ik heb het gedurende tien jaar achter mij gelaten en nu pik ik het weer op. Maar, ik wil niet claimen dat ik een echte zanger ben of zo. Mijn muziek is meer... Ik gebruik het woord niet graag, maar gemoedelijk. Het zijn zeker geen ballades of dergelijke. Ik probeer ook niet tot bij de hoge noten te raken. (Lacht) Ik probeer gewoon om iets catchy te creëren waarbij je wil meedoen in de maat.

LilyGinny27 vraagt: Heb je thuis een opnamestudio?
Ik zou graag ja zeggen. Ik zou graag ja zeggen. En ik denk dat het antwoord ook ja is aangezien is al mijn muziek thuis opneem. Maar het is geen echte opnamestudio. In mijn huis... De mensen waar ik het van heb gekocht, hadden een jonge dochter en zij had de grootste kamer van het huis. En die is roze. Dus, ik heb een volledig roze, lege kamer waarin tien gitaren staan, een laptop, draden liggen, microfoons, een drumkit, basgitaren, een keyboard en nog een hoop andere dingen zoals oude laptops en dergelijke. Dus in essentie is het een studio. Maar ziet het er ook uit als een studio? Nee. Het ziet eruit als een lege slaapkamer vol gebruikte uitrusting.

...die roze is!
Die roze is! Ja, ja. De waarheid is dat we plannen hadden om ze te veranderen. Maar om een of andere reden biedt het roze me wel inspiratie. Dus heb ik het zo gelaten. Dat of ik ben gewoon erg lui. Ik weet het niet zeker. Een van beiden.

Misschien is dat de reden dat je liedjes zo emotioneel zijn. Als de muren zwart waren geweest…
Dan zou ik een heel andere artiest kunnen zijn. Ik zou een gothic zijn.

Dus, neem je je video’s ook in die kamer op?
Ja, in de roze kamer! De video zou roze zijn als ik hem niet zwart-wit had gemaakt.

Misschien heb je dat net daarom gedaan!
(Lacht) Eerlijk gezegd vond ik het gewoon beter in zwart-wit. Ik weet niet waarom. Het ziet er dan niet zo goedkoop en lelijk uit. Je hebt een afstandelijker gevoel en toch voelt ook erg close. Ik weet niet waarom.

Ja, het ziet er artistieker uit.
Ja, ik denk het. Ik denk dat ik daar naar opzoek ben. (Lacht)

Je hebt het er hier wel al wat over gehad, maar ness171990 wil graag weten hoe lang je ongeveer nodig hebt om een nummer te schrijven.
Ja, dat is ook een lastige. Soms heb ik enkele weken nodig, soms enkele maanden. Ik heb nu ook nummers die eigenlijk op het album hadden moeten staan, maar die nog niet af zijn. Er zijn ook erg veel nummers die wel min of meer klaar zijn, maar die ik nog niet heb kunnen opnemen. Want ik ben niet het type... Je zal dat zien bij het volgende album. Het zit vol kleine foutjes. Maar, ik claim ook niet dat ik perfect ben. Ik probeer niet perfect te zijn. Ik probeer gewoon snel makkelijke nummers te schrijven waar ik blij mee ben en ik wil gewoon wat muziek maken die de mensen hopelijk leuk vinden.

Ik vind de volgende vraag mooi uitgedrukt door MelissaNWalsh: Is er iets in het bijzonder waardoor je muze aan de slag gaat wanneer je nummers schrijft?
Ja, dat vind ik een goede vraag. "Waardoor je muze aan de slag gaat". Iets waardoor ik absoluut wil gaan spelen is het horen van andere muziek. Zelfs als het, en dit gaat stom klinken, maar zelfs als het mijn eigen muziek is. Ik luister naar dingen die ik eerder heb op genomen en denk: "Oké, dat was niet zo slecht". Daar ga ik nog wat aan werken en het nog eens opnieuw doen. Soms doe ik dat dan ook, wat erg leuk is. Daar geniet ik wel van. En ook... roze muren!

Word je geïnspireerd door dingen als gewoon rondwandelen? En dan zie je iets waarvan je denkt: "Hé, dat ga ik opschrijven".
Ja, ja, dat gebeurt... Vooral nu ik een iPhone heb, schrijf ik erg veel willekeurige dingen op. Soms blijft dat in mijn hoofd hangen. Ik schrijf vooral titels van nummers op. Ik hou van de idee van titels. Zoals de titel van het album, In Good Hands, dat heb ik tijden geleden al bedacht. Dit album heeft meer van... Die nummers zaten in mijn hoofd en ik wilde niet langer meer wachten, dus heb ik ze gewoon op een album gezet. Ze moesten eruit. Dus, het zijn gewoon dingen die ik goed vond. All in Good Hands of In Good Hands, dat is iets wat ik goed vond. Dus dan schrijf ik zoiets neer, absoluut.

Oh, dit is een leuke vraag van Rotae: Welk soort software gebruik je? ProTools of Audacity of iets anders?
Ik gebruik zo'n programma's niet. Dat is allemaal tien keer duurder dan wat ik wel gebruik. Echt, je kan mijn materiaal niet op meer basic wijze opnemen. Als je een blikje hebt, heb je een betere microfoon dan ik. Het werkt met een USB-interface zodat het rechtstreeks op de laptop terechtkomt. Je plugt je microfoon in. Ik denk niet dat het een dure microfoon is. Je kan hem verbinden met de gitaar. Ik gebruik het programma Cool Edit Pro. Dat gebruikte ik als kind ook voor het producen van die hiphop. Ik weet dus hoe het werkt, dus dat lijkt logisch. Ik wil graag wel ander materiaal gebruiken, maar voorlopig blijft het bij dit. Ik ben niet heel blij met de kwaliteit van de muziek, maar ik vind het oké.

En, het werkt. Je hebt massa's fans.
Ik amuseer me ermee. Ik weet dat er foutjes en zo inzitten, maar ik ben niet iemand die daar naar luistert, om eerlijk te zijn.

Vraag van TheBellWitch: Wat is je record gitaarspelen op een dag? Ik bedoel daarmee dat je je gitaar nam en hoeveel uren speelde…
Oh, ja... Dat zal toch wel bijna acht à tien uur zijn. Wanneer we 's zomers naar het strand gaan en allemaal samen spelen. We spelen dan twee uur en dan stoppen we even en drinken of eten we iets. Dan neemt iemand zijn gitaar weer terug vast en dan krijgen de anderen ook weer zin om te spelen. (Lacht) En dat duurt de hele dag door en dan krijgen we allemaal van die vreselijke blaren op onze vingers, maar dat nemen we er graag bij.

Deze komt van TheWorldiSee: Hoe schrijf je je muziek? Noten op schrijfpapier? Akkoorden? Opnemen in plaats van het eerst neer te pennen? Gewoon proberen te onthouden?
Nee, niet echt, het zit allemaal in mijn hoofd. Het zit allemaal in mijn hoofd. Ik schrijf massa's patronen bestaande uit akkoorden en zing 'oohs' en 'aahs' en als ik het me de volgende dag niet meer herinner, dan wil dat gewoon zeggen dat het niet zo goed is. Dus, ik speelde enkele weken lang dezelfde riffs en voegde dan nadien de strofes en het refrein toe. Als iets echt goed klinkt dan onthoud ik het wel en voeg ik er later nog wat extra dingen aan toe.

Dus, je hebt eerst de akkoorden en dan bedenk je de tekst?
Ja, over het algemeen heb ik eerst de akkoorden en komt dan de tekst, tenzij ik over iets in het bijzonder schrijf. Over het algemeen bepalen de akkoorden welke woorden er uit mijn mond komen in plaats van andersom.

Oké, van CathleneGriffin: Vraag je soms aan iemand (vrienden of familie) hulp als je niet helemaal tevreden bent met een nummer of wacht je tot het helemaal klaar is voor je het aan iemand laat horen?
Ja, ik heb Jade enkele keren om hulp gevraagd. Maar zij... We hebben nooit echt... We willen al een hele tijd samen nummers schrijven, maar het is er nog nooit van gekomen. Behalve dan dat toch. Behalve SC en RC... Ik heb hen nooit om hulp gevraagd, maar we jammen wel samen op de beat en zij hebben me ideeën gegeven. Dus, zij zijn op een bepaalde manier mijn mentors.

Verkies je een plectrum om te spelen of speel je liever met je vingers?
Hmm! In het laatste nummer, If you can be anywhere, speel ik met een plectrum. Alles wat meer tokkelig is, speel ik met een plectrum. Maar over het algemeen gebruik ik zelden een plectrum. Ik hou ervan om op individuele snaren te spelen.

loveeagles77 en just_like_youx3 vragen: Wat is je favoriete nummer dat je zelf hebt geschreven.
Nee, niet zeker. Ik weet het niet. Ik kan mijn nummers niet beoordelen. Ik zou geen favoriet nummer hebben. Er zijn zeker nummers die ik liever speel dan andere. Maar weet je wat raar is? De nummers die op het vorige album staan, die al een tijdje uit zijn, die kan ik niet meer spelen zoals ik dat vroeger kon. Want ik evolueer als gitaarspeler en als muzikant, dus het klinkt steeds anders. Dus, ik ben een beetje bezorgd dat het niet zo zal klinken als de mensen gewoon zijn. Het kan ook helemaal de andere kant uitgaan. Maar, ik weet niet waar te beginnen wat betreft mijn favoriet nummer. En je kan iets leuk vinden door de tekst, maar ook door de melodie.

Van Cazling: Als je zulke geweldige teksten kan bedenken, hoe zit het dan met poëzie?
Ik vind dat dat poëzie eigenlijk niet gezongen liedjesteksten zijn, alleen gesproken. Het is hetzelfde. Als ik teksten schrijf, zou ik het zo doen. Poëzie schrijven of ik zou aan Jade vragen om poëzie te schrijven en er dan een nummer van maken of een manier zoeken om dat te doen. Dus, op een bepaalde manier is het allemaal poëzie.

Wat Jade betreft, KathrynKinney vraagt of je ooit overwogen hebt om haar backing vocals te laten doen of een duet met haar te zingen. Kan ze zingen?
Oh jazeker! Het is zo grappig dat je dat vraagt, want ze kan het! Ik zei het pas nog tegen haar dat ze zo goed kan zingen. Maar ze is van nature nogal verlegen. Ze zou geweldig zijn, maar ze staat er wat weigerig tegenover om mee naar de opnamestudio te komen. Misschien als jij haar een zetje geeft, misschien kan jij haar in de juiste richting duwen.

Het zou me verbazen als ze niet kon zingen, want ze is zo goed in al die andere dingen…
Ze is absoluut toonvast. En ze is zeker niet slechter dan ik.

Feltbeats.com interviewt Tom Felton - het Twitterinterview (Deel drie): Muziek en acteren

Voor we nog meer muziekvragen gaan stellen wilde ik je wat vragen over Twitter. Het lijkt een geweldig iets te zijn voor je. Het lijkt alsof je het echt leuk vindt?
Het is ook erg leuk om eerlijk te zijn. Ik stond er eerst wat sceptisch tegenover omdat ik niet goed ben met zo'n internetdingen als Facebook of MySpace. Zoals jij wel weet [Misha]! (Lacht) Maar toen kreeg ik een iPhone en ik bekeek wat je er allemaal mee kon doen en Twitter was een van de eerste dingen die ik erop installeerde. Dus nu heb ik het altijd bij me en wanneer ik ook maar even niets te doen heb, bekijk ik reacties en dergelijke. Ik vind het werkelijk interessant.

En hoe cool is het dat meer dan 15 000 mensen willen weten wat je doet en geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt!
Ja, ja! Een tijdje geleden vroeg ik iets op Twitter, ik weet niet meer wat, en enkele mensen reageerden met: "Google het dan toch gewoon!". Maar, ik wil niet het JUISTE antwoord krijgen, ik wil een GRAPPIG antwoord krijgen. Ik kan alles aan deze mensen vragen en ze reageren altijd met gestoorde, hilarische antwoorden. Het is zo leuk!

Het is leuk dat je er het publiek bij betrekt. Dat maakt het interessanter om je te volgen! En nu zit je vriend en co-ster uit Harry Potter, Matt Lewis, die Marcel speelt, ook op Twitter. Volg je hem?
Ja, ja, ik volg hem! “Mattdavelewis.” Hij heeft net hetzelfde met Twitter als ik had. Hij vond het eerst niet zo leuk, maar toen kreeg hij een iPhone en de rest is bekend. En het is leuk want nu houden we beter contact met elkaar. Twitter is geweldig omdat het je helpt in contact te blijven met mensen waar je mee in contact hoort te blijven.

Ik wist eigenlijk niet zoveel van hem, maar nu ik hem volg op Twitter... Hij heeft een erg schattige persoonlijkheid!
Oh ja, hij is me er eentje!

Ja, en dan die wedstrijd die hij houdt met Chris Cousins?
Ja, die twee zijn erg grappig. Heb je ooit gehoord van Ant en Dec?

Wat? Ant en wat? Euhm, ik denk het niet.
Het is zowat de Engelse versie van... Ik weet niet wat de Amerikaanse versie is, Jay Leno en Oprah misschien. Het is het ultieme Britse superduo. Ze presenteren alle realityprogramma's op tv in Engeland. En ik denk dat Matt en Chris dat geweldig zouden doen. Zij worden de volgende hit. Zij zijn op natuurlijke wijze erg grappig.

Ze hebben veel volgers. Ze moeten er iets mee gaan doen.
Ja, absoluut. Daar kijk ik erg naar uit. Daar kijk ik naar uit.

Nu gaan we wat vragen stellen over acteren en hoe dat in verband staat met muziek. Dus, deep_friedoreos wil weten: Heb je ooit je muziek in verband kunnen brengen met je acteerwerk of andersom?
Mmmmm, om eerlijk te zijn niet. Ik heb er nooit aan gedacht om te gaan zingen vanuit het perspectief van een personage uit een toneelstuk. Hoewel het een interessant idee is, vooral zoals de band ‘Draco and the Malfoys’ het heeft gedaan. Ik denk dat ik wel een goed idee heb van hoe Draco de dingen ziet, dus misschien is dat iets voor de toekomst.

Dit is een beetje een bijvraag vanuit mijn eigen interesse, maar ik vind het interessant dat je zo anders bent dan Draco...
Wow, dankjewel!

...en dat je je toch zo in hem kan vinden. Je identificeert jezelf echt met hem. Soms zeg je "mijn huis" wanneer je verwijst naar Villa Malfidus en "mijn vader" wanneer je het hebt over Lucius. Misschien is dat omdat je zo lang bij Harry Potter betrokken bent geweest.
Oh, zeker, zeker. Dat sowieso. Ik ben er echt waar erg trots op, op alles. En ik zou dit nooit rechtstreeks tegen Jo Rowling zeggen, maar ik heb het gevoel dat hij een beetje mijn personage is. Iemand zei me: "Oh, ik zou dit doen" en dan wil ik zo graag zeggen: "Nee.". Dat was zo leuk aan de laatste regisseurs van Harry Potter. Zij vroegen aan jou wat Draco zou doen. Ze zeiden het niet. Ze weten dat jij hem beter kent dan zij. Dus, dat is wel een beetje raar. Je hebt gelijk, ik lijk helemaal niet op hem en toch heb ik een heel nauwe band met hem. Soms betrap ik mezelf erop dat ik een Draco-blik in de spiegel werp en dan denk ik: "Oh ja, nu herinner ik me dat".

Oh, dat is grappig!
Het is zo'n koude blik en dan denk ik: "Ja, dat is hem".

Oké, terug naar de muziek.
Ik weet het, ik dwaal graag af, niet?

Nee, deze was mijn schuld! Oké someoneingrey en chekkieross vragen allebei: Verkies je acteren of singing/songwriting? Als je moest kiezen, welke zou je dan kiezen?
Ik zou zeggen dat ik niet kan kiezen. Ik zou zeker voor acteren gaan wat betreft wat ik wil doen en bereiken in mijn leven. Maar muziek is een hobby die er altijd zal zijn. Ik denk niet dat als er iemand nu naar mij kwam en zei: "Hé, laten we van jou de volgende mannelijke Taylor Swift maken", dat ik dat graag zou willen doen. Ik ben blij met mijn kleine fanbase. Dit is leuk en ze zijn vriendelijk. En ik wil het best wel adverteren, maar ik wil niet overal in het nieuws komen ermee.

Je wil niet te commercieel worden...
Inderdaad. Ik ben blij met de erkenning die ik nu krijg.

Heb je nooit muzikaal theater overwogen?
Jawel. Ik ben een grote fan van muzikaal theater. Ik heb pas Blood Brothers gezien. Mijn broer speelde er een kind in en ik ben naar hem gaan kijken. Er is een rol die ik dolgraag zou willen spelen. Ik weet niet of je het verhaal kent?

Nee...
Kort gezegd gaat het over twee broers, een tweeling. En ze worden bij de geboorte van elkaar gescheiden. De ene komt in een rijk gezin terecht en de andere in een arm gezin. En later in hun leven beseffen ze dat ze broers zijn. Het is een geweldig verhaal op verschillende niveau's en dat zou ik erg graag doen. Absoluut. Ik heb er weinig ervaring mee, maar ik heb wel wat ervaring in het amateurtheater. Maar ik zou wel wat moeten oefenen om te kunnen zingen op het podium. Maar ik zou zoiets erg graag doen.

Dat zou erg leuk zijn.
Zeker, ik hou wel van de idee van iets live te vertolken. Een live vertolking klinkt geweldig.

Ik zou zo zenuwachtig zijn. Maar, als ik vertrouwen had in mijn zangcapaciteiten zou het wel leuk zijn, denk ik.
Dat hangt ook af van het nummer. Zoals ik eerder zei, beschouw ik mezelf niet echt als zanger. Ik zou geen hoge noten kunnen zingen. Ik zou een deuntje op normale toonhoogte moeten kunnen zingen dan.

Oké, een andere vraag. xxbluemoonxx vraagt: Welke vraag over je muziek zou je graag hebben dat een fan ze stelt, maar wordt nooit gesteld.
Ik weet zeker zijn dat er vragen zijn die ik graag wil beantwoorden, maar wanneer ik die vraag krijg, kan ik er nooit opkomen. Mijn god, ik weet het niet. Ik hou wel van vragen daarover! Ik ben dol op vragen over opnemen, maar dat is niet echt mijn vakgebied, maar ik vind de idee dat mensen geïnteresseerd zijn in waarom en hoe nummers geschreven zijn geweldig. Ik ben echt geïnteresseerd in hoe de nummers werden geschreven, maar ook in hoe de idee van het nummer is ontstaan. Zoals toen Paul McCartney en John gingen samen zitten en zeiden: Laten we op die track dit en dat doen. Dat moet op een bepaald punt gebeurd zijn. Ik heb een nummer dat ik erg graag wil delen, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik zou het graag naar je opsturen zodat jij je mening kan geven en het misschien met een kleine groep mensen kan delen. Het is een kort nummer van mij, SC en RC toen we in de studio zaten te jammen. Geen van ons wist wat we zouden gaan spelen en plots zaten we dit deuntje te spelen. En ik vind het een redelijk cool nummer. Ik wil het erg graag met de wereld delen, maar dat kan nu nog niet omdat het nog niet afgewerkt is. Ik zal het jou als fan geven. De reden dat ik er zo dol op ben is dat het het het moment waarop het nummer werd geboren vastlegt.

Wow, de geboorte van een song! Begonnen jullie gewoon allemaal hetzelfde deuntje te spelen? Hoe gaat dat in zijn werk?
Ja, we zaten al zo'n vijfentwintig minuten samen te jammen en SC zei: "Ik voel me vandaag niet erg creatief." We konden maar niets goeds verzinnen! Toen begon ik een riff te spelen waaraan ik had zitten werken en SC begon meteen mee te spelen en RC warmde de drums op en de rest is geschiedenis. Het was geweldig! Voordien bestond dat nummer niet. Dit is het maken van een nummer vastgelegd op het moment van het maken. Niemand wist wat we zouden gaan spelen, maar plots draaide het allemaal erg goed uit. SC en RC en ik spelen erg graag samen en ik heb altijd al een band willen vormen met deze kerels. Ze zijn ongelofelijk getalenteerd en hoewel de opname nog erg ruw is, toont ze wel de schoonheid van samen muziek maken. Wanneer iemand iets nieuws bijvoegt aan een nummer dan draagt die persoon bij aan de sfeer van het nummer en het gevoel van de opname. RC en SC zorgden ervoor dat dit erg leuk was om te spelen dus bedank hen daar maar voor!

En het heeft tekst en alles?
Ja, oorspronkelijk werd het met een micro opgenomen, twee gitaren, een drumstel en ik die probeerde te zingen! Dus, een dag later deed ik nog een opname van de zang. Dus de twee stemmen ben ik eigenlijk alleen! Een van die dag en een van de latere opname. Ik stuur het naar je op!

Feltbeats.com interviewt Tom Felton - het Twitterinterview (Deel vier): Toms liedjesteksten

Oké. Dus, ik heb een aantal songteksten die ik snel even met je wil bespreken.
Ja ja, ik heb je e-mail gelezen. Ga door. Een ervan was trouwens hilarisch. Ik heb hardop gelachen. Ga door.

Omdat het fout was?
Ja, maar op een schattige manier. Op een schattige manier. Het was zo grappig. Oké, ga door.

Oké, we komen er wel. Even kijken: In Time Well Spent zing je: "Round the back of the..."?
Sports hall wall.

Ik had het juist!
Ja ja, die had je juist. Het was achter de sporthal dat we altijd in de problemen kwamen.

Ja, dat was een van die stukjes met een accent. Je spreekt "wall" anders uit.
Ja, ja. Het verschil tussen "woll" en "waal".

Ja, want ik verwachtte om “waal” te horen.
Ja, dit komt goed van pas voor mij want ik doe morgen auditie voor een rol waar ik met een zwaar Amerikaans accent voor moet praten. Dus, het is goed om je accent te horen als opwarming voor morgen.

Oh nee, ik zou MIJN accent niet gebruiken.
Waarom niet? Het klinkt toch goed, niet?

Omdat ik een zwaar Valley Girl West Coast-accent heb. Ik zeg veel te vaak "like" en "you know".
Oh, zeker. Juist. Oké. "Like, you know".

Mag ik jouw Amerikaans accent eens horen.
Mijn Amerikaans accent? Aan de telefoon met [Misha]? Ik weet het niet...

Zeg gewoon: "Hoe gaat het ermee? Nog een fijne dag".
Ja, zeker. Oké dan: "Hallo, ik ben Tom Felton. Kan je me de weg naar de supermarkt wijzen?" Je moet je 'r' laten rollen. Dat lijkt algemeen aangenomen te zijn, of zo.

Dat is goed! Het is grappig dat je net je achternaam zei, want jij zegt "Felton" op een foute manier met je Engelse accent, zo van “Fewl-in", alsof je een deel inslikt. Het is niet de juiste manier om het uit te spreken. Maar ik zeg “Fel-ton” zoals het gespeld staat. Ik denk niet dat ik je moet vertellen hoe je je eigen naam moet uitspreken…
Ja, juist. (Lacht) Ik ga nu naar een stemcoach en de Engelsen doen iets unieks. Ik weet niet of het vooraan of achteraan de mond is. Maar we zeggen "Fewl-in", dat klopt.

Jullie lijken wel letters over te slaan.
Ja, ja, ja. Het is raar.

Oké, terug naar de songteksten: In All I Need zing je: "And what I'd give for any ___ to turn a day into a few".
"And what I'd give to turn this day into a few".

Ah, dat is het? Nee, ik denk… Euhm.
Ja, ik denk het wel. Ik moet het nog eens controleren nu.

Ja, omdat het zo... Het klinkt als "cuss".
Oh sorry, ja, het is: "And what I'd give at any cost".

Dus, C-O-S-T?
Ja (zingt): "And what I'd give at any cost, to turn a day into a few". (Neuriet) Hmmmm, hmmm, hmm.

Geweldig! Ik en drie anderen hebben een uur lang geprobeerd om die te vinden.
Ach, arme jullie. Arme jullie.

De volgende is I'll be there.
Ah, dat is degene die ik lachwekkend vind. De autosnelweg, toch? Briljant! Wat heb je opgeschreven?

(Lacht) Ik heb... Nu ben ik te beschaamd!
Nee, ga door. "The day you broke down...?

"And I'll be there, that's all I phoned to say. The day you broke down mentally and you were on the motorway".
(Lacht) Ja, dat is briljant. Dat is geweldig! Het is eigenlijk: "I'll be there, that's all I phoned to say. Whether you broke down mentally or you are on the motorway". (Lacht) Zie je, 'breaking down' heeft meer dan een betekenis.

Oh, oké.
Achteraf gezien is het een verwarrende tekst, maar op het moment zelf paste hij gewoon. (Lacht)

Dus het is "whether"...
Ja. (Zingt): "I'll be there, that's all I phone to say. Whether you broke down mentally or you are on the motorway".

Ja, dat is schattig!
Dus begrijp je het nu? Begrijp je het nu?

Ja, dat is goed. En de laatste... Ik ben redelijk zeker van deze.
Oké, vuur af.

In het laatste nummer, is het "wait my answers"?
Oh, ja, ja ja. Om eerlijk te zijn zat ik gewoon te jammen en ik liet het gewoon gebeuren, dus ik denk niet dat ik wist wat ik zei! (Lacht) Maar ja, ik denk dat het is: "wake my answers, take my chances, fake my glances". Dat zijn toch de drie regels die ik, geloof ik, in mijn hoofd had. Maar, ik heb wel wat gegoocheld met sommige stukken... Dus misschien moet je doen alsof je iets hebt gehoord wat je eigenlijk niet hebt gehoord.

Oké, dus je zei "wait"? Want ik denk dat dat het meest logische is.
Ja, ja, laten we voor "wake" gaan. Laten we voor "wake" gaan.

Er zijn een aantal mensen die dachten dat het "wake" is, als in W-A-K-E…
Oh, dacht je dat het "wait" was? Oh, dat is wat ik zou zeggen, want het is "WAKE my answers, TAKE my chances, FAKE my glances". Het eindigt allemaal op A-K-E.

Oh! Oké, dus ik zat fout.
Ja, ja, ja. De verdienste gaat naar de andere mensen. (Lacht.) Sorry dat ik je geen gelijk kan geven, dat doe ik niet graag, [Misha].

Nee, het is oké. Ik vind dat als je wil pretenderen een authoritaire Feltbeats-site te zijn dat je de woorden van de nummers moet kennen!
Eerlijk is eerlijk, eerlijk is eerlijk. Nee, daar ben ik het wel mee eens. Dat is goed, dat is goed. Nee, je hebt de juiste informatie.

Oké, dus ik wilde het met je over een aantal oude nummers hebben. Eerst moet ik je een verhaaltje vertellen: Toen het vorige album uitkwam, heb ik niet eens eerst naar de nummers geluisterd. Ik heb ze gedownload en begon meteen de teksten uit te typen. Ik wilde dat mensen op hun werk of zo, die niet naar de nummers konden luisteren, wisten waar ze over gingen enzovoort. Dus, ik speelde een stukje af, pauzeerde het nummer en schreef de tekst neer. Dan speelde ik weer een stukje af, pauzeerde het nummer en schreef de tekst neer. Dus, ik had nog niet eens het hele nummer gehoord.
Oh mijn god.

Dus, toen was ik bezig aan In My Arms
Ja, ja, ja. Je werd misleidt. Je denkt: "God..." (Lacht)

Ja! Ik dacht: "Wat?!". Oh mijn god. Dit wordt een beetje vies!?
(Lacht) Ik hoopte natuurlijk dat je dat zou denken… Ik vertelde mijn broer over het idee om een nummer te schrijven waarbij ik het publiek deed denken dat het over mijn vriendin ging. En ik dacht: "Waarmee kan je zowel naar een gitaar als een mens verwijzen?" En we hadden het over de body, de nek, de manier waarop we je vasthouden... En hij zei 'g-string' en ik dacht: "Dat is op het randje, maar oké, we gebruiken het gewoon".

Ja, het was fantastisch. Je had me echt te pakken met dat nummer.
Ja, uitstekend. Ik ben blij dat ik je heb kunnen misleiden. Ik waardeer het wel dat je de tijd hebt genomen om het uit te typen.

Terwijl ik zat te typen, bleef ik maar denken: "Ik hoop dat het niet nog erger dan dit wordt!".
Ja, ik verzeker je ervan dat het een net nummer was. Het was bedoeld voor jonge luisteraars.

Dus, het volgende nummer Right Place, Right Time gaat over je eerste date met Jade?
Ja, dat was onze eerste date en ik denk dat de eerste strofe gaat over ik die haar mee uitvraagt en haar gaat ophalen. En ik haat het om in Londen rond te rijden. Ik was er niet aan gewend. En ik kon niet parkeren. Zij zei: "Parkeer daar, parkeer daar" en ik zei: "Ik kan niet parkeren! Mijn god, ik kan niet parkeren!" Het was erg hectisch. Dat was een heel verhaal op zich, het parkeren. En ja, we brachten de hele dag door in de zoo. Het was een memorabele dag. Dus, ik schreef het nummer de volgende dag.

Ja, dat is erg schattig! Dus laten we het over andere nummers hebben. Ik neem aan dat Time Well Spent over je leven gaat…
Ja, ik dacht... Ik dacht dat het interessant zou zijn om drie verschillende scènes te schetsen, een in dagen, een in weken en een in jaren. Dus ik dacht: "Hoe zou ik een dag willen doorbrengen?" En ik dacht: "Box Hill". Dan dacht ik: "Hoe zou ik een week willen doorbrengen?" En ik dacht: "Met Jade". En toen dacht ik terug aan school, de idee van mooie jaren. Dus het gaat niet echt over mijn leven, maar meer over mooie momenten. Dat is echt een slechte beschrijving van het nummer...

Het is grappig want toen we het nummer voor de eerste keer hoorden op Youtube hoorden we enkel de strofe over "weken", denk ik.
Ja, zeker.

Maar toen hoorde ik de opname van het nummer en ik was erg onder de indruk van je schrijven. Je bent een echte songwriter, niet iemand die maar gewoon iets doet.
Ja, ja, bedankt. Ik wilde dat het een reis was, zowel een korte als een lange.

Geweldig! Dus, we naderen stilaan de laatste vragen. Laat ik dit vragen: Is er iets wat je wil ophelderen, een misverstand of zo? Of zijn er mensen aan wie je rekwisieten wil geven?
Ja, mijn muzikale invloeden. Ik bedoel mijn moeder en vader. Mijn ouders hebben me erg goede muziek leren kennen. Kinderen luisteren vaak naar wat hun ouders luisteren, en dan klinkt het stom, maar veel van die muziek is echt goed. Bryan Adams, Bon Jovi, al die muziek waar mijn moeder dol op is, is goede muziek.

Ah, ik hoop dat mijn zoon dat onthoudt. Hij is drie en kent alle teksten van Feltbeats -nummers.
Oh, dat is geweldig! Dat is geweldig! Je moet daar een video van maken. Ik kijk graag naar video's van mensen die de nummers coveren. Ik vind het fantastisch. Maar ik denk dat het nog fantastischer zou zijn om je zoon van drie te zien meezingen.

Ik zal het proberen, maar het is mogelijk niet helemaal verstaanbaar.
Ah, wat schattig. Hij is nog maar drie. Dat is cool.

Nu, heb je in dezelfde lijn al overwogen om de akkoorden online te zetten?
Ja, ja. Het is grappig. Terwijl ik de online video's keek, voelde ik me slecht voor hen, want ik ken dat gevoel. Ik vond het verschrikkelijk toen ik gitaar leerde spelen dat ik de juiste klanken niet vond. Ik begrijp jullie pijn, mensen. Ik wil ze zeker doorgeven aan wie ze nodig heeft. Ik denk dat ik dat gewoon via jou zou kunnen doen?

Ja, als je de tijd hebt, stuur je ze maar op en dan zet ik ze op een locatie.
Ik kan ze je geven op een rare manier. Ik heb ze niet neergeschreven, maar ik kan je wel het ruwe idee geven. Veel mensen vragen me de akkoorden van Time Well Spent en het zijn maar drie akkoorden en iets met je vinger. Ik weet niet zo goed hoe ik dat iets met de vinger moet beschrijven...

Wel, stuur ze maar door wanneer je tijd hebt. Dat zou geweldig zijn. Oké, de volgende Twittervraag, Cazling vraagt: "Wat is je fascinatie met tijd?" Je hebt veel liedjes die tijd als thema hebben?
Ik ben niet geobsedeerd door tijd, maar wel met dat de tijd nu is en dingen achterlaten. Wat zoveel voor mij betekent bij deze muziek is dat als er iets met me gebeurt ik iets heb achtergelaten waar mensen naar kunnen kijken. Ze kunnen mijn naam in Google intypen en Feltbeats.com zal tevoorschijn komen en daar staat alle informatie op van wat ik met mijn leven heb gedaan. Dus het draait niet zozeer om tijd, maar om me ervan te verzekeren dat ik iets heb achtergelaten voor ik daar geen tijd meer voor heb.

TheWorldiSee vraagt: Plagen je vrienden of familie je wel eens met de liefdevolle inhoud van sommige van je nummers?
Ja! Ja, zeker. Daarom deel ik mijn muziek niet met vrienden en familie. (Lacht) Mijn broers vinden het ietwat triest, maar mijn moeder vind het wel leuk. (Lacht) En mijn vrienden lachen met mij, maar op een vriendschappelijke manier, dus dat is niet erg.

De volgende is van HandsOfTime. Ik zei dat we alleen maar vragen over muziek konden stellen en zij wilde echt heel graag weten of je ergens allergisch aan bent, maar ik zei: "Nee, alleen vragen over muziek!" Maar HandsOfTime bedacht dit: Heb je allergieën... waardoor je soms geen muziek kan spelen?
Ja! Ja! Oh mijn god! Ik wil deze persoon feliciteren voor de vaagheid van deze vraag. Terwijl iedereen zich blind staarde op vragen naar muziek, nam deze jonge vrouw de tijd om me te vragen of ik ergens allergisch aan ben. Dus, ik wil haar bedanken voor haar inventiviteit. Maar ik denk dat het antwoord nee is. Ik vind het vreselijk om een saai antwoord te geven, maar nee, ik heb geen allergieën. Ik ben, voor zover ik weet, nergens allergisch aan. Misschien ben ik dat wel, maar weet ik het nog niet. Misschien ben ik allergisch aan allergieën. (Lacht)

Ik zei tegen HandsOfTime dat ze misschien niet helemaal het antwoord dat ze wilde krijgen zou krijgen. Want, Tom is misschien allergisch aan schaaldieren, maar dat zorgt er niet echt voor dat hij geen muziek kan spelen. Zie je?
Ja, zo waar. Er is eigenlijk wel een goed antwoord: Ik ben allergisch aan vo
  • 0

0 Commentaren