Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Josh

Mary Sue

Recommended Posts

Een van de meest genoemde irritaties als het om fanfictie gaat: Mary Sue's. Personages die perfect zijn, door iedereen leuk gevonden worden, vaak overal goed in zijn, hordes aanbidders hebben, beschikken over talenten en uiterlijke eigenschappen die niemand anders bezit en vaak ook een bijzonder tragisch verleden hebben...

Wat vind jij van Mary Sue's? De omschrijving hierboven is natuurlijk wel wat extreem, maar men zou ook kunnen zeggen dat bijvoorbeeld Harry dan een Mary Sue (of eerder een Gary Stu :D) is, bijvoorbeeld omdat hij als enige de Avada Kedavra-vloek overleefde, dat litteken heeft, beroemd is, een Sisseltong is, geen ouders meer heeft en niet zo best behandeld werd door zijn oom en tante. Sommigen beweren namelijk dat de felle kritiek op Mary Sue's schrijvers ook juist kan belemmeren in hun creativiteit, omdat ze bang zijn een Mary Sue te creëren. Wat denken jullie?

Inderdaad, Josh! Hoe meer kennis je hebt van de dingen die je niet moet doen, hoe beperkter je wordt in de dingen die je wel moet doen. Toen ik begon met schrijven, wist ik niet wie/wat Mary Sue was. Sommigen van mijn zelfverzonnen personages waren dan ook misschien ietwat te perfect, maar toen ik daarvan op de hoogte was, werd het moeilijk om ze neer te zetten op dezelfde manier als ik eerder had gedaan.

Om dezelfde reden zijn er ook veel verhalen waarbij het hoofdpersonage een onuitstaanbaar persoon is. Laat ik zeggen; het omgekeerde Mary Sue effect. Niemand houdt van zo'n personage, omdat het veel te veel onhebbelijkheden heeft meegekregen.

Uiteindelijk trekt Mary Sue meer lezers, denk ik. Vooral ook omdat velen dat niet als zodanig zien.

Ik vond Harry's Mary-Sue-gehalte nog meevallen. Niet voor niets was hij geen briljante leerling, was hij niet superknap, was hij ronduit onhandig met meisjes en was hij zo nu en dan wantrouwig tegenover mensen die dat niet verdienden.

Ik klik zelf heel snel weg als ik een fanfic lees met een Mary Sue. Het leest gewoon niet fijn en het is totaal niet realistisch. Mensen met imperfectie zijn veel fijner, omdat je je daar veel sneller in kan herkennen. En nu zeg ik wel imperfectie, maar dat is alleen goed bedoeld. Geen enkel mens is perfect en dat maakt iemand juist interessant en geeft karakter.

Als ik zelf een personage probeer te verzinnen, dan begin ik altijd met de oneffenheden.

Een beetje Mary-Sue vind ik nooit erg, als ik heel eerlijk moet zijn, maar ik heb sinds het begin ook nooit meer echt een Mary-Sue gehad... Nu moet ik zeggen dat de meeste karakters die ik heb verzonnen, voor een RPG zijn, maar de dingen waar ze niet goed in zijn komen voor mij even makkelijk als de dingen waar ze wel goed in zijn. Het is ook een kwestie van oefenen denk ik (: