Spring naar inhoud

Foto
- - - - -

Waar komt het kwaad vandaan?

• Log in om te reageren
3 reacties in dit topic

#1 Pingwing

Pingwing

Places to be, fishes to see

• -Forum Crew
  • 8207 Posts:
  • Geslacht:Tovenaar

Gepost 07 June 2014 - 17:11

Een filosofische vraag; waar komt het kwaad vandaan?
Volgens sommigen zit het kwaad in de mens, anderen wijzen met hun vinger naar de zondeval en de gevallen engel lucifer. Waar denk jij waar het kwaad vandaan komt, of nog beter; wat is het kwaad?
  • 0

#2 Peetje

Peetje

Forum oma & Opperste Hotemetoot!

• +Administrators
  • 12858 Posts:
  • Geslacht:Zeg ik lekker niet!

Gepost 07 June 2014 - 20:42

Hmm, geen idee waar het vandaan komt, maar ik denk dat iedereen wel wat minder prettige karaktertrekjes heeft. Maar wat je daar mee doet, is natuurlijk per persoon verschillend.

Ik vind dit wel een heel lastige vraag, want zoals jij al zegt: wat is het kwaad? De duivel? Een moordenaar, verkrachter of andere misdadiger? Of die minder prettige gedachten die iedereen waarschijnlijk wel eens heeft, zijn die ook al een uiting van 'het kwaad'?
  • 0

Draco Dormiens Nunquam Titillandus...

Ontdek het verhaal op de nieuwe Wizardzone RPG!

#3 Blossom

Blossom

Isn't it Wonderful? Just with my voice!

• Member +
  • 758 Posts:
  • Geslacht:Heks
  • Interesses:Schrijven, vooral veel schrijven!

Gepost 16 June 2014 - 12:44

Wat is het kwaad? Je laatste vraag is gelijk mijn eerste; want kun je wel zeggen waar iets vandaan komt als je niet weet wat het is? Immers; wat goed is in de ogen van de ene persoon, is kwaad in de ogen van de andere. Zo hebben we allemaal onze eigen definitie van kwaad.

Misschien is het anders bij gelovige mensen. Misschien kunnen zij beter iets/iemand aanwijzen die verantwoordelijk is voor allerlei zaken die beter niet hadden kunnen gebeuren. Als niet-gelovige ben ik wel hoopvol en zie meer dan eens dat uit een kwade gebeurtenis iets goeds kan ontstaan. Het is in evenwicht, laat ik het zo zeggen, ook al begrijp ik meer dan eens niet wat voor kwaad men ziet in zaken die ik juist goed vind.
  • 0

Kunstgrepen
The Roaring Twenties and the Art of Living

#4 Josh

Josh

Practically perfect in every way

• -Site Crew
  • 10322 Posts:
  • Geslacht:Heks
  • Interesses:Series, schrijven, muziek, geschiedenis en nog veel meer!

Gepost 30 April 2016 - 17:35

Wat is het kwaad? Je laatste vraag is gelijk mijn eerste; want kun je wel zeggen waar iets vandaan komt als je niet weet wat het is? Immers; wat goed is in de ogen van de ene persoon, is kwaad in de ogen van de andere. Zo hebben we allemaal onze eigen definitie van kwaad.

Dat is misschien wel een beetje simpel gesteld. Ik bedoel, dat zou betekenen dat iemand er zijn eigen definitie op na kan houden, omdat alles toch maar subjectief is. Ik bedoel, Hitler of Stalin dachten waarschijnlijk ook dat ze goed bezig waren hè. Niet voor niets hebben we de Rechten van de Mens die stellen wat écht écht écht niet kan, onder welke omstandigheden dan ook. Kun je wel zeggen dat je mensen martelen bijvoorbeeld persoonlijk wel okee vindt, maar zo makkelijk kom je er toch niet mee weg, lijkt me. :P

Maar je hebt uiteraard wel een punt in minder extreme gevallen. Je kunt bijvoorbeeld een enorme hekel aan liegen hebben, maar als een leugentje om bestwil kan voorkomen dat je tegen je vriendin moet zeggen dat je haar nieuwe jurk spuuglelijk vindt bijvoorbeeld, dan valt daar best iets voor te zeggen. Terwijl je ook zou kunnen argumenteren dat het beter is het haar te vertellen en haar eventueel te kwetsen dan haar voor gek te laten lopen. Dat ligt dan weer heel erg aan de persoon en in beide kanten van dit verhaal zit wel iets natuurlijk. 

Ik weet niet zo goed antwoord te geven op de vraag van dit topic eigenlijk. Enerzijds wil ik niet stellen dat kwaad niet in de mens zelf zit. Ik geloof best dat het gewoon in sommige mensen wél zit. En dan zijn er nog een hoop andere factoren die maken dat mensen kwaad doen, terwijl ze misschien uit zichzelf niet slecht zijn: leefomstandigheden, vooroordelen die heersen in de maatschappij, dwang, moeten kiezen uit twee kwaden, een verslaving, psychische problemen, etc.

• 0

0 gebruiker(s) leest/lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers