Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Peetje

De Duffelingen

Recommended Posts

In het eerste hoofstuk van Steen der Wijzen maken we al kennis met de familie Duffeling: Herman, Petunia en natuurlijk hun zoon(tje) Dirk. We zullen nog vaak over hen gaan lezen, dus wat mij betreft verdienen ze hun eigen topic.

En om dan maar gelijk een eerste vraag te stellen: Waarom hebben ze Harry in huis genomen? Het was toch veel makkelijker geweest om hem naar een weeshuis te sturen? Stel je voor dat je het kind op moet voeden van je rare zus, en wie weet is dat kind straks wel net zo raar. Daar kun je toch maar beter zo snel mogelijk van af zijn?

In de laatste film heeft Petunia toch stiekem wel een zwak puntje: ze laat daar merken dat ze haar overleden zus wel heel erg mist. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet meer weet of dat ook in het boek zo voor kwam. Ik denk dat zij Herman heeft overgehaald om Harry in huis te nemen met wat smoesjes omdat Petunia stiekem wel van haar zus hield. Het is tenslotte ook altijd oom Herman die zegt dat Harry naar die nare middelbare school moet en zo. Petunia doet dat nauwelijks, die geeft hem alleen huishoudelijke taken.
Misschien kreeg ze later wat meer een hekel aan Harry omdat hij zoveel op James lijkt.

En misschien heeft Perkamentus nog wel een brulbrief gestuurd met de consequenties als ze het niet zouden doen. Wie weet wat er in die envelop stond die baby Harry mee kreeg. :P

Ja, ik denk dat ze hem in huis hebben genomen om dezelfde reden waarom Petunia haar man in het vijfde boek tegenhoudt wanneer hij Harry het huis uit wil gooien... Ergens schuilt er toch wel een soort affectie voor hem in haar. Dus ik denk ook wel dat zij oom Herman heeft overtuigd.

Er is toch ergens een brief die Petunia krijgt die zegt: "Denk aan mijn laatste, Petunia"? Dat gaat volgens mij dan om die brief die bij Harry ligt als Perkamentus hem achterlaat voor de deur van de Duffelingen. Volgens mij is dat dan ofwel nog voorgekomen in de boeken of Rowling heeft dat bevestigd in een interview. We weten ook waarom Harry bij Petunia moet wonen: het gaat om het bloed - het bloed van zijn moeder dat hem beschermt en dus Petunia's bloed. Zolang hij daar woont, kan Voldemort niet bij hem. Volgens mij heeft Perkamentus dat vermoeden (want hij wist het niet zeker, geloof ik) uitgelegd in die brief aan Petunia en ik denk nu niet dat ze daar immuun voor zou zijn: een jongen blootstellen aan het gevaar vermoord te worden ...

Ik denk dat Petunia ook echt wel wil dat Harry geen tovenaar is en haar gevoelens in die eerste hoofdstukken (vooral in de hut, als ze vertelt over Lily die een heks was en dat ze hoopten dat ze het er bij Harry konden uitstampen) wel oprecht zijn, misschien beïnvloed door Herman (die er dus ook weet van heeft!).

Ik denk dat het gewoon zo is dat hoe erg Petunia en Herman een hekel aan Harry hebben hem toch in huis hebben genomen omdat Petunia heel erg diep van binnen haar zus Lily erg mist en dus Harry als aandenken heeft aan haar zus ofzo iets.

De Duffelingen komen heel erg over als de volwassenen in Roald Dahl boeken zoals Matilda en James and the Giant Peach)
Perkamentus had dacht ik verteld in de brief die hij bij Harry legde dat het thuis noemen van Privet Drive hem kon beschermen tot zijn zeventiende. Ik denk dat het wel heel erg cru is om dat niet te doen, zelfs voor de Duffelingen. En misschien deed Petunia het ook wel een beetje voor Lily. Herman had hem denk ik zo een weeshuis in gegooid zoals Margot gedaan zou hebben.