Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Nymphadora Tops

Overlegtopic Hoofdstuk 5 - 7

Recommended Posts

In dit topic horen we graag wat jullie eerste indruk was bij het herlezen van de volgende hoofdstukken van Harry Potter en de Gevangene van Azkaban:

Hoofdstuk 5: De Dementor

Hoofdstuk 6: Klauwen en Theebladeren

Hoofdstuk 7: De Boeman in de Kledingkast

Laat van jullie horen en veel discussieplezier!

Op het einde van het hoofdstuk zeven zegt Hermelien dat ze het jammer vindt, dat ze niet de kans heeft gehad om het tegen de boeman op te nemen. Ron lacht dan wel met wat haar boeman is, maar wordt er later in de boeken nog ergens vermeld wat nu haar boeman echt is? Ik ben er wel benieuwd naar, eigenlijk :(

Wel, aan het eind van het boek bij het examen ziet ze professor Anderling, die haar zegt dat ze gezakt is op al haar examens, dus waarschijnlijk wel iets in die trend.

Ik vraag me trouwens af waarom Lupos in de trein meereist. Zou het net volle maan zijn geweest, omdat hij er zo slecht uitziet? En heeft hij daarom geen krachten om te verschijnselen?

Ik ben er sowieso altijd van uit gegaan dat het net volle maan was. Verklaart waarom hij er zo fucked up uit ziet :( maar waarom hij met de trein gaat... geen idee inderdaad.

Omdat er iemand moest zijn om Harry en co. te 'redden' van die dementor. :P

En eindelijk zien we Remus. Aleen jammer dat we nog tot boek 5 moeten wachten voor we Tops zien. :P

Ja ja, dubbelpost, ik weet het.

Wat ik me ineens afvroeg, die boeman. De klas van Harry leert hier dat gelach fataal is voor een boeman, maar op latere momenten, en ook in latere boeken, komt alleen de spreuk 'ridiculus' terug. Foutje van Rowling?

Niet per se. Want zijn er momenten met de boeman, in de boeken, waar in gelachen zou kunnen worden? Ik kan me eigenlijk alleen het stuk herinneren met de boeman van Molly, in boek 5/6. Dat is geen moment waarop je zou kunnen lachen om de boeman weg te krijgen.

Ja, dat vroeg ik me ook af. Waarom heb je die spreuk eigenlijk nodig? Wat als nu gewoon allemaal grapjes maakt en heel veel lacht, zonder je met de boeman bezig te houden of hem tot iets grappig te herleiden?

Ik denk dat dat het punt met de boeman is... de boeman vormt zich naar jouw grootste angst. Dat is voor jou geen reden om te lachen of om grapjes te gaan maken, waarschijnlijk ben je dan te bang. Ik kan me voorstellen dat het gebeurt als je inderdaad met een groep bent, en met (bijna) iedereen om de boeman kan lachen.

^Maar is die ridiculus-spreuk er juist niet om die boeman in iets grappigs te veranderen? Want inderdaad, om iets engs ga je niet kunnen lachen. In het boek verandert de boeman toch pas na het uitspreken van de spreuk in iets grappigs (zoals Sneep in de kleren van Marcels oma). Door het lachen verdwijnt hij pas.

Maar dan is het inderdaad wel vreemd dat de spreuk later gewoon wordt gebruikt voor het verwijderen van de boeman. Ik herinner mij niet meer welke spreuk juist in boek 5 wordt gebruikt, maar dat zou ik wel raar vinden als het dezelfde spreuk was. Anders is het toch logischer om gewoon direct die spreuk te gebruiken, ipv te gaan lachen en wachten tot de boeman kapot gaat/verdwijnt. Ofwel wilde Lupos er gewoon een leuke les van maken, dat kan ook natuurlijk :P.

Ik denk wel dat wanneer je wordt geconfronteerd met een boeman, je er wel op gaat focussen. Ik bedoel, het is je ergste angst, en dat negeer je niet zomaar. Dan moet je natuurlijk wel nog denken aan de ridiculus-spreuk, maar kom... En daarnaast, hoe weet je het eigenlijk of het een boeman is, of dat je angst tot werkelijkheid is gekomen. (Ok, je hebt dan die dementor die struikelt op het einde van het boek, en daardoor merkt Harry dat. Maar wat in andere situaties? Want een boeman gaat toch niet zeggen dat het een boeman is...).

Tot slot: waarom is Harry meer bang van een dementor dan van Voldemort? Omdat door de dementor Harry als het ware de laatste momenten van zijn moeder meemaakt, of niet? Het lijkt mij dat de gebeurtenissen op het einde van het eerste jaar ook nogal traumatisch waren, waardoor de schrik voor Voldemort groter werd...

Edit: ok, hij is dus meer bang voor de angst zelf :P.

Wat ik me vooral afvroeg bij die boeman is dat iedereen scheen te weten wat zijn grootste angst was. Ik zou absoluut niet weten wat er uit de kast zou komen. Ik weet wel waar ik bang voor ben en ik weet wel een aantal dingen waar ik héél bang voor ben, maar hoe weet je heel zeker wat je grootste angst is?

En in de les vond ik het ook klinken, zoals Lupos het uitlegde, alsof ze de boeman gingen overwinnen door hem in de war te brengen omdat ze met zovelen waren. Wat is het nu eigenlijk?

Goeie vraag. Tijdens de les raakt de boeman inderdaad in de war en mag Marcel hem de 'genadeklap' geven. Dan zien we nog een keer Professor Boeman Sneep in de kleren van Marcels oma en dan barst de hele klas in lachen uit, waardoor de boeman definitief verdwijnt.

Molly's grootste angst is in Orde van de Feniks natuurlijk wel erg reëel. Haar halve gezin zit in de Orde en loopt dus zeker het risico om gewond te raken, of erger. Dan is het erg moeilijk om dat er komisch uit te laten zien, want je moet je daar wel op concentreren.

Als Harry in Vuurbeker met een boeman/dementor wordt geconfronteerd, gebruikt hij alleen maar ridiculus en dan verdwijnt de boeman. Eigenlijk wel jammer, ik ben best benieuwd hoe je een dementor komisch kunt maken.

@Goedele: Dat was ook een van de dingen die ik me bedacht: Wat als je denkt dat iets je grootste angst is, maar het dan toch iets anders blijkt te zijn. Ik kan echt niet met zekerheid zeggen wat mijn grootste angst is, dus ik zou een dik probleem hebben als ik een boeman tegenkwam. Maar, misschien is dat dan net het gevaar van de boeman... dat hij in iets anders verandert dan wat je had verwacht waardoor jij in de war bent en niet hij.

En nog iets: mijn grootste angst is niet meteen iets reëels, iets dat je kan aanraken of zo. Natuurlijk, bijv. bij Lupos is de volle maan een symbool voor iets, en dat snap ik wel. Maar ik zeg soms bijvoorbeeld dat mijn grootste angst is dat ik, als ik oud wordt, gek word, of mijn geheugen verlies of zo - want mijn goed geheugen en hoe goed ik kan denken is een van de dingen die ik het meest waardeer aan mezelf. Maar zoiets kan je toch niet materieel representeren? En zelfs als dát voorbeeld wel gematerialiseerd kan worden, moeten er toch angsten zijn die de Boeman niet als 'vorm' zou kunnen aannemen?

Misschien dat je jezelf dan als een dementerende persoon gaat zien, of jezelf dingen horen zeggen die niet kloppen ofzo? Maar het lijkt me inderdaad wel moeilijk om dat uit te beelden.

Ik denk dat boemannen altijd wel een manier vinden om je angsten uit te beelden/te vormen. Dat maakt het waarschijnlijk nog angstaanjagender omdat je niet weet in wat of hoe je boeman gaat veranderen. In de les hadden de leerlingen tijd om erover na te denken en weten dus wat er gaat komen, maar meestal hebben andere daar de kans niet voor. Dat was bv bij Molly het geval,zij kwam de boeman tegen en zag al haar naasten dood gaan en kon zich er niet op voorbereiden dus was het moeilijker voor haar om het tegen de boeman op te nemen.

Mijn opmerkingen over deze hoofdstukken:

- Dus personen op foto's kunnen puisten krijgen. Ook al hadden ze er geen op het moment dat de foto werd genomen? Dat is eigenlijk wel vreemd. Want dan zouden die personen als het ware ook een leven hebben dat doorgaat... Vreemd :P.

- Voor wie wilde mevrouw Wemel een liefdesdrank maken? Voor Arthur? Haha, dat had ik wel eens willen zien :P.

- Zo'n auto als die van het ministerie zou ik ook wel willen hebben, elke keer vooraan het verkeerslicht staan, zonder te moeten wachten. Zalig!

- Heeft Ron het cadeautje voor Harry verstuurt vanuit Egypte? Geen wonder dat Egidius zo bekaf was!

- Ook al blijkt Hermelien uiteindelijk een tijdverdrijver te hebben, haar lesrooster is wel enorm vol hé. Dan moet ze toch enorm veel werk en stress hebben... Ik zou er de eerste week al helemaal van overspannen raken ipv pas tijdens de examens.. (Maarja, ik ben dan ook Hermelien niet :P).

- Eigenlijk zijn Rons voorspellingen nog wel goed: Harry gaat later voor het Ministerie werken én hij krijgt een onverwachte som goud op het toverschool toernooi.

- Na de eerste les waarzeggerij gaat Hermelien meteen mee naar de les gedaanteverwisselingen. Gaat ze dan 'onder de middag' terug in de tijd? Ze moet toch wel extra veel honger hebben na het volgen van zoveel lessen?

Ok, wacht, dat klopt dus niet... Tijdens het eten heeft ze dus blijkbaar wel al Voorspellend Rekenen gehad, terwijl ze altijd bij Harry en Ron is geweest vanaf het ontbijt. Of heeft ze dan die andere twee lessen al 'voor' het ontbijt gevolgd? Jezus, dat zit toch echt ingewikkeld in elkaar :).

- Zou Lucius Malfidus echt alles aan zijn zoon vertellen? Draco weet blijkbaar namelijk dat Sirius zijn ouders heeft verraden of dat hij Harry's peetvader was. Of zou hij dat hebben gehoord toen hij stiekem afluisterde? Maar dat zou betekenen dat Lucius regelmatig over Harry zou praten, en dat lijkt me niet erg logisch..

- Als ik toverdrankles zou hebben, zou ik met net zo voelen als Marcel denk ik. Ik vergelijk het vaak met de lessen chemie die ik heb gevolgd tijdens mijn 1e bachelor. Daar was ik ook altijd nerveus en bang dat ik iets verkeerds zou doen of ik iets zou laten ontploffen. Ah, dat vak (of eerder die labo's) waren vreselijk! :P.

- Hermelien heeft heel veel boeken in haar tas zitten op het moment dat die scheurt. Ook van vakken die volgens Ron niet op die dag (donderdag dacht ik) doorgaan. Betekent dat dat Hermelien soms meerdere dagen in de tijd terug keert en dat ze daarom al die boeken meezeult? Of weet Ron gewoon niet welke vakken nog op Hermeliens rooster staan op donderdag?

- Wat is de engelse vertaling van de spreuk 'Gommibommi'? Ik vind het namelijk een nogal kinderachtige spreuk :P. Het moet toch grappig zijn om zoiets uit de mond van een volwassene te horen :angel:.

- Het valt me op dat Lupos de leerlingen met de voornaam aanspreekt, in tegenstelling tot de andere leerkrachten. Dat toont al aan dat hij een heel toffe prof is. Ook al met die reactie tegen Sneep over Marcel. Jammer eigenlijk dat hij weg moet. (En ik vind hem in het boek veel vriendelijker en leuker dan in de film eigenlijk...)

Dat laatste ben ik helemaal met je eens. :!!:

Het Boeman-probleem is voor mij nog altijd niet opgelost, maar dat zullen we waarschijnlijk nooit oplossen.

- Dus personen op foto's kunnen puisten krijgen. Ook al hadden ze er geen op het moment dat de foto werd genomen? Dat is eigenlijk wel vreemd. Want dan zouden die personen als het ware ook een leven hebben dat doorgaat... Vreemd :D.
Ik weet niet meer wie dit is, maar ik neem aan een jong iemand? Misschien moet je wel in een fase in je leven zijn - op het moment dat de foto gemaakt wordt - waarin je last van acne hebt? Wie is dit trouwens, en waar in het hoofdstuk?

- Heeft Ron het cadeautje voor Harry verstuurt vanuit Egypte? Geen wonder dat Egidius zo bekaf was!
Ik vind dat ook nogal raar, ja. En trouwens, hoe kan Ron nog steeds in Egypte zijn op dat moment én een foto sturen, uit de krant, van de familie voor een piramide? Of je nu wel of niet in de krant staat, daar hou je je toch niet mee bezig als je in Egypte bent? Dan krijg je de krant toch niet? Of er moet iemand van de krant daar zijn om de foto te maken en dan wordt de krant toch naar hen opgestuurd?

Ik snap trouwens ook niet goed wat Egidius in Egypte doet.

- Eigenlijk zijn Rons voorspellingen nog wel goed: Harry gaat later voor het Ministerie werken én hij krijgt een onverwachte som goud op het toverschool toernooi.

Dat is het probleem met voorspellingen: als je maar lang genoeg wacht, gebeurt er vast wel iets dat past in de voorspelling. :o

- Na de eerste les waarzeggerij gaat Hermelien meteen mee naar de les gedaanteverwisselingen. Gaat ze dan 'onder de middag' terug in de tijd? Ze moet toch wel extra veel honger hebben na het volgen van zoveel lessen?

Ok, wacht, dat klopt dus niet... Tijdens het eten heeft ze dus blijkbaar wel al Voorspellend Rekenen gehad, terwijl ze altijd bij Harry en Ron is geweest vanaf het ontbijt. Of heeft ze dan die andere twee lessen al 'voor' het ontbijt gevolgd? Jezus, dat zit toch echt ingewikkeld in elkaar :P.

Ja, ik had ook gemerkt dat daar iets niet klopt. Er is geen enkel moment waarop ze had kunnen verdwijnen. Heel vreemd.

- Zou Lucius Malfidus echt alles aan zijn zoon vertellen? Draco weet blijkbaar namelijk dat Sirius zijn ouders heeft verraden of dat hij Harry's peetvader was. Of zou hij dat hebben gehoord toen hij stiekem afluisterde? Maar dat zou betekenen dat Lucius regelmatig over Harry zou praten, en dat lijkt me niet erg logisch..

Dat vind ik ook nogal vreemd. Misschien stelt Draco vragen? Trouwens, zouden Dooddoeners niet weten dat Sirius niet de slechterik is, maar Peter? Ik bedoel, Peter zou zogezegd al maanden informatie doorspelen aan Voldemort. Of is dat altijd ook een beetje geheim geweest zijn voor de Dooddoeners?

- Hermelien heeft heel veel boeken in haar tas zitten op het moment dat die scheurt. Ook van vakken die volgens Ron niet op die dag (donderdag dacht ik) doorgaan. Betekent dat dat Hermelien soms meerdere dagen in de tijd terug keert en dat ze daarom al die boeken meezeult? Of weet Ron gewoon niet welke vakken nog op Hermeliens rooster staan op donderdag?
Ik denk dat Hermelien gewoon graag boeken meeneemt. Ik herken mezelf daar wel in. Je weet nooit wat je nodig zal hebben, wat je wilt lezen, wat je wilt voorbereiden ... :P

- Wat is de engelse vertaling van de spreuk 'Gommibommi'? Ik vind het namelijk een nogal kinderachtige spreuk ;). Het moet toch grappig zijn om zoiets uit de mond van een volwassene te horen :knuf:.
Waddiwasi. :P Ik vraag me af op wat voor moment je zo'n spreuk leert. En wát gebeurt er nu eigenlijk? Wanneer kan je die spreuk nog gebruiken?

Was de persoon met puistjes op de foto niet Percy's vriendinnetje Patricia? Ik meen me iets te herinneren over Ron die iets gemorts had op die foto en dat hij aan Harry vertelde dat ze haar gezicht verborg achter de lijst omdat ze puistjes had?

De Ochtendprofeet wordt met uilenpost bezorgd, dus misschien is die bezorguil ook wel naar Egypte gevlogen.

En Hedwig duikt op in Frankkrijk, waar Hermelien op vakantie is, om Harry's verjaardagskado op te halen, dus misschien heeft Egidius ook wel zo'n soort van zesde zintuig?

Oh, maar als het Patricia is, heeft ze helemaal geen puistjes! In het Engels staat er: "At least I can get away from Percy at Hogwarts. Now he's accusing me of dripping tea on his photo of Penelope Clearwater. You know," Ron grimaced, "his girlfriend. She's hidden her face under the frame because her nose has gone all blotchy ..." Patricia verbergt haar gezicht omdat Ron thee heeft gemorst. Maar dat betekent dus dat externe factoren de foto kunnen beïnvloeden!

En van dat zesde zintuig dat snap ik wel, maar dat ze het Egidius aandoen om zo ver te vliegen en dat ze hem überhaupt meenemen vind ik erg raar.

^In de Nederlandse versie staat:

'Nu beweert hij (Percy) dat ik expres thee heb gemorst op zijn foto van Patricia Hazelaar. Je weet wel,' zei Ron, die een gezicht trok, 'z'n vriendinnetje. Ze houdt haar gezicht verborgen onder de lijst omdat ze pukkeltjes op haar neus heeft...'

Dus Ron heeft geen thee gemorst, en Patricia heeft wel pukkeltjes/puistjes in de Nederlandse versie. (Ik weet nl niet wat Blotchy betekent, dusja :knuf:).

Toch eigenlijk grappig, hoe die vertalingen toch verschillend kunnen zijn.

Maar in het Nederlands heeft Ron toch wel thee gemorst? Of, naja, zo kan je het interpreteren. Hij suggereert wat mij betreft niet per se dat hij het niet gedaan heeft, maar dat hij het niet expres heeft gedaan. Misschien wel per ongeluk. Ik zou eigenlijk net in het Engels zeggen dat hij geen thee heeft gemorst. Percy beschuldigt hem daarvan en dat woordgebruik suggereert dat hij het niet gedaan heeft. Er staat in het Engels niets over dat het expres of per ongeluk was.

Misschien heeft Percy wel zelf een fout gemaakt en zoekt hij een andere schuldige om zichzelf minder schuldig te voelen. :knuf:

Blotchy:

an irregular patch or unsightly mark on a surface, typically the skin - misschien kunnen puistjes dan ook wel, maar het kan ook zijn van bijvoorbeeld als je huid uitgedroogd is of als je veel gehuild hebt of zo, dat je een rode, 'aangetaste' huid hebt. Met de combinatie met de thee ging ik uit van een soort van lichte brandwonde.