Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Peetje

Fanfictie-irritaties

Recommended Posts

Hier weer een topic waarin jullie je irritatie's met betrekking tot fanfictie kwijt kunnen.

Mary Sue's, OOC-ness, spelfouten, noem het maar op. :P

Voornamelijk het overmatig gebruiken van de Enter-toets. Schrijvers die het nodig vinden om na elk leesteken op die toets moeten hameren zijn zo vervelend. Bovendien leest het ontzettend vervelend.

Door mijn studie ben ik ook een stuk kritischer geworden en ben ik een stuk selectiever in het uitkiezen van fics die ik lees. Originaliteit moet er zijn. Die zevenhonderdste fic die begint met James in de leerlingenkamer en Lily die weer boos naar binnenstormt hoef ik niet te lezen.

Oeh, dan vergeet ik helemaal schrijvers die wanneer ze posten echt een ministukje doen. Ik heb niks aan 400 woorden, dan kan ik net zo goed niet lezen. Schrijf gewoon per hoofdstuk en post het dan, niet dat stomme gedoe van delen van hoofdstukken posten.

^En als hoofdstukken gewoon heel kort zijn? :zweet:.
Ikzelf irriteer mij best aan nieuwe personages, en zeker als ze helemaal 'perfect' zijn. Ik ben nooit goed geweest in het onderscheiden van OOC, Mary Sue enzoverder, maar kom :zweet:.

Vergeten spaties en leestekens, soms kom ik verhalen tegen zonder leestekens en daar is geen wijs uit te maken.
Verhalen waarvan de FF-codes niet kloppen met het verhaal.
En verzonnen personages die de belangrijkste op zweinstein zijn en dat Harry ofzo er gelijk verliefd op zijn. Dat soort fics sla ik liever over.

@ Sean: Dat komt me bekend voor. Als een fanfictie (weer!) begint op perron 9¾ of bij het krijgen van een brief van Zweinstein, verslapt mijn aandacht.

Maar de grootste irritatie vind ik toch wel als er op Dreuzelachtige wijze gevloekt wordt (heus waar, ik klik het verhaal weg als er een gvd'tje in staat) of als de schrijver erg doorgeslagen is in het creëren van een anti-Mary Sue (met andere woorden; als de hoofdpersoon echt onuitstaanbaar is).

Verder hou ik niet van cryptische omschrijvingen, ook niet als dat een poging is om poëtisch te zijn...

Ik hou ook liefst van originaliteit, alhoewel ik ook wel van de standaards hou.
Het vergeten van leestekens ergeren mij ook verschrikkelijk.
Wel een vraagje: Wat bedoelen jullie met Mary Sue's??

[quote name='Eline' timestamp='1311971431' post='6114']

Wel een vraagje: Wat bedoelen jullie met Mary Sue's??
[/quote]
Een Mary Sue is een personage (vaak het hoofdpersonage) dat té perfect is. Een type dat iedereen aardig vindt. Alle jongens zijn verliefd op haar. Natuurlijk zijn haar magische krachten groter dan die van haar klasgenoten en ze haalt steevast hoge cijfers bij alle vakken en zonder ervoor te leren. Bovendien is ze mooi, met lange haren tot haar taille enzo...

Ik heb ooit al eens een oneshot over Mary Sue geschreven, die kun je [URL=http://archief.wizardzone.nl/ipb/index.php?showtopic=13078&view=findpost&p=488333]hier[/URL] vinden.

Een mannelijke Mary Sue heet overigens Gary Stu.

^: Is het niet vaak ook een opgeleukte versie van de schrijfster zelf? :$

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een Mary Sue gelezen, maar ik kom ook niet echt op sites waar die dingen opstaan. Alleen op WZ eigenlijk, en volgens mij zijn de verhalen hier doorgaans nog wel van enig niveau. :fluit:

@ Josh: Niet per se, hoewel het voor veel schrijvers vaak wishfull thinking is, ja... Het gevaar 'Mary Sue' schuilt in het zelf bedenken van personages. Vaak is het zo, dat als men Rowlings personages gebruikt en er moeite gedaan wordt om ze IC te houden, het wel losloopt met de Mary-Sue achtige gebeurtenissen.

'Mijn' Dionne uit 'Sleutel der Liefde' is door aardig wat mensen als 'Mary Sue' bestempeld. Zelf vond ik het uiteraard nogal meevallen. :$

Een ander goed voorbeeld van een Mary-Sue achtig karakter is bijvoorbeeld Ginny Wemel, en ook Bella Swan uit Twilight vindt men Mary Sue.
(Trouwens; zoek eens op Mary Sue op Youtube. Dan komt er van alles tevoorschijn...)

[quote name='Josh' timestamp='1312223591' post='6707']
^: Is het niet vaak ook een opgeleukte versie van de schrijfster zelf? :$

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een Mary Sue gelezen, maar ik kom ook niet echt op sites waar die dingen opstaan. Alleen op WZ eigenlijk, en volgens mij zijn de verhalen hier doorgaans nog wel van enig niveau. :'(
[/quote]

Twilight nooit gelezen of gezien? :fluit:

^ Twilight is wel de koningin van de Mary-Sue's :$

En wat mij vaak irriteert in veel slash fanfics is dat iedereen opeens homo is. Hoe onrealistisch en totaal niet fijn om te lezen :fluit:

[quote name='Blossom' timestamp='1312224316' post='6711']
(Trouwens; zoek eens op Mary Sue op Youtube. Dan komt er van alles tevoorschijn...)
[/quote]

Dat heb ik dus zojuist gedaan. :'( Dit is wel best heel grappig:

[media]http://www.youtube.com/watch?v=ldDpr02g-TM[/media]

En ik heb ook een driedelige [url="http://www.youtube.com/watch?v=hZF0hTA9wPI"]uitleg[/url] gevonden over waarom Bella een Mary Sue is. :P

[quote name='Sean' timestamp='1312310759' post='6824']
Twilight nooit gelezen of gezien? :$
[/quote]

Nee, en ik denk dat ik dat zo ga houden. :fluit:

Lol, Josh!

Inderdaad; dat soort dingen kom je dan tegen. :$

Toch is het eerste Twilight-boek wel de moeite waard om te lezen, vooral als je van romantiek houdt. Irriteer je niet aan Mary Sue en laat je eens lekker meeslepen... dikke kans dat je verliefd wordt op Edward Cullen! (en dat was dan ook de reden dat ik het een fijn boek vond)

Verder met de irritaties:

Ik haat het als verhalen slecht aflopen. Ik ben echt iemand van de happy endings.

^ik vind het net leuk als ze slecht aflopen. Of op z'n minst bittersweet. Super happy endings irriteren me vaak omdat ze nogal onrealistisch op me overkomen.

[url="http://piratemonkeysinc.com/MarySue.mp3"]Dit[/url] is ook nog een leuk liedje over Mary Sues. :P Gezongen door Holly_Toadstool en de link staat op [url="http://piratemonkeysinc.com/snape.php#fun"]deze pagina[/url].

Tenzij de goede afloop natuurlijk moet in een verhaal zoals een komedie of tragikomedie Bij een tragedie moet het wel slecht aflopen. De mijne is ook veel te lange zinnen. Ook heb een hekel aan fanfics die nooit of te nimmer afgerond worden en dus te lang uitgemolken worden. Of juist helemaal doodlopen

Op zich hou ik wel van tragedie en drama hoor, en bittersweet is vaak wel een mooi einde. Het moet inderdaad realistich blijven, maar er moet een lichtpuntje zijn.
Ik hou er niet van als de hoofdpersoon zich om een vage reden om het leven brengt (waarna het verhaal ook gelijk afgelopen is) of, als [i]iedereen[/i] dood gaat en de slechterik van het verhaal overwint.
Maar, als het aan het begin van het verhaal al duidelijk is dat iemand afscheid moet gaan nemen, neem ik graag een doos tissues bij de hand en ga ik lekker lezen.

[font="Tahoma"]Oeh, ik hou er absoluut niet van als het zo'n "cliché" verhaal is. Standaard verhalen van Lily/James, Tops/Remus ofzo. Yuk, -rode kruisje-. Alleen, als het een sterk begin is wil ik nog wel eens verder lezen.

Ook verhalen met hele lange zinnen, geen komma's of aanhalingstekens, bleh vreselijk vind ik dat. Die skip ik direct.

Een verhaal moet een leuk begin hebben, iets dat je pakt zodat je verder wilt lezen. Een hele andere wending is ook leuk, als je van te voren al weet hoe het afloopt is voor mij de lol eraf. [/font]

Nieuwe irritatie:

Bij NC-17 (ik lees geen PG-13 bij Supernatural) fics is 't vaak dat er spanning is tussen de twee hoofdrollen, heerlijk natuurlijk, maar wat mij nou irriteert is dat ze vaak het één keer doen en meestal op 't einde. Wat is dit? [i]Disney[/i]?

Je kan makkelijk een goede fic schrijven met verschillende sexy tiemz of anders haak ik af :)

Een andere fanfic-irritatie van mij zijn One-Shots. Ugh. Ik zoek steeds op fanfiction.net naar specifieke verhalen, krijg ik als restultaten steeds verhalen die maar 1 hoofdstuk hebben. Ik wil liever een lang verhaal lezen. Ik vind een aantal one-shots wel goed geschreven en leuk om te lezen, maar ik zie liever dat ze verder gaan met het verhaal, hoe ze komen bij die specifieke situatie enzo.
(En ik besef dat je daar het aantal woorden kan aanduiden, maar vaak zijn het dan maar erg weinig verhalen die er te kiezen zijn...)

Kennen jullie The Fanfiction Critic op Youtube? Dat is iemand die heel veel filmpjes heeft geüpload waarin ze recensies maakt over slechte fanfictie. Ik weet het - het is leedvermaak - maar toch is het best vermakelijk om naar te kijken. :lol: Momenteel kijk een aflevering over een pareltje genaamd Quasimodo and Marie's Baby, en OMG... Waarom zetten mensen die troep eigenlijk op internet? :lol: Qua grammatica kan het er nog best mee door, maar het is zo zoetsappig als het maar zijn kan, er gebeurt absoluut niks dramatisch en de personages zijn de hele tijd ontzettend gelukkig (en dat is toch vrij saai :kiss:), het is niet historisch correct (maar echt, echt, echt niet historisch correct, het is geen muggenziften :D) en nog een klein detail... De "schrijfster" heeft het verhaal ook nog van iemand anders gejat.

Sorry, maar ik kom even niet meer bij van het lachen. :wacko:

Legale dubbelpost?

Weten jullie wat ik ook zo irritant vind? Als er totaal geen verhaallijn is. Dus als alles gewoon hartstikke goed gaat. Ik neem aan dat de schrijver/schrijfster dan schrijft over zijn/haar favoriete personage(s) en ze gewoon wat geluk gunt. In het echte leven is dat natuurlijk wel zo fijn, maar om te lezen is het gewoon saai en oninteressant! Kom op, laat je personages eventueel gelukkig zijn na een paar kleine moeilijkheden, maar doe in ieder geval moeite om het spannend te maken, zeg! Of als een verhaal maar door en door gaat omdat de auteur geen zin heeft om het af te ronden... :angry:

Nou, ik ken een J2 (Jared/Jensen) fic en die heeft 240,000 woorden en ze is er nog steeds mee bezig. Ik had ook iets van: "Pft! Dat kan nooit goed zijn!' en toen ging ik toch lezen en het is zo'n mooi verhaal. Alle karakters worden goed beschreven en.. Unf, hij is gewoon mooi! :lol:

Maar ik ken 't ook, dat alles goed gaat, iedereen elkaar begrijpt en dat is zo onrealistisch :angry:

@ Sean: Dat komt me bekend voor. Als een fanfictie (weer!) begint op perron 9¾ of bij het krijgen van een brief van Zweinstein, verslapt mijn aandacht.

Maar de grootste irritatie vind ik toch wel als er op Dreuzelachtige wijze gevloekt wordt (heus waar, ik klik het verhaal weg als er een gvd'tje in staat) of als de schrijver erg doorgeslagen is in het creëren van een anti-Mary Sue (met andere woorden; als de hoofdpersoon echt onuitstaanbaar is).

Verder hou ik niet van cryptische omschrijvingen, ook niet als dat een poging is om poëtisch te zijn...

Eigenlijk vind ik het wel leuk als er op "dreuzelachtige" wijze gevloekt wordt. Als je namelijk de boeken leest, wordt er wel vaak gesuggereerd dat iemand een middelvinger opsteekt of een nogal beledigend scheldwoord zegt. Ik denk niet dat tovenaars en heksen anders over "fuck" denken als wij. Wat GVD betreft; ik geloof ook niet in een god, maar gebruik het woord wel. Het lijkt me niet dat het idee van een god onbekend is bij de toverwereld, dus denk ik dat ze het nog best eens zullen gebruiken. Zeker diegene die in de buurt van Dreuzels wonen. Als ik elke dag in de supermarkt iemand "Merlijns baard!" hoorde roepen, zou ik het na een tijdje ook over gaan nemen :P

Edit: Waar ik me overigens wel aan kan irriteren is dat, wanneer ik op zoek ben naar een goed Remus/Sirius verhaal, het oneindig duurt voordat er eindelijk iets in de trant van slash gebeurt. Oké, het moet niet alleen maar smooching zijn, maar ik kom toch echt voor die slash! Ik heb geprobeerd The Shoebox Project te lezen (enóórme fanfictie met S/R), maar na meer dan 80 pagina's was er alsnog geen enkele indicatie van slash te vinden... Alleen maar non-stop Marauder-stuff, dat ook wel een beetje gaat vervelen na een tijdje.

Ik kan er echt niet tegen als mensen te snel schrijven. Dan begin je met lezen, en je denkt 'mwah, dit is best leuk', vervolgens gaat iedereen dood, einde verhaal. Zit ik daar heel beteuterd achter mijn computer.

En dit was niet echt een irritatie, meer een heel erg lachwekkend moment. Een fanfic waarin Loena Leeflang van professor Banning te horen krijgt dat ze half Terzieler is. Op dat moment krijgt ze spontaan vleugels en valt professor Banning van zijn stoel. Maar dan krijgt ze dus uitleg, en dat leek op "Het hele verhaal dat je moeder dood ging bij een experiment is niet waar, je vader heeft het met een Terzieler gedaan en toen werd jij geboren". Diepe zucht.