Spring naar inhoud

- - - - -

Katie Leung

Katie Leung
Cho Chang

Algemene info:

Naam: Katie Liu Leung
Geboortedatum: 8 augustus 1987
Geboorteplaats: Motherwell, North Lanarkshire, Schotland

Biografie:

Wist je dat…
  • Katie auditie deed nadat haar vader een advertentie had gezien?
  • zij vier uur in de rij stond voor een auditie van vijf minuten, en heeft gezegd dat ze liever was wezen winkelen in plaats voor wachten voor een rol die ze waarschijnlijk toch niet zou krijgen?
  • Katie 3000 meisjes versloeg voor de rol van Cho Chang?
  • haar ouders gescheiden zijn en oorspronkelijk uit Hong Kong komen?
  • ze twee broers en een zus heeft?
  • ze Kantonees kan spreken?
  • haar favoriete acteur Joaquin Phoenix is?
  • ze heeft gezegd dat als ze een magische kracht zou krijgen, ze de gedachten van jongens zou willen lezen?
  • zij op de set van de Orde van Feniks goede vriendinnen ze geworden met Bonnie Wright (Ginny Weasley/Wemel), Evanna Lynch (Luna Lovegood/Loena Leeflang) en Afshan Azad (Padma Patil)?
  • toen aan het begin van de audities de casting director vroeg wie er uit Schotland kwam, Katie de enigste was die haar hand op stak?
  • Katie ook de stem van Cho heeft ingesproken in de videogames van het vijfde en zesde deel?

Quotes:

"Tijdens het filmen van het Kerstbal was de vloer heel glad en ik droeg hoge hakken en ik gleed uit, maar gelukkig kon ik Robert nog net vastgrijpen zodat ik niet viel, en waren de camera's nog niet op ons gericht. Oh, dat was zo gênant!"

"Ik heb altijd een probleem gehad met mijn verlegenheid op school. Ik wilde nooit mijn hand opsteken in de les als ik iets niet begreep. Ik wilde niet in het middelpunt van belangstelling staan, al die ogen die me dan aan zouden kijken maakten me heel erg nerveus. Ik denk dat actrices die adrenaline gebruiken, en dat maakt ze beter in wat ze doen. Klinkt dat heel erg stom?"

(Over de rol van Cho) "Als dit mijn enigste film gaat zijn, denk ik dat het best cool is om bekend te staan als Harry Potter's eerste verkering."

(Over de haatsites die waren opgericht tegen haar en haar rol in Harry Potter) "Het was voorspelbaar, omdat Dan zoveel vrouwelijke fans heeft - miljoenen - ik ben niet verbaasd dat ze me niet leuk vinden. Maar ik denk niet dat het is gebaseerd op jaloezie. Ik kan niet aan iedereen's verwachtingen doen als Cho."

Leuke prijzen en benoemingen:
  • Beste Kus Nominatie 2008 MTV Movie Awards U.S. (met Daniel Radcliffe) (2008)
  • Scotland's Most Stylish Female (2007)
  • #80 op de ‘Hot 100 Lijst’ van Cosmogirl (2007)
  • Outstanding Newcomer Award (Top 4) (2006)
  • Young Scots Award (2006)

Filmografie:
  • Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2, 2011, Cho Chang
  • Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1, 2010, Cho Chang
  • Harry Potter and the Half-Blood Prince, 2009, Cho Chang
  • Agatha Christie's Poirot (TV serie), 2008, Hsui Tai
  • Harry Potter and the Order of the Phoenix, 2007, Cho Chang
  • Harry Potter and the Goblet of Fire, 2005, Cho Chang

Contactadres:

Katie Leung
Cho Chang
GoF