Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Josh

Schrijven en weinig tijd

Recommended Posts

Okee, ik zit met het volgende probleem. 

Er was een tijd dat ik nog op school zat, en zeeën van tijd had tijdens vakanties. Maar goed, nu heb ik meer verantwoordelijkheden: een baan, een studie en bergen dingen in te leveren. En dus heb ik al tijden niks meer geschreven. 

Maar nu wil het toeval dat ik wel een echt goed idee heb gekregen, en ik ontzettend gemotiveerd ben om dit idee uit te werken. 

Hoe doen jullie dat? Hoe maken jullie tijd om te schrijven? 

Als ik het druk heb, dan plan ik gewoon op voorhand een moment in mijn dag/week waarop ik kan schrijven en dan dwing ik mezelf er ook toe om dat op dat moment echt te doen, in plaats van "eerst dit nog even afwerken" of "ik doe het straks wel" of zelfs "geen inspiratie", en dat helpt voor mij wel echt. Al is het maar een kwartiertje op een dag, dat moet je op zich altijd toch wel kunnen vrijmaken, al sta je er een kwartier vroeger voor op. Het vergt natuurlijk wel enige zelfdiscipline om je er dan ook écht aan te houden. Als je van jezelf weet dat je het moeilijk vindt om jezelf dat echt op te leggen en bij wijze van spreken halverwege de afwas te zeggen "nu is het tijd voor mijn schrijfmomentje, eerst dat doen, daarna doe ik wel verder waar ik mee bezig was", is het een minder goed systeem, maar voor mij werkt het prima :)

Een schrijfblok bij je hebben. Zodat je in de spaarzame momenten kan schrijven.
Of tijd inplannen. Soms is een kwartiertje per dag al fijn om even lekker bezig te zijn met schrijven. 

Ik heb het altijd best wel druk. Mijn werk, mijn paarden, huishouden. Maar als ik echt wil schrijven, dan vind ik de tijd om dit te doen. 
Schrijven werkt bij mij vaak ook ontspannend. 
Soms heb ik weken/maanden geen zin om te schrijven en zo stort ik mij weer vol in een nieuw verhaal. En dat laatste vind ik soms ook wel heel erg leuk. In je hoofd stukken uitwerken. En vaak even een snel het idee opschrijven om dit later verder uit te werken.

^Dat laatste heb ik vooral. Wanneer ik aan het werk ben, heb ik het best wel druk en verlies ik ook de goesting/inspiratie om verder te gaan met mijn verhaal, gewoon omdat ik aan allerlei andere dingen moet denken. Maar in tijden dat ik weer eens een interim erop heb zitten, komt het meestal wel terug en begin ik terug te schrijven (zoals nu bijvoorbeeld, zo meteen ga ik er weer aan verder :D).