Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Josh

Personages

Recommended Posts

Hoe bedenk jij je eigen personages? Heb je hele lijstjes met omschrijvingen, goede en slechte karaktereigenschappen en levensverhalen of begin je gewoon te schrijven en zie je wel waar het schip strandt? En hoe bedenk je namen voor je personages? Laat het hier allemaal weten!

Leuk topic, Josh! Hoe verzin jij ze eigenlijk?

De mijne zijn gegroeid, uit het niets, of tenminste; uit mini-hersenspinsels. Daarna gaf ik hen vorm, veelal door foto's te bekijken van bekende mensen (zowel Nederlanders als buitenlanders). Als ik dan aan het schrijven ben, haal ik die foto's en films weer voor de geest en probeer ik zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven hoe ik hen zie.

Maar dat is nog niet alles; ik geef hen soms stopwoordjes of laat hen elkaar op een bepaalde manier aanspreken die typisch voor hen is. Ook zijn ze vaak dingen aan het doen die bij hun hobby of beroep horen, zodat de lezer gelijk ziet welke van mijn weet-ik-vee-hoeveel (twintig ofzo?) personages ze voor hun neus hebben. Ook hun kledingstijl probeer ik vaak te omschrijven.

Qua karakter denk ik dan wel vaak aan bekenden van me. :mellow: Maar ik denk niet dat ze zichzelf zouden herkennen als ze het zouden lezen! :P

Leuk topic, Josh! Hoe verzin jij ze eigenlijk?

Hmm... Wat mij meestal helpt is een lijstje invullen dat Shannon ooit eens ergens had gepost:

Naam:

Leeftijd:

Beroep:

Fysieke beschrijving:

Persoonlijkheid:

Talenten:

Hobby's en voorkeuren:

Gewoontes/tics:

Achtergrond:

Interne conflicten:

Externe conflicten:

Opmerkingen:

Het helpt mij eigenlijk heel erg, want soms verzin ik ter plekke nog nieuwe dingen, terwijl ik het invul. En als je eenmaal voor een paar personages het lijstje hebt ingevuld valt er vanzelf steeds meer op zijn plaats. Net alsof je een puzzel maakt. :mellow: Ik pas het lijstje soms trouwens wel aan, bijvoorbeeld door ook een geboortedatum in te vullen. En voor mij betekent "externe conflicten" meer gewoon "relatie tot de andere personages", ook als die goed zijn. :P

Verder vind ik dat idee van foto's bekijken eigenlijk een heel goede tip! Ik heb namelijk geen goede techniek voor uiterlijk beschrijven, en vaak blijft het een beetje bij: "Hij heeft blond haar en blauwe ogen." Qua karakter observeer ik meestal ook mensen die ik ken. :)

Karakters... een lastig iets. Sommigen komen met naam en al, hoe erg ik die naam ook haat, mijn hoofd binnenwandelen, kant-en-klaar om mee te beginnen (extra details als waar ze bang voor zijn etc. etc. vind ik dan wel uit tijdens het schrijven), maar anderen zijn heel vaag en moet ik echt de tijd geven om alles op papier te zetten en een goede naam bij te bedenken. Als ik dan een naam tegenkom is het vaak ook van 'klikt wel met die char, of niet' om het zo maar te noemen. Of past wel, of past niet. Ik weet niet echt hoe ik het uit moet leggen, maar als een naam het helemaal niet is wordt hij een soort 'afgeketst' in mijn hoofd, kan wel maar is het niet helemaal, blijft die vaak rondzweven en als het echt een naam is die goed is, dan krijg ik hem ook niet meer weg bij dat char, hoe lelijk die naam ik ook vind XD

Namen verzinnen, echter, blijf ik een ramp vinden, met name voor jongens. Ik kan daar echt daaaagen over doen voor ik een naam heb die eindelijk past, maar dan ben ik ook een perfectionist en ziekelijk kritisch.

Mijn personages komen uit het niets op, meestal. Als ik al een basis heb voor een verhaal bedenk ik me gewoon wat voor personages ik nodig heb en dan komt het meestal zo in me op hoe ze eruit zien en zo. Soms zie ik ze ook in m'n dromen, waar ik nogal veel inspiratie voor mijn verhalen uithaal. Wat hun karakter betreft, in mijn hoofd voer ik hele gesprekken met de personages die ik verzin en op die manier 'achterhaal' ik dan hun karakter. De grote lijnen van hun karakter komen meestal vanzelf, maar om dan te zoeken precies hoe ze zijn en hoe ze op bepaalde dingen reageren voor ik dus dat soort gesprekken, in mijn hoofd... Nee, ik ben niet gek >.<

En namen, meestal ga ik op het internet opzoek naar namen die een betekenis hebben die goed bij mijn personages pakken en als het even kan ook namen die ik zelf mooi vind :mellow: