Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Sabbientje

I’m not a Death Eater

Recommended Posts

jaaaa, ik lees nog! Arme Tops. Ik hoop toch echt dat Tops aan het toneelspelen was en ze wel de kietelspreuk over zich heen kreeg. Eigenlijk hoopte ik dat ze crucio over Bella uit zou spreken, maar denk dat Bellatrix daar te vergevorderd voor is om dat over zich heen te laten komen :P

Snel meer?

Yeahhhhh. Ik begon mij net af te vragen of er nog lezers waren en of het wel zin had door te posten.Om mijn blijheid te vieren een nieuw stukje :P

We zitten nu in mijn document op pagina 32 van de 121 pagina's (en daar komen nog wat pagina's bij, want tot 77 is het "af" en aan 1 stuk)

Er heerste een korte stilte voor er een langzaam applaus klonk vanaf de kant waar Severus stond. Hij liep langzaam op ons af en hurkte naast mij neer.

“Indrukwekkend,†zei hij bijna onverstaanbaar. “Jullie toneelspel was werkelijk fantastisch.â€

“Hoe?†stamelde Ik.
“Je ogen Sas,†zei Tops, die een achterdochtige blik op Severus wierp. “Die kon ik wel zien, maar Bellatrix niet. Ze waren helder.â€

“En ik zag de korte onderbreking in je vloek,†zei Severus. “Ik heb je heel goed staan observeren en dan nog was het bijna niet zichtbaar. Indrukwekkend. Hoe je de Imperiusvloek wist te weerstaan en je idee om een andere vloek uit te spreken.â€

We hoorden geluid bij de deur en Severus stond direct op en liep bij ons vandaan.

“Gedraag je als een dooddoener, den Otter,†sprak hij ineens kil uit. Een toon waar ik van schrok. “Onbevreesd, zonder emotie, zonder spijt.† Toen ik naar de deur keek, zag ik waarom. Twee onbekende dooddoeners stonden in de deuropening.

“De Heer verwacht jullie in de troonzaal,†sprak er een. “Wij moesten de proefpersoon meenemen.â€

Geschrokken keek ik naar Severus, die niet leek te zien dat ik zijn kant op keek.

“Opstaan, den Otter,†zei hij kil. “We worden verwacht.â€

De twee dooddoeners waren de ruimte in gelopen en hadden Tops omhoog getrokken en sleepten haar nu mee naar de deur. Ze waren de deur net uit, toen ik mij tot Severus keerde.
“Wat nu?â€
“Hetzelfde als net,†zei hij zacht. “Wees snel, denk niet te lang na en voer je spreuk hetzelfde uit. Met een beetje geluk kom je ermee weg. En nu moeten we opschieten.â€
We haalden de twee dooddoeners in nog voor ze bij de troonzaal waren en hielden de deur voor ze open. Tops was vast besloten er een gevecht van te maken en werkte de heren zoveel mogelijk tegen.

Ik knielde voor de troon. Achter mij hoorde ik Tops tegen de twee dooddoeners vloeken.
“Ik hoorde van je vorderingen, den Otter,†sprak de Heer van het Duister. Zijn stem was niet zo kil als altijd. Je zou hem bijna liefdevol kunnen noemen. “Ik ben verrast,†ging hij verder. “Sta op en laat zien hoe een echte dooddoener het doet.â€

Er klonk gegniffel vanaf de zijkanten en ineens zag ik dat de zaal vol stond. Ik moest een soort van examen afleggen en alle dooddoeners die tijd hadden, wilden daar duidelijk bij zijn. Enigszins ongemakkelijk zag ik hoe de dooddoeners Tops los lieten en achteruit stapten. Ik draaide mij naar haar toe, zodat ik met mijn rug naar Bellatrix en Voldemort toe stond. Je vijanden moest je nooit de rug toekeren, maar dit keer was het wel zo verstandig. Zo konden ze hopelijk de schok die mijn toverstok zou geven bij de verwisseling van de vloeken niet zien. Ik hoopte dat er niemand erg veel aandacht zou besteden aan de manier waarop ik de vloek uitsprak en meer bezig waren met smoezen met hun collega’s.

“Stilte,†blafte Voldemort. “Ga je gang, den Otter,†vervolgde hij op rustige, maar kille toon.

Ik ademde diep in, ging stevig staan en richtte mijn toverstok op Tops die een paar passen achteruit deinsde.

“CRUCIO,†galmde er door de ruimte. De spreuk werd echter net zo snel weer opgeheven als ik hem uitgeschreeuwd had en net als eerder vervangen door een andere vloek. Tops viel weer schreeuwend op de grond en speelde haar toneelstuk met zoveel flair dat ik er bang van werd. Ik hief na korte tijd te vloek op en draaide mij om naar de troon.
“Heer,†zei ik zacht en knielde voor de man met zijn rode ogen.

“Indrukwekkend,†sprak deze langzaam. “Nog wat langzaam, maar indrukwekkend.â€
Hij vouwde zijn lange vingers in elkaar en keek mij nadenkend aan. Ik probeerde mijn hoofd leeg te houden. Geen emoties te voelen. Al was dat in deze omstandigheden heel moeilijk. Achter mij hoorde ik Tops jachtig ademhalen. Ik durfde niet om te kijken en bleef met mijn blik op de grond gericht in geknielde positie zitten.

“Genoeg voor vandaag,† sprak hij uiteindelijk. “Zowel den Otter als onze proefpersoon hebben hun rust verdient. Ik spreek mijn dank uit aan Nymphadora dat ze zich zo vol overgave heeft opgegeven voor deze taak.†Hij knikte naar Tops die zichzelf langzaam omhoog duwde naar een positie dat ze op haar knieën zat. “Weet je zeker dat je jezelf niet bij ons aan wilt sluiten?â€
“Absoluut,†gromde Tops achter mij.
“Zo jammer, zo jammer,†mompelde Voldemort. “Jullie hadden zo’n goed team gevormd. Den Otter en jij.â€

Hij wendde zich tot de dooddoeners die achter haar stonden. “Sluit haar op,†zei hij kil.
“Den Otter, je kunt gaan,†zei hij. Bellatrix liep op mij af en hield haar hand op. Met tegenzin gaf ik mijn toverstok af. Draaide mij om en verliet zo rustig mogelijk de ruimte. Zonder om te kijken liep ik de trap op en ging zonder te stoppen naar mijn kamer. Ik sloot de deur achter mij ,bleef met mijn rug tegen de deur staan en sloot mijn ogen. Langzaam ademde ik in en uit en liet mij naar de grond zakken. Mijn bedrog was nu goed gegaan, maar hoelang zou het duren voor ze daar achter kwamen? Binnenkort zouden ze iemand anders uitkiezen waar ik deze spreuk op zou moeten afvuren. Ik kon niet verwachten dat iedereen zo goed toneel speelde als Tops daarnet gedaan had.

yay, het was toneelspelen van Tops! Goed gedaan, meiden!! Zelfs zo goed dat jullie mr. Voldemort himself voor de gek houden.

Maar toch hoop ik dat ze weer ontsnapt. Saskia als dooddoener is niks, die moet gewoon weer bij de orde zijn. Al ben ik bang dat dat nog wel even zal duren, gezien de lengte van je verhaal xD 

Snel meer?! :D

Ik lees ook nog, alleen weinig tijd om uitgebreid te reageren.

Gelukkig dat Tops goed toneel kan spelen en Saskia de imperiusvloek van zich af wist te zetten.

Ik verbaas me nog steeds over het gedrag van Sneep.

Ik voelde de deur tegen mijn rug heen en weer gaan. Er wilde iemand naar binnen, maar ik had even geen behoefte aan gezelschap. Of het nu vriend of vijand was.
“Sas, ga bij de deur vandaan,†klonk het van achter de deur. Severus was gestopt met morrelen en ik stond langzaam op.
“Ga weg,†schreeuwde ik. “Ga weg en laat me met rust.†Met een plof liet ik me op het bed vallen en bleef stil liggen. Mijn ogen volgde een spin die over het plafond liep. Severus liet zich echter niet afschrikken door mijn geschreeuw en kwam de kamer binnen. Ik besloot zijn binnenkomst compleet te negeren.

“Ik weet dat het moeilijk is,†zei Severus, die met langzame passen door de ruimte liep. “Maar je zult jezelf bij elkaar moeten schrapen.†Het plafond was nog steeds heel erg interessant.

“Ik heb beloofd op je te passen,†zei Severus en ik gromde zacht. “Nee, niet het oppasbaantje die ik van de Heer van het Duister gekregen heb,†ging hij vermanend verder. “Ik heb beloofd jou en Tops.†Meteen vloog ik rechtop en keek hem aan. “Ja ook Tops, dat heb ik Remus moeten beloven,†sprak hij rustig alsof hij mij niet net van het bed had op zien veren. “Ik heb beloofd om alles wat in mijn macht ligt te doen om jullie hier levend vandaan te krijgen.â€
Hij trok de stoel, die naast het bed stond dichterbij en nam erop plaats.
“En dat kan alleen als jij meewerkt.†Hij keek me aan en ik bleef zwijgen. “Een volgende keer zul je niet wegkomen met het veranderen van je vloek,†sprak Severus zacht. “Je zult dus snel moeten leren hoe je een goede martelvloek uitspreekt.â€

“Nee,†zei ik en sprong op. “Ik weiger het.â€
“Dan overleef je het hier niet lang,†zei Severus ijzig. “Is dat wat je wilt? Op een pijnlijke, langzame manier sterven?†Hij was opgestaan en duwde mij terug in zittende positie.
“Van mij part beeld je in dat je Bella vervloekt. Het kan mij niet schelen hoe je het doet. Maar de volgende keer als je de spreuk uitspreekt moet die spreuk uitermate pijnlijk zijn.â€

Hij stak zijn hand in zijn zak en haalde er mijn toverstok uit.

“Ik heb de Heer van het Duister kunnen overtuigen dat je geen gevaar voor de andere Dooddoeners oplevert als je je toverstok bij je draagt. Zo kun je oefenen op spinnen.†Hij stond op en liep naar de deur. “Stel mij én de Orde alsjeblieft niet teleur,†zei hij en verliet de ruimte. De deur viel in het slot en ik wist dat ik er niet meer uit kon. Ik werd wel met een toverstok vertrouwd, maar niet met een open deur. Typisch.

Ik lag op mijn rug op het bed en staarde naar het plafond. Het was een slapeloze nacht geweest en deze had ik gebruikt om naar de geluiden in het huis te luisteren en tussendoor een aantal spinnen te vervloeken. De eerste was er nog net niet lachend vandoor gegaan, maar na een paar keer oefenen en vooral visualiseren dat ik Bellatrix vervloekte, lag spin nummer tien nu al enige tijd stuiptrekkend in de hoek. Ik had eraan gedacht om het dier uit zijn lijden te verlossen, maar kon de moed niet opbrengen om op te staan. Ik was geschrokken van de impact die de stuiptrekkende spin op mij maakte en hoopte dat dit de laatste keer was dat ik een levend wezen pijn had hoeven te doen.

Buiten was het langzaam licht geworden en er klonken dan ook steeds meer geluiden in het huis. Dooddoeners die voor nieuwe orders kwamen of die terug kwamen van een nachtdienst.

Ieder moment kon Bellatrix de kamer binnen komen stormen om mij mede te delen dat we verder gingen met de lessen. Lessen waar ik enorm tegenop zag.

Geen leuke tovenarij. Geen kopje in een schotel veranderen of een konijn in een raaf. Geen toverdrankje brouwen tegen reisziekte….
De deur ging langzaam open. Dit moest iemand anders zijn, want Bellatrix hield ervan met deuren te gooien. Ze wilde altijd zo dramatisch mogelijk naar binnen komen. Severus stapte over de drempel.

“Tijd om op te staan,†zei hij rustig. “Ben je er klaar voor?â€

Ik schudde mijn hoofd en wees zonder iets te zeggen naar de stuiptrekkende spin in de hoek.

“Je hebt geoefend,†zei Severus verrast, terwijl hij de spin in de hoek van dichterbij bekeek. “Verstandig,†vervolgde hij, waarna hij de spin uit zijn lijden verloste. “Ik ga je niet vertellen dat het makkelijker wordt. Dat kan en wil ik niet van je verlangen, maar ik kan je wel zo goed mogelijk voorbereiden op wat je nog meer te wachten staat.†Hij was mijn kant opgelopen en stak zijn hand uit.
“Kom op. Opstaan. We gaan de imperiusvloek oefenen.â€

“En Bellatrix?†vroeg ik zacht.

“Die is vandaag een ander klusje doen,†zei Severus. “Dus ik heb de opdracht gekregen je les te geven. Kom we gaan naar de kelder.â€

Ik liep achter hem aan, zonder de opmerking te geven dat ik nog geen ontbijt gehad had.

“Waarom gaan we eigenlijk naar de kelder?†vroeg ik, terwijl we de donkere trap afdaalde.
“Minder pottenkijkers,†zei Severus en liep voor mij uit door de smalle, donkere gang met deuren. Zacht gejammer klonk er achter de verschillende deuren vandaan. Het was een naargeestige plek en ik had een beetje het idee dat Severus mij wilde laten zien waar ik terecht zou komen als ik niet genoeg meewerkte.
Hij bleef stilstaan bij de laatste deur, tikte met zijn toverstok op de deur en gaf hem toen een duw. Een donkere, vochtige cel kwam tevoorschijn en in de hoek zag ik een hoopje vrouw zitten die ik herkende als Tops. Ze wilde opspringen, maar ik zag direct dat ze geketend zat en onmogelijk kon staan door de korte kettingen. Severus zwaaide met zijn stok en de ketens kletterde galmend neer op de stenen vloer. Hij schudde zijn hoofd, stapte de ruimte binnen en wenkte mij hetzelfde te doen. Onze voetstappen weerklonken hard door de ruimte en ik kreeg een heel onbehaaglijk gevoel.

“Dit is de plek waar de gevangenen opgesloten worden,†zei Severus rustig en observeerde mijn houding. Onbewust voelde ik een rilling langs mijn ruggengraat gaan. “Je snapt nu hopelijk hoe belangrijk het is om hier niet verzeild te raken?â€

Ik knikte en liep langzaam op Tops af. Het was duidelijk dat ze zich nog flink verzet had toen ze haar gisteren terug naar haar cel brachten.. Ze had een flink blauw oog en ook haar lip was dik. Dit waren verwondingen die ze gisteren niet had gehad. Ik hurkte voor haar neer en keek naar mijn vriendin. Hierna sloeg ik mijn armen om haar schouders en drukte haar voorzichtig tegen mij aan. Ik voelde een diepe zucht door haar trillende lijf gaan. “Bedankt,†fluisterde ze in mijn oor. Achter ons kuchte Severus zacht.
“Dames, Ik wil jullie onderonsje niet verstoren,†zei hij terwijl hij met langzame passen dichterbij kwam. “Maar we zijn hier met een opdracht.â€
“Maar…,†stamelde ik en gebaarde naar Tops.

“Sorry, den Otter, we mogen haar geen eten geven,†zei Severus kil en hard. Dit moest op de gang te horen zijn. “Maar als jij hier je ontbijt neemt, kan er per ongeluk wat haar kant opvliegen,†voegde hij er zacht fluisterend aan toe. Met een korte zwaai van zijn toverstok zette hij een schaal sandwiches en een grote beker thee naast mij neer.

“Ik hoor en zie niets,†fluisterde hij en ging naast de deur staan.

Ik legde een stuk sandwich in de trillende handen van Tops, keek toe hoe ze een hap nam en traag begon te kauwen. Ondertussen nam ik ook een sandwich en at deze op, maar zorgde er wel voor dat het meeste van de schaal in de mond van mijn vriendin belandde. Ik kon immers vanavond weer wat krijgen. Voor haar was het afwachten wanneer en of ze überhaupt weer wat te eten kreeg. Ik gaf haar een paar slokken warme thee en zag haar langzaam op krachten komen.

Weet je, ik vraag me nog steeds af, wat er met Sneep aan de hand is. Hij is veel te vriendelijk. :P

Wel fijn dat Tops zo wat heeft kunnen eten.

Waarom Sevie zo aardig is? Die heeft gewoon ergens zijn verstand verloren denk ik :P

“Oke, genoeg getreuzeld,†zei Severus opnieuw hard. Er klonk gestommel op de gang en Severus liet het ontbijt snel verdwijnen, voor er ineens iemand binnen zou vallen.

“De volgende vloek die je onder de knie moet krijgen is de Imperiusvloek. De vloek van totale controle,†zei hij en begon heen en weer te lopen door de ruimte. “Het is van groot belang dat je die goed en snel kunt uitvoeren. Aangezien je vorderingen van gisteren, verwacht de Heer van het Duister dat je deze vloek ook weer snel aanleert.â€
Er viel een ongemakkelijke stilte waarbij alleen geluiden van de gang tot de kamer doordrongen. In een kamer naast ons gilde iemand van pijn. Ik schudde langzaam mijn hoofd en zuchtte diep. De harde stem van Severus ging verder.

“Net als gisteren zorg je eerst dat je je concentreert, richt je toverstok en spreek de spreuk uit. Meen het, wil het, doe het.â€

Hij keek mijn kant op en ik stond langzaam op. Ik zorgde voor enige afstand tussen Tops en mij en Severus kwam naast mij staan.

“Ik wil dat je je best doet,†zei hij zachter. “Geen tussendoor weggetjes. Geen spreuk afwijking. maar de juiste spreuk. Hij doet over het algemeen geen pijn en we gaan Tops geen rare dingen laten doen.â€

Hij keerde zich tot Tops. “Ik wil dat jij alles wat je in je hebt gebruikt om Saskia tegen te werken.†We keken hem beide aan.

“Waarom?†klonk de schorre stem van Tops. Ze keek Severus argwanend aan.

“Ik wil dat Saskia leert een goede, stevige spreuk uit te spreken,†gaf Severus als uitleg. “En ik wil dat jij leert de spreuk af te weren. Sluit allebei jullie ogen. Maak beiden je hoofd leeg. Ban alle emoties uit je hoofd.†Hij liep tussen ons heen en weer, terwijl wij deden wat hij vroeg.
“Maak je klaar,†klonk zijn stem ineens van vlakbij.

Ik opende mijn ogen, richtte mijn toverstok en sprak rustig met een vaste stem mijn spreuk uit. “Imperio.â€
“Geef nu een opdracht.â€
“Sta op,†zei ik tegen Tops en direct volgde ze mijn bevel. Ik voelde de emoties weer terugkomen in mijn hoofd. Ik hield een vriendin onder een vloek, wat was ik voor een slecht persoon. Haar ogen stonden wazig, maar ik zag langzaam de waas verdwijnen.
“Opheffen,†klonk de stem van Severus in mijn oor. Nadat ik dat gedaan had, keek ik hem aan.
“Niet slecht,†zei hij langzaam. “Beiden niet slecht, maar concentreer jullie.†Hij liep een rondje om mij heen en het leek of hij luisterde naar geluiden om ons heen. “Hou jezelf onder controle, den Otter,†blafte hij mij plots toe. Ik sprong opzij van schrik en keek hem verbaasd aan. Hij gaf een knipoog en knikte naar de deur.

“Maak je klaar en doe het nogmaals,†sprak hij luid.

Ik deed wat er gevraagd werd en sprak opnieuw de vloek uit over Tops. Dit keer was de vloek sterker. Ik had Tops al een rondje door de kamer laten huppelen, toen ze zover kwam dat ze de vloek kon doorbreken.

“Heel goed,†zei Severus en keek ons met enige trots aan. “Jullie werken hard. En nu wil ik dat je mij onder de vloek plaatst.â€
“Je bent gek.â€

“Ik wil weten hoe sterk je vloek werkelijk is,†zei Severus en gebaarde aan Tops dat ze op haar dekens in de hoek kon gaan zitten. “Doe het.â€

Opnieuw maakt ik mij klaar. Ging stevig staan, ademde diep in en uit, maakte mijn hoofd leeg, concentreerde mij en richtte mijn toverstok op Severus Sneep.
“Imperio,†galmde door de ruimte. Ik had de spreuk harder uitgesproken als de vorige keren. In de hoop dat hij daar sterker van werd. Een kort moment werd de blik van Severus wazig, maar voor ik een opdracht kon geven, was dat alweer over.
“Je hoeft de spreuk niet te schreeuwen om hem sterker te maken,†zei Severus belerend. “Concentratie! Meen het, wil het, doe het. Maak je klaar!â€
Ik nam meer tijd om mij te concentreren en vuurde opnieuw de spreuk op Severus af. Dit keer kon ik de spreuk langer volhouden. Severus deed net een fantastische handstand toen hij mijn spreuk ongedaan wist te maken. Hierdoor viel hij om en landde niet zo heel gracieus in een hoopje op de grond. In de hoek stikte Tops bijna in haar grinnik en ook ik kon het niet laten om te grijnzen.

“Ik geloof dat we hier wel klaar zijn,†gromde Severus, die over zijn achterwerk wreef.

“Sorry,†grinnikte ik.

“Geen sorry, den Otter,†galmde Severus zijn stem hard door de ruimte. “Gedraag je als een Dooddoener! Onbevreesd, zonder emotie, zonder spijt.†Hij bleef voor me staan en keek mij recht in de ogen aan. Zijn blik was serieus en ik wist dat hij dit niet rond blafte om iemand op de gang tevreden te stellen, maar om mij terecht te wijzen. Dat ik ten alle tijden op mijn hoede moest zijn en mijn rol goed moest blijven spelen.

“Naar je kamer,†zei Severus kil, terwijl hij zijn blik niet van mij afhaalde.
“Oké, meneer,†gromde ik zacht. Met een laatste blik op Tops verliet ik de ruimte en rende ik de kelder uit, de trappen op naar mijn kamer. Daar gooide ik met een klap de deur in het slot en liep mij op het bed vallen. Ik was hier zo klaar mee.

Severus kwam niet achter mij aan en liet mij een tijdje alleen. Ik benutte de tijd om te mediteren. Iets wat mij in dit soort situaties hielp om mijn hoofd leeg te maken en emoties onder controle te houden. Ik hield dit een tijdje vol en besloot toen uit te rusten. Pas toen het buiten schemerig werd en het teken op mijn arm vaag begon te branden opende Severus de slaapkamerdeur.

“We worden verwacht,†zei hij kort. Hij keek me niet aan toen ik langs hem naar buiten liep.

De troonzaal stond opnieuw vol dooddoeners. Hadden die niets beters te doen? Het was al erg genoeg dat ik een soort van examen af moest leggen om mijn vorderingen te tonen. Ik knielde neer voor de stoel waar Voldemort verveelt onderuit gezakt in zat.

“Heer,†mompelde ik zacht. Ik voelde alle ogen op mij gericht en geroezemoes klonk door de zaal.

“Stilte,†gebood Voldemort. “Sta op den Otter en laat zien wat je vandaag geleerd hebt.â€
Hij gebaarde naar de zijkant en Bellatrix kwam met een sarcastische blik op mij afgelopen. “Bellatrix heeft zich vrijwillig opgegeven als proefpersoon,†zei Voldemort. Ik stond recht tegenover Bellatrix en als blikken konden doden, was ze allang dood neergevallen. Helaas werkte dat zo niet. Ik begon mij voor te bereiden zoals ik de vorige keren ook had gedaan en herhaalde wat mij al meerdere keren gezegd was. Concentratie, meen het, wil het, doe het.

“Expelliarmus,†galmde er door de zaal. Het was duidelijk dat Bellatrix mijn gebruikelijke routine tegen mij gebruikte en mij probeerde te ontwapenen.

Helaas voor haar was ik hierop voorbereid en schreeuwde een schildspreuk.

“PROTEGO!†Bellatrix kreeg haar eigen spreuk teruggekaatst. Ze had hier niet op gerekend, vloog een stuk naar achteren en kwam met een klap op de grond terecht. Haar toverstok rolde bij haar vandaan. Nog voor ze omhoog kon komen, deed ik enkele passen naar haar toe en sprak de spreuk uit, die ik eigenlijk over geen enkel levend wezen wilde uitspreken. Maar speciaal voor haar maakte ik die uitzondering.
“Crucio,†zei ik. Mijn stem klonk vreemd kalm en al mijn visualisatie oefeningen die ik tijdens het oefenen met de spinnen had gebruikt kwamen nu tot leven. Bellatrix lag schokkend en schreeuwend voor mijn voeten. Ik keek op haar neer en voelde mij vreemd rustig.

“Genoeg,†hoorde ik de stem van Voldemort zeggen. Hij hief de spreuk op met zijn toverstok en naast mij voelde ik iemand mijn arm naar beneden duwen.

“Stap naar achteren, Sas,†klonk de stem van Severus Sneep in mijn oor. “NU!†Hij duwde mij weg bij Bellatrix en terug naar de plaats waar ik had gestaan voor ik op Bellatrix was afgelopen. Ik merkte dat ik ontzettend buiten adem was en dat ik mij onverklaarbaar moe voelde. Alsof ik zojuist een marathon had gelopen. Het viel me op dat het doodstil was in de zaal. Niemand zei iets, niemand kuchte. Alle blikken waren op mij gericht. Het enige wat er te horen was, waren de jachtige ademhalingen van Bellatrix en mij.

“Kniel,†siste Severus in mijn oor. Ik durfde niet omhoog te kijken naar de reactie van Voldemort. Ik had niet gedaan wat er van mij verwacht werd. Ik had Bellatrix, die toch wel als het lievelingetje van de Heer van het Duister bekend stond, vervloekt en het ergste van allemaal… Ik had ervan genoten. Dat was hetgeen waar ik zelf het meest van was geschrokken. Alle frustratie had ik er in een keer uitgegooid.

“Wel, wel, wel, Ik wist niet dat je dit in je had,†verbrak Voldemort de stilte. Er klonk iets van trots in zijn stem. Zijn voetstappen galmden door de ruimte. “Maar helaas was dat niet de spreuk die er gevraagd werd. Niet dat ik deze vooruitgang niet op prijs stel, maar ik wil je toch dringend verzoeken om je volgende keer aan de opdracht te houden, den Otter.†Zijn stem straalde een kille dreiging uit die je onbewust deed rillen.

“En dat brengt ons meteen bij jou toneelspel van gisteravond.†Zijn voetstappen stopten voor mij en ik wist dat hij op mij neerkeek. “Ik was gisteravond de gebeurtenissen aan het herbeleven met behulp van mijn Hersenpan en na enkele keren kijken viel mij opeens iets op. Je wisselt bijna onzichtbaar van spreuk.â€

Betrapt, vloog het door mij heen. Er was geen ontkomen meer aan. Ik was ontmaskerd.
“Heel indrukwekkend,†ging de Heer van het Duister echter verder. “Want dat betekent dat je dat tijdens het oefenen ook al een keer gedaan had. Alleen vertelde Bellatrix mij dat ze je bij het oefenen hielp met een imperiusvloek. Wat mij toch wel heel nieuwsgierig maakte. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?â€
“Concentratie en meditatie, heer,†sprak ik met bevende stem. “Ik mediteer dagelijks om mijn hoofd leeg te maken van ongewenste emoties, heer.â€

Ik hoorde de voetstappen van Voldemort bij mij vandaan lopen en een paar meter verder weer stoppen.

“En jij hebt haar dat geleerd, Sneep?†hoorde ik de stem van Voldemort.

“De meditatie wel, heer. Het bedrog was ik echter niet in betrokken,†zei Severus met een kalme stem.

“Je wist er wel vanaf?â€

“Ja, heer. Ik had bij het oefenen staan observeren. Ik zag haar ogen helderder worden toen ze onder de controle vloek was en daarna zag ik een korte onderbreking in haar spreuk gebruik.â€

“En je vond het niet nodig om dit te vertellen?â€

“Nee heer,†zei Sneep. “Bellatrix was heel duidelijk toen ik binnenkwam. Ik mocht mij niet met de les bemoeien. Zij had beter op moeten letten.â€
“Wist jij dat ze de imperiusvloek kon tegenwerken?†Het was moeilijk om de stemming van Voldemort te peilen. De ene keer was hij onder de indruk, een andere keer vloog zijn stemming om in razende woede.

“Nee heer, ik was hier zeer van onder de indruk,†antwoordde Sneep. “Ik zag potentie in haar acties. Ik vind dat dit potenties zijn die een dooddoener in zich moet hebben. Ongemerkt bedrog en de kracht om tegen orders in te gaan.â€

“Juist,†klonk de kille stem van Voldemort door de ruimte. Ik hoorde Bellatrix een geluidje uitstootte, maar direct haar woorden weer inslikken. “Ik ben het met je eens, Severus,†zei Voldemort langzaam. Hij begon weer door de ruimte te lopen. Zijn voetstappen klonken achter mij, maar ik bleef naar de grond staren.

“Sta op,†commandeerde de Heer van het Duister en liep langzaam om ons heen, zodat hij weer voor ons stond. Hij pakte mijn kin beet en dwong mij zo in zijn ogen te kijken.

“Toch wil ik je op het hart drukken deze geintjes niet meer te flikken, den Otter,†fluisterde hij met een dreiging waar mijn nekharen van overeind gingen staan. “Ik verwacht onvoorwaardelijke trouw.†Hij liet mijn kin los.

“Ja heer,†mompelde ik.

“Goed, dan komen we nu bij het volgende,†ging Voldemort verder. Hij liep tussen Severus en mij door en schreed door de ruimte in de richting waar Bellatrix stond. Ik zag hem in mijn ooghoeken voor haar stilhouden.

“Ik denk niet dat ik jou nog nodig heb met het opleiden van den Otter. Het is duidelijk dat jij daar niet geschikt voor bent,†zei hij op kille toon. “Je bent ontslagen van die functie en gaat weer verder met je taken die je hiervoor uitvoerde.â€

“Ja heer,†zei Bellatrix met een zacht, piepend stemmetje. “U bent te goed voor mij, heer.†Ik zag haar door haar knieën zakken en de zoom van het gewaad van Voldemort kussen. Ik schudde mijn hoofd. Wat was zij toch een onderkruipsel. Ze deed werkelijk alles voor hem. Was dat hoe een goede dooddoener zich behoorde te gedragen? Kruiperig tegenover de Heer van het Duister. Voldemort draaide zich met een ruk om en liep met grote passen bij Bellatrix vandaan. Hij nam weer plaats op zijn troon en Severus en mij om de beurten aan.

“Ga verder met de lessen, Severus. Neem de tijd om het haar goed te leren,†zei hij. “Oefen ook haar spreuk snelheid. Die moet veel hoger. Haal Nymphadora Tops uit de kerkers en plaats haar bij den Otter op de kamer. Ik wil dat den Otter ieder moment dat ze wil kan oefenen op haar Imperius vloek.†Hij richtte zijn blik mijn kant op. “Den Otter, Ik verwacht de volgende keer dat je vijf minuten lang een willekeurige persoon onder de imperiusvloek kan houden. Zodra je er klaar voor bent, kies ik een proefpersoon voor je uit. Bedrog wordt niet getolereerd.†Bij zijn laatste woorden stuurde hij een non-verbale spreuk mijn kant uit, want ineens ging er een pijnscheut door mijn ruggengraat en zat ik op mijn knieën. “Ben ik duidelijk?â€
“Ja heer,†zei ik op een volume dat mijn stem door ruimte galmde.

“Den Otter, je kunt gaan. Sneep, blijf nog even hier. Ik wil jou zo onder vier ogen spreken,†zei Voldemort kort.

Langzaam stond ik op en draaide mij naar de deur. Nog steeds zei niemand in de ruimte iets en mijn voetstappen galmden door de ruimte. Bij de deur aangekomen begon het gefluister. Ik trok mij er niets van aan en liep de ruimte uit. In de gang bleef ik staan. Zou ik naar de keuken lopen en wat te eten halen? Of zou ik meteen naar boven lopen?

Na een dag als dit, had ik eten verdiend vond ik zelf en liep naar de keuken. Met een beetje geluk hadden de huiselfen nog soep staan.

Woe, Saskia wordt nog eens een echte Dooddoener.

Bellatrix is wel lekker op haar nummer gezet zeg.

weer eens tijd voor een nieuw stukje. 

“Imperio.†Ik sprak de spreuk uit en vuurde hem in de richting van een spin en liet deze radslagen over het plafond maken. Al snel hief ik de spreuk op en keek naar het hoopje kleding in de hoek van de kamer. Tops was de dag na mijn laatste “examen†naar mijn kamer gebracht en op een versleten matras in de hoek van de kamer gelegd. Ze zag er slecht uit en Ik had Severus ervan kunnen overtuigen dat het beter was om haar eerst wat op krachten te laten komen voor ik haar überhaupt nog een keer zou vervloeken. Niet dat ik dit wilde, maar ik moest wel. Severus moest dagelijks mijn vorderingen doorgeven en hij kon moeilijk aan de Heer van het Duister vertellen dat ik niet oefende. Daarom gebruikte ik spinnen en een enkele keer Severus om op te oefenen. Mijn spreuk snelheid was al een stuk sneller geworden en ook de kracht van de imperiusvloek zelf werd langzaam beter. Al met al iets waar ik best wel tevreden over was. Die verschrikkelijke martelvloek had ik gelukkig niet meer uitgevoerd na de keer dat ik hem op Bellatrix had afgevuurd. Ik was geschrokken om de manier hoe makkelijk ik het vond om haar pijn te doen. Al was er natuurlijk al enige tijd een flinke strijd tussen ons aan de gang. Ik haatte haar en kon niemand bedenken waar ik ook zoveel afkeer voor had gevoeld als voor haar.

Tops mompelde wat in haar slaap en ik liep naar haar toe. Ze kreeg langzaam weer wat kleur in haar gezicht en haar haren begonnen van muisgrijs naar bruin te verkleuren. Iets wat mij een goed teken leek. Ik trok haar deken nog wat verder over haar heen en klopte zachtjes op haar schouder, voor ik opstond en door de kamer begon de ijsberen.

We hadden al aardig wat gesprekken gevoerd. Over haar tijd in de kerkers en mijn tijd bij de Dooddoeners. Het grootste voordeel van deze situatie was dat zij zag hoe ik met mijn nieuwe identiteit worstelde. Dat ik de spreuken die ik gedwongen moest oefenen met tegenzin uitsprak. Dat ik iedere keer weer de strijd met mijn geweten aan ging als ik spreuken moest oefenen.

“Meer gevoel, Saskia,†gromde Severus, nadat het zelfs een spin lukte om mijn vloek te verbreken. “Meen het, wil het. Je moet willen dat die spin de polka danst op twee poten.â€

“Zou jij als spin de polka willen dansen,†snauwde ik terug.

“Daar gaat het niet om.†Severus keek mij kwaad aan. “Het kan de Heer van het Duister niet schelen of die spin de polka wel wil dansen. Het kan mij niet schelen of dat beest wel wil dansen. En het MOET jou niet kunnen schelen of dat insect wel wil dansen. JIJ moet willen dat het danst. Nog een keer.†Ik had zin om mijn toverstok door de ruimte te smijten, maar hield mij in. Mijn ademhaling was jachtig en ik keek naar de spin die over de tafel kroop.

“Zitten en mediteren,†eiste Severus. Ik keek hem nog een keer nijdig aan en deed toen wat hij zei. “Maak je hoofd leeg. Ban alle emoties uit,†sprak hij zacht en rustig. Zittend op de planken vloer sloot ik mijn ogen en probeerde mij te concentreren. Ik probeerde de geluiden van het huis uit mijn hoofd te bannen en mijzelf te richten op een rustige ademhaling. In het begin bleef mijn boosheid door borrelen, maar uiteindelijk lukte het mij om die emotie van mij af te zetten.

“Open je ogen,†fluisterde Severus na een tijdje. “Sta op, maak je klaar en probeer het nog een keer.â€

Mijn hoofd was weer geordend, mijn gevoelens uitgezet en mijn ademhaling rustig.

“Meen het, wil het, doe het.†De toon van Severus zijn stem was koel en rustig, terwijl hij langzaam door de kamer liep. In de hoek sloeg Tops stilletjes onze les gade.
“Imperio,†zei ik op een rustige en koele toon. En liet de spin op twee poten over de tafel dansen. Het duurde zeker tien minuten voor Severus tevreden was en hij mij de vloek liet ontbinden. Ongemerkt was ik opnieuw buiten adem van inspanning. Zo’n vloek in stand houden koste kracht.

“Heel goed,†zei hij. “Voor nu is het genoeg. Morgen gaan we verder. Dan moet Tops eraan gaan geloven.â€

“Nee,†zei ik meteen obstinaat. Hij was er al meerdere keren over begonnen en iedere keer wist het moment dat ik Tops moest gaan vervloeken uit te stellen.

“Je zult wel moeten Saskia,†zei Severus kortaf. “De Heer van het Duister wil zo langzamerhand meer resultaten zien. Ik kan hem niet blijven vertellen over hoe je spreuk snelheid verbeterd is en dat je meer tijd nodig hebt om je spreuk krachtiger te maken. En je kan wel heel koppig zeggen dat je het niet doet, maar ik weet zeker dat je de strafmaatregelen die Bellatrix voor je in petto heeft nog minder ziet zitten.â€

“Maar ze is nog niet sterk genoeg,†bracht ik in.
“De Imperiusvloek is één van de weinige vloeken die haar weinig tot geen energie zal kosten,†kreeg ik als antwoord. “Ze zal langzaam sterker worden tijdens het oefenen en daardoor ook steeds meer kunnen gaan tegenwerken. Wat het voor jou in stijgende lijn moeilijker gaat maken.â€

Hij keek mij even onderzoekend aan en ik knikte als teken dat ik hem begrepen had.

“Dan wil ik nu dat jullie je beiden gaan voorbereiden op morgen. Mediteer voor we gaan oefenen.†hij keerde zich om. “Jij ook Tops. Meditatie kan je helpen bij het verbreken van de vloek.†Hierna liep hij naar de deur. “Ik moet nu verslag gaan doen. Daarna breng ik avondeten.†Hij verdween en liet ons achter. Ik liep naar Tops en ging naast haar zitten.

“Het is zwaar hè,†zei ze zacht. “Iets te moeten doen wat je echt niet wilt.â€

Tranen brandde achter mijn ogen, terwijl ik knikte. Ik had mijn knieën opgetrokken, mijn armen er omheen geslagen en mijn hoofd er tegenaan gelegd. Ik voelde haar arm om mijn schouders.

“Ik wil dit niet,†snikte ik. “Maar ik moet. Anders….. anders……†Ik wilde de woorden niet uitspreken. Maar in mijn hoofd wist ik ze wel. Anders vermoordde Voldemort iedereen die ik lief had, om daarna mij langzaam en pijnlijk aan mijn einde te helpen. Tops zei niets, maar ik wist dat ze voelde wat ik wilde zeggen, want ze pakte mij nog iets steviger beet.  

“Ik kan je niet vertellen dat het allemaal wel goed komt,†sprak ze na enige tijd. “maar we kunnen er wel op hopen.â€

“Ik herken gewoon mijzelf niet meer,†zei ik schor. “Soms als ik die spreuken uitspreek. Net als pas geleden op Bellatrix. Dat voelde zo goed. Zo goed dat ik van mezelf schrok.â€

“Maar over mij wil je die spreuken niet uitspreken. Dat probeer je koste wat het kost te vermijden, zoals je net weer even gedemonstreerd hebt,†zei Tops bemoedigend. “Dat je Bellatrix wil vervloeken maakt je geen slecht mens. Dat maakt je juist menselijk. Ik had er graag bij geweest toen je haar te grazen nam.â€

“Ik hoop alleen dat we hier weg kunnen komen voor Jeweetwel beslist dat ik de doodsvloek moet gaan oefenen,†zei ik grimmig. “Die spreuk wil ik echt niet kennen.â€

We zaten een tijdje zwijgend naast elkaar en besloten Severus zijn opdracht alvast te oefenen en een simpele meditatie oefening te doen.

Arme Saskia en Tops, ongewild oefenen op iemand die je vriendin is.

En Tops heeft gelijk, het is heel menselijk om Bellatrix te willen vervloeken. :P