Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Lonneke

Taart en gebak

Recommended Posts

Hier kun je alles kwijt over taarten, cakejes, koekjes en andere lekkernijen. Post je eigen creaties en vertel wat jij lekker vindt.

Ik heb een heel lekker recept voor chocoladetaart, die zal ik hier wel even posten. Ik heb geen idee meer, waar ik hem vandaan heb, maar hij is echt goddelijk. Niet te zoet of te bitter en heerlijk rustig.

chocoladetaart

Ingrediënten
200 gr. donkere chocolade van een goede kwaliteit
100 gr. ongezouten boter(vloeibare)
4 grote eieren
200 gr. witte basterdsuiker
3 eetl. bloem
eventueel poedersuiker

Voorbereiding
De eieren scheiden en de eiwitten stijfkloppen.
de oven voorverwarmen op 140 graden.
beboter de ovenvaste schaal en bestuif hem met de rest van de bloem.

Bereidingswijze
Doe chocolade en de boter in een au bain mariepan(of kom) en laat het geheel boven een pan heet water, maar niet kokend, water smelten.
Klop de eierdooiers met de suiker en de 2 eetlepels van de bloem.
Klop het eierdooiermengsel door het chocolademengsel en schep tenslotte de stijfgeslagen eiwitten er door.
Giet het beslag in de vorm en bak de taart in de oven, tot hij stevig aanvoelt.

Is heel lekker, deze taart. Ik raad hem dus echt aan.

^ Klinkt erg goed, die wil ik zeker uitproberen!

Mijn moeder had gisteren aardbeiengebak meegenomen van de Hema. Een stevig deegrandje onderaan, vervolgens een laag vanillepudding-achtig iets en dan verse aardbeien erop. Goddelijk. :P

Gisteren heb ik weer voor het eerst verschillende 'soorten' cupcakes gemaakt. :P Ik heb de volgende gemaakt

- Mojito cupcakes. Dat is dus een vanille cupcake met topping dat dus smaakt naar mojito. Het was best wel lekker. Recept heb ik [url="http://www.cupcakerecepten.nl/2011/05/party-met-mojito-cupcakes"]hier[/url] gevonden, maar ik heb wel véél meer rum gebruikt. Anders proefde je het nauwelijks. En de topping zag er minder groen uit bij mij dan op de foto.

- Cupcakes die smaken naar Mars. Ik heb de kristalsuiker vervangen door [url="http://profile.ak.fbcdn.net/profile-ak-snc4/object3/1298/124/n37445422718_9176.jpg"]kindjessuiker[/url] (ja, zo noemen wij dat hier :wub:) en op het einde heb ik er dus repen Mars aan toegevoegd, die ik eerder heb laten smelten met wat boter. Duurde best wel lang vooraleer ze gebakken waren.

- Chocolade cupcakes met daarover nog gesmolten chocolade,

- Vanille cupcakes met kleine stukjes chocolade.

En morgen wil ik proberen om [url="http://www.cupcakerecepten.nl/2011/05/red-velvet-cupcakes-mmmm"]Red Velvet Cupcake[/url] te maken :wub:.

^mojito cupcakes :wub: ha, dat moet ik een keer proberen ^_^

Michelle had een chocolade taart gemaakt... en die bestond buiten chocola alleen uit boter, suiker, zout en zelfrijzend bakmeel :wub:
Alleen stond de oven verkeerd :P maar mijn vader vond m iig heerlijk :o al was het enorm machtig.

Ik vind zelf vlaaien erg lekker, maakt niet uit wat voor smaak (behalve van de koe :rolleyes:) alles vind ik wel lekker. Ik heb zelf voor school een boekje moeten aanschaffen met recepten voor taaren en koejes dus al iemand een recept wil dan kun je me PMen

Oe, die recepten klinken erg lekker!
Ik vind zelf ook altijd taart met vers fruit erg lekker. Zo had ik laatst abrikozenvlaai. Heerlijk. Ook taart met chocola is - indien goed gemaakt natuurlijk - ook nooit mis.
Een tijdje geleden heb ik arretjescake gemaakt. Dat is wel zo'n beetje het ongezondste wat ik maken kan geloof ik, maar het is zo af en toe wel erg lekker. Voor degenen die het niet kennen: het bestaat alleen uit biscuitjes, basterdsuiker, een heel pakje boter en cacao. Het is ook geen cake in de zin dat die gebakken moet worden, het moet juist in de koelkast hard worden. Heerlijk, machtig, ongezond spul dus.

Hmm, het water loopt in mijn mond met al die lekkere dingen die ik lees. Ik ben verzot op citroentaart met eiwitschuim en kersenvlaai. Ook chocolade taart, vooral de Weense Sachertorte.

[quote name='Melody' timestamp='1314124938' post='10987']
Een tijdje geleden heb ik arretjescake gemaakt. Dat is wel zo'n beetje het ongezondste wat ik maken kan geloof ik, maar het is zo af en toe wel erg lekker. Voor degenen die het niet kennen: het bestaat alleen uit biscuitjes, basterdsuiker, een heel pakje boter en cacao. Het is ook geen cake in de zin dat die gebakken moet worden, het moet juist in de koelkast hard worden. Heerlijk, machtig, ongezond spul dus.
[/quote]

Dit klink verdacht veel als de taart die wij petit-beurre taart noemen (die noemt zo omdat de koekjes die gebruikt worden petit beurres heten). Maar de gewone versie is zonder cacao, en wij maken hem wel wat lichter door er ook eieren aan toe te voegen, ik wil wel es het recept overtypen als je wil.

Dit is overigens ook een heel lekkere chocoladetaart:
[b]Chocoladetaartje[/b]
Ingrediënten
140 gr boter
140 gr fondantchocolade
140 gr bloemsuiker
5 eierdooiers
3 eiwitten
cacaopoeder
[b]Bereiding[/b]
Smelt de boter samen met de chocolade.
Klop de eierdooiers samen met de helft van de suiker licht op. De eiwitten klop je met de andere helft van de suiker stijf.
Meng het chocolade-botermengsel met het opgeklopte eigeel en daarna voorzichtig met het eiwit.
Bak ¾ van het deeg in de bakvorm (kleine springvorm is het makkelijkst) gedurende 30 minuten en een voorverwarmde oven van 180°. Laat de taart afkoelen en bestrijk de rest van het deeg ermee. Bestrooi met cacaopoeder.

^Maar petit-beurre taart is nog anders dan arretjescake (zo zie ik het toch :angel:), bij arretjescake maak je alle koekjes kapot, en die doe je dan bij de rest van het mengsel.
Terwijl bij petit-beurre taart doe je er boter bij en bloemsuiker, en dop je de koekjes in koffie om ze zo op te stapelen.
Maar, ze zijn allebei wel erg lekker :yes:.

Ik heb gister een appelcake-taart gebakken. Vandaag geproefd en hij was erg lekker! Ik had dezelfde cake-taart laatst ook gemaakt met pruimen, maar de pruimen waren na het bakken helemaal bitter geworden, erg jammer :(

[quote name='Anslenemans' timestamp='1314387177' post='11637']
^Maar petit-beurre taart is nog anders dan arretjescake (zo zie ik het toch :D), bij arretjescake maak je alle koekjes kapot, en die doe je dan bij de rest van het mengsel.
Terwijl bij petit-beurre taart doe je er boter bij en bloemsuiker, en dop je de koekjes in koffie om ze zo op te stapelen.
Maar, ze zijn allebei wel erg lekker :(.
[/quote]

Oh, dat wist ik niet B)

[quote name='Sly Snake Slytherin' timestamp='1314561485' post='12033']
Ik heb gister een appelcake-taart gebakken. Vandaag geproefd en hij was erg lekker! Ik had dezelfde cake-taart laatst ook gemaakt met pruimen, maar de pruimen waren na het bakken helemaal bitter geworden, erg jammer :unsure:
[/quote]
Pruimen kan je ook beter niet mebakken maar er na het bakken opdoen. En als je ze dan toch wil gebruiken met het bakken doe ze dan in de vulling.

[quote name='Sly Snake Slytherin' timestamp='1315297823' post='13369']
De pruimen waren de vulling. En ik heb gewoon een recept gebruikt, dus het lijkt me dat de maker daarvan de taart ook wel eens heeft gebakken :P Geen idee of ze zo hoorden te gaan smaken.
[/quote]
Ik denk niet dat een taart bitter hoort te smaken. Heb je wel alles gedaan wat in het recept stond? Ben je niks vergeten of heb je iets net een tikje anders gedaan dan moest? Als dat zo is dan kan het logisch zijn dat het niet zo is geworden als het hoort te zijn.

Bij de geboorte van mijn neefje vierden we zijn geboorte met een kwarktaart met blauwe muisjes :) was ook erg lekker, maar wel machtig. :P

Ik houd erg veel van aardbeienkwarktaarten (vooral de bodem!), kersenvlaaien en chocoladetaarten. Appeltaarten vind ik ook erg lekker, maar op de één of andere manier heb ik altijd het idee dat ik iets mis daarin.

Hmm, ik heb nog een klein uurtje om naar de bakker te rennen voor een lemon meringue... op dit moment zwaar mijn favoriet want taart hier is beduidend anders dan taart in Nederland. Helaas. Ik bedoel, serieus [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Tres_leches_cake"]lijkt dit je lekker? [/url]

^ Vreselijk!

Meringue is best wel oké maar ik heb toch liever een lekkere biscuit of een traditionele Vlaamse vlaai! Zal ik je anders een bakboek sturen? Dan kan je naar hartenlust taarten bakken en een nieuwe hype ontketenen in Mexcico... :!!:

Ik heb gisteren 3 soorten cupcakes gebakken; chocolade cupcakes, traditionele-, en light vanille cupcakes (al is er niets light aan).

Ik heb vandaag taart gemaakt! :angel: Is nog goed gelukt ook, al had ik het idee dat het helemaal niet ging goedkomen toen ik hem maakte. xD

Ik twijfelde tussen chocoladetaart en kwarktaart, maar mijn paps wou kwarktaart en gezien het zijn feestje is, werd het kwark:

[img]http://img571.imageshack.us/img571/9691/08102011415.jpg[/img]

Het is gewoon een simpele taart om te maken en je bent er ook niet zo lang mee bezig.

De taartmix is aardbei, maar de kwark zelf was vanille. :P

Ik heb gisteren voor het eerst een appeltaart gebakken! En ik moet zeggen dat hij uitstekend smaakt. :P Mag ook wel, na de tijd die hiet kostte om hem te maken. XD

En ik heb gisteren appelcake gebakken :P.
Hij was eigenlijk nog goed gelukt, de appelstukjes waren goed ingebakken (wat soms een probleem is bij appelcake, dat die stukjes niet goed gebakken zijn.)

Ik vroeg me iets af...xD ik ben al vrij vaak in Nederland geweest en ik merk vaak dat jullie in vergelijking met ons héél veel van die pakjes hebben waar jullie nog enkele dingen aan moeten toevoegen en dan een gerecht hebben.
Bakken jullie dan ook zo of maken jullie echt alles vanaf nul af aan?

[quote name='Linda' timestamp='1317882642' post='16746']
Zal ik je anders een bakboek sturen? Dan kan je naar hartenlust taarten bakken en een nieuwe hype ontketenen in Mexcico... :P
[/quote]
Die paar keer dat ik zelf appeltaart heb gebakken was echt flut. Er zit in dit huis geen constante druk op de gasleiding! Komt denk ik door oude gare leidingen, ze hebben er al eens naar gekeken. Gevolg is dus dat de oven continue van temperatuur veranderd. Na verschillende zwartgeblakerde creaties heb ik het maar opgegeven. :P

Hier hebben ze trouwens pas echt het toppunt van lui bakken: het koekjes deeg koop je gewoon kant en klaar, hoeft alleen nog maar even in de oven!

[quote name='Linda' timestamp='1318448058' post='17752']
Ik vroeg me iets af...xD ik ben al vrij vaak in Nederland geweest en ik merk vaak dat jullie in vergelijking met ons héél veel van die pakjes hebben waar jullie nog enkele dingen aan moeten toevoegen en dan een gerecht hebben.
Bakken jullie dan ook zo of maken jullie echt alles vanaf nul af aan?
[/quote]

Ik gebruik inderdaad altijd een pakje. Als het echt snel moet, één waar alleen water bij moet, maar als ik een actieve bui heb, zoek ik wel iets waar nog boter en eieren bij moeten. Of natuurlijk een pak mix voor kwarktaart.