Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Nymphadora Tops

Overlegtopic Hoofdstuk 11 - 14

Recommended Posts

In dit topic horen we graag wat jullie eerste indruk was bij het herlezen van de volgende hoofdstukken van Harry Potter en de Gevangene van Azkaban:

Hoofdstuk 11: De Vuurflits

Hoofdstuk 12: De Patronus

Hoofdstuk 13: Griffoendor tegen Ravenklauw

Hoofdstuk 14: De Grief van Sneep

Laat van jullie horen en veel discussieplezier!

H11:

- Die gluiposcoop moet toch het hele jaar door hebben gepiept? Of toch op z'n minst wanneer Schurfie in de slaapzaal was? Ofwel moeten die sokken natuurlijk erg dik zijn geweest of heel diep verstopt zitten :angel:.

- De leerkrachten die met kerst op school zitten, hebben die geen familie?

- Grappig eigenlijk dat prof Zwamdrift Lupos aanduidt met 'Professor Lupos', terwijl leerkrachten elkaar toch met hun voornaam aanspreken? Net alsof Rowling op dat moment nog geen inspiratie had voor een voornaam.

H 12:

- Hoe kan je een bezemsteel demonteren? Of gaat het eerder over de toverspreuken die erop zitten, er een voor een afhalen? Als bezemstelen werken op basis van toverspreuken, raken die dan niet na een bepaalde tijd uitgewerkt?

- Een boeman neemt ook de niet-zichtbare eigenschappen over? Zoals dat het koud wordt in de kamer terwijl hij tevoorschijn komt tijdens het oefenen van de patronus?

H 13:

- De leerlingen van de verschillende afdelingen moeten blijkbaar niet aan de juiste tafel gaan zitten tijdens het eten. Percy gaat namelijk samen met Patricia aan een tafel zitten om te ontbijten. Of geldt dat misschien alleen tijdens het weekend?

H 14:

Zou Hagrid nu echt met Scheurbek op de collectebus willen gaan? Dat moet nogal een zicht zijn :P.

- Eigenlijk kan Harry toch ook gewoon onder zijn onzichtbaarheidsmantel de "gewone" weg naar Zweinsveld volgen?

- Een boeman neemt ook de niet-zichtbare eigenschappen over? Zoals dat het koud wordt in de kamer terwijl hij tevoorschijn komt tijdens het oefenen van de patronus?

Tijdens het oefenen wel, maar tijdens een latere ontmoeting van Harry met een Boeman Dementor, hoor je daar niks meer over.

- Eigenlijk kan Harry toch ook gewoon onder zijn onzichtbaarheidsmantel de "gewone" weg naar Zweinsveld volgen?

Vertelde Perkamentus niet in zijn toespraak bij het begin van het schooljaar, dat een Dementor zich niet laat foppen door onzichtbaarheidsmantels?

Ik denk zelf dat de leerkrachten ook de keuze hebben om of op school te blijven of om naar his te gaan. Want je hoort toch ook niet dat iedereen tijdens kerst op school aanwezig is? Of ik vergis me natuurlijk.

Een Boeman veranderd naar mijn weten alleen in je grootste angst. Dus als je grootste angst een dementor is veranderd de boeman in een Dementor. Maar de kou komt er lijkt mij niet bij waar daar ben je toch niet bang voor?

^Ja, maar het wordt juist wel koud wanneer Harry met Lupos oefent. Ofwel verbeeldt Harry zich dat natuurlijk. Maar door het feit dat ook de kaarsen steeds uitgaan, veronderstel ik dat de boeman toch alle eigenschappen overneemt. Zou die dan ook 'de kus' kunnen uitvoeren?

^: ik denk zelf dat dat weer een beetje te is. Het is en blijft namelijk nog wel steeds een Boeman.

Ik denk dat die Boeman op dat moment echt een Dementor is. Het is wel veiliger om mee te oefenen, omdat Lupos er altijd tussen kan springen en de Dementor dan verdwijnt, maar volgens mij zijn alle eigenschappen er wel. Je kan je ook afvragen: als een Boeman in een spin verandert, of een slang, kan die je dan bijten? Ik zou denken van wel?

Trouwens, als de Boeman een Dementor is, dan moet Lupos ook dat effect hebben, toch? Ik vind het wel interessant.

- Die gluiposcoop moet toch het hele jaar door hebben gepiept? Of toch op z'n minst wanneer Schurfie in de slaapzaal was? Ofwel moeten die sokken natuurlijk erg dik zijn geweest of heel diep verstopt zitten :D.
Volgens mij zit die inderdaad echt heel goed verstopt.

Zou kunnen? Ik weet niet of ik op Zweinstein zou gaan lesgeven als ik een familie had. Of zouden sommige leerkrachten niet op het kasteel verblijven? Misschien komen alleen probleemgevallen op Zweinstein terecht als leerkracht. :o Maar was het vroeger ook niet zo in Engeland dat leerkrachten op de kostschool verbleven?

- Grappig eigenlijk dat prof Zwamdrift Lupos aanduidt met 'Professor Lupos', terwijl leerkrachten elkaar toch met hun voornaam aanspreken? Net alsof Rowling op dat moment nog geen inspiratie had voor een voornaam.

Dat lijkt me toch straf. Maar Zwamdrift is toch niet zo'n goede vriendjes met de rest van de leerkrachten? Noemt ze al de anderen wel bij hun voornaam?

- Hoe kan je een bezemsteel demonteren? Of gaat het eerder over de toverspreuken die erop zitten, er een voor een afhalen? Als bezemstelen werken op basis van toverspreuken, raken die dan niet na een bepaalde tijd uitgewerkt?
Ik denk dat ze inderdaad een voor een kijken welke toverspreuken erop zitten. En ik neem aan dat bezems wel verslijten en dat dat wel te maken zal hebben met de kracht van de toverspreuken die erop zitten. Anders zou je nooit een andere moeten kopen! Kan je trouwens, als je een goede tovenaar bent, je bezemsteel 'repareren' door de spreuken opnieuw uit te voeren? Of kan je je bezem laten repareren? Kan je er nieuwe spreuken opzetten? Zijn sommige spreuken verboden?

- De leerlingen van de verschillende afdelingen moeten blijkbaar niet aan de juiste tafel gaan zitten tijdens het eten. Percy gaat namelijk samen met Patricia aan een tafel zitten om te ontbijten. Of geldt dat misschien alleen tijdens het weekend?
Ik zou niet goed weten waarom je per se aan de juiste tafel moet gaan zitten. Wat zou daar de reden voor zijn? Misschien dat het wel nodig is tijdens bepaalde feesten, zoals het afscheidsfeest of zo?

Zou Hagrid nu echt met Scheurbek op de collectebus willen gaan? Dat moet nogal een zicht zijn :knuf:.
Dat vond ik ook raar. En dat valt toch op in Londen? Hoe raakt hij trouwens het Ministerie binnen met Scheurbek? Als hij zo gevaarlijk is, vinden ze het dan echt oké dat Hagrid hem meeneemt? Waarom moet Scheurbek mee?