Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Peetje

Fanfictie-irritaties

Recommended Posts

^: Ik ben niet echt degene die hier over gaat, maar volgens mij is dit spam. Natuurlijk mag je je mening geven over wat je bovenposter schrijft, maar probeer je post iets veelzeggender te maken. Heb je zelf geen fanfictie-irritaties bijvoorbeeld?

Nou, ik ken een J2 (Jared/Jensen) fic en die heeft 240,000 woorden en ze is er nog steeds mee bezig. Ik had ook iets van: "Pft! Dat kan nooit goed zijn!' en toen ging ik toch lezen en het is zo'n mooi verhaal. Alle karakters worden goed beschreven en.. Unf, hij is gewoon mooi! :lol:

Maar ik ken 't ook, dat alles goed gaat, iedereen elkaar begrijpt en dat is zo onrealistisch :D

Late reactie, maar ik heb niks tegen lange verhalen op zich. Als het een goed verhaal is is dat juist des te beter. :P Ik erger me echter wel als het verhaal niet goed in elkaar zit: als er geen eind aan lijkt te komen terwijl het eigenlijke probleem gewoon is opgelost (als de hoofdpersonages bij elkaar zijn gekomen of de slechterik is verslagen bijvoorbeeld), of als echt alles beschreven wordt. Sorry, maar als het niet relevant is voor het verhaal is het niet interessant dat je personage naar de supermarkt gaat. :P Dus als er progressie zit in het verhaal en het goed is geschreven heb ik niks tegen lange verhalen, als er om de hete brij heen wordt gedraaid wel.

Ik heb trouwens nog een ergernis! Verhalen over bestaande personen. Ik ben sinds een tijdje bijvoorbeeld fan van Horrible Histories. Eigenlijk is het een kinderprogramma, maar voor tieners en volwassenen is het ook leuk om naar te kijken. En er moet gezegd worden dat een behoorlijk aantal meisjes/vrouwen Mathew Baynton en Ben Willbond - terecht! :P - leuk vinden. En toen ik toevallig zocht op plaatjes van Mat (:)) ben ik via Tumblr bekend geworden met het fenomeen "Baybond". Verhalen waarin Mat en Ben verliefd worden op elkaar dus. Ik heb echt niet zo veel tegen slash (al heb ik niet zo veel met de meeste koppels, omdat ze vaak te onwaarschijnlijk zijn), maar kom op... Van Mat weet ik in ieder geval dat hij een vriendin heeft, en sowieso, hoe kom je überhaupt op het idee om zulke expliciete verhalen te schrijven over een kinderprogramma? Zo kwam ik ook ooit een fanfictie tegen met Justin Bieber en nog een hoop andere derderangs zangers/acteurs waarin de een de ander seksueel misbruikte en nog een hoop andere fouten dingen deed. Even voor de duidelijkheid: ik heb dit verhaal verder niet gelezen. Het was een recensie van de Fanfiction Critic (op YouTube staan video's waarin mensen slechte fanfictie beoordelen - misschien is het leedvermaak, maar ik vind het best hilarisch om te kijken af en toe :D). :( Kom op, zulke dingen schrijf je toch niet over mensen die echt bestaan? -_-

@ Mvr. Zwarts: Eigenlijk vind ik vloeken (een gvd'tje of een fuck) altijd ongepast. Zeker als het om HP-fanfictie gaat, want er wordt 7 boeken lang niet gevloekt. Als het dan om Rowlings personages gaat, vallen ze bij een gvd'tje direct out of character.

In het dagelijkse leven vloek ik ook nooit. Vloekende mensen vind ik ook niet echt sympathiek. Dus vandaar dat ik wegklik als er gevloekt wordt in HP-fanfictie. Het past er gewoon niet, tenzij het een zelfbedacht personage is. Ik kan me voorstellen dat er tijdens een ontmoeting tussen - laat ik zeggen - een drugsverslaafde Dreuzel en Madame Plijster door de Dreuzel in kwestie gevloekt kan worden.

@ Josh: Iew, ja! Ik kon me al voorstellen dat Daniel Radcliffe en Tom Felton hun wenkbrauwen optrokken bij het lezen van H/D slash, maar Justien Bieber...

* lolt ook om Loena - Terzieler story *

Sommige mensen hebben ECHT fantasie! :D

@ Josh: Officieel is dat ook niet toegestaan op fanfictiesites geloof ik, verhalen over "echte" personen (zoals RPS, Real Person Slash). Je zou in theorie ook kunnen worden aangeklaagd wegens laster. Maar ik moet bekennen dat ik het soms wel heel leuk vind... :mellow: Ik weet het, ik weet het, het is extra fout omdat het over bestaande mensen gaat. Maar aah! Van een Bradley/Colin fic (de hoofdacteurs uit de BBC-serie Merlin), een verhaal over Jared en Jensen (acteurs Supernatural), of een fanfic over Adam Lambert en Kris Allen (American Idol 2008) word ik gewoon blij. :P

En ja, ik heb ooit een fanfic gelezen over de Jonas Brothers. Dat was traumatiserend, ik raad het niemand aan.

Oh en trouwens Josh, The Fanfiction Critic ken ik niet. Nog tips voor specifieke afleveringen?

Ik lees de laatste tijd weer heel veel fanfiction. Voornamelijk van Sherlock, omdat het gewoon een eeuwigheid duurt eer seizoen 3 weer op de buis komt (ze moeten verdorie nog beginnen met filmen). Maar dat is ook echt zoeken naar een speld in een hooiberg.

Het mooie aan het hele Sherlock-personage, zowel de moderne als het origineel van Conan Doyle, is die haarscherpe intelligentie. En dan zijn er mensen die hem opeens heel erg 'menselijk' gaan maken, zo van "opeens realiseerde hij zich hoe de normale mens eigenlijk leeft en hij werd ook zo". Bah, dan is meteen alles fout.

Of fanfics over de Harry Potter personages na Zweinstein. Opeens heeft Draco een winkeltje op de Wegisweg en hij heeft geen geld meer want hij geeft niet meer om materiële zaken. NOPE.

Ik weet ook wel dat het fanfiction is en dat mensen de vrijheid hebben om te doen wat ze willen, maar je moet personages toch een beetje in hun waarde laten vind ik...

Het mooie aan het hele Sherlock-personage, zowel de moderne als het origineel van Conan Doyle, is die haarscherpe intelligentie. En dan zijn er mensen die hem opeens heel erg 'menselijk' gaan maken, zo van "opeens realiseerde hij zich hoe de normale mens eigenlijk leeft en hij werd ook zo". Bah, dan is meteen alles fout.

Bij Castiel is het juist andersom. Castiel is een engel en daarom niet zo snugger als 't komt op media of gevoelens wat mensen voelen (Engelen hebben geen gevoel, maar Cas komt daar wel). In Supernatural-fanfictie (als het niet AU is) wordt het zo overdreven gedaan. Dan is hij compleet achterlijk en weet hij niet hoe hij moet douchen of hoe hij zijn veters moet strikken en ik kan die schrijfster dan wurgen.

Just stop.

*Schop*

Niet echt een fanfictie-irritatie, maar wel iets waar ik me aan erger: taalpuristen, grammar-nazis, etc. Natuurlijk, als er zoveel fouten in een verhaal staan dat er werkelijk geen doorkomen aan is, dan is dat ergerlijk. Er is ook niks mis met wijzen op een foutje, of vriendelijk een bepaalde grammaticaregel uitleggen als je ziet dat de persoon in kwestie steeds dezelfde fout. Het is echt niet zo dat ik niet tegen kritiek kan (en dit gaat ook niet echt over mij, want ik weet dat ik niet zo heel veel schrijffouten maak). 

Maar ik erger me dus soms een beetje aan mensen die hier een sport van maken. Taal is echt veel meer dat het toepassen van een bepaalde regel. Sommige mensen maken heus hier en daar wel eens een foutje, maar hebben wel gevoel voor taal. Daarbij komt er zo veel meer kijken bij een verhaal: goede personages, een goede verhaallijn, etc. Als je dan als reactie alléén gaat zitten muggenziften over het kofschip of iets dat niet met een d maar met dt geschreven wordt dan vind ik dat een beetje flauw. 

En nogmaals, natuurlijk is grammatica belangrijk en mag je iemand wijzen op een foutje. Iemand onderuit halen op basis daarvan vind ik alleen behoorlijk ergerlijk. 

(Dit gaat trouwens over iets wat ik op een andere website heb gezien, dus als iemand zich aangesproken voelt, dat is niet nodig  :P ).