Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
ThaMartin

Fanfic codes

Recommended Posts

Tot nu toe hebben we nog niet echt regels aan de fanfics gesteld, omdat we het er over eens waren dat iedereen zelf wel behoorlijk kan beslissen wat wel en wat niet kan op dit forum.
Omdat die grens toch wat onduidelijk blijkt te zijn, willen we iedereen vragen om in de beschrijving van het verhaal de volgende codes te gaan gebruiken.

Deze codes zijn niet alleen erg handig om beter te kunnen bepalen of het verhaal geschikt is voor iedereen, of dat er extreem veel geweld etc. in zit, maar ook om te kijken of het een verhaal is dat je aanspreekt.

Plaats de codes die van toepassing zijn dus in de beschrijving van het onderwerp voor dat je je verhaal plaatst, en zet het ook nog eens in het eerste bericht van je verhaal.

Natuurlijk proberen de mods/admins de verhalen bij te houden en te zien wat er in geschreven staat, maar wij kunnen niet elk verhaal nauwkeurig bij houden en gaan lezen, daarnaast weet de schrijver meestal van te voren wat er gaat komen in de verhalen en kan dus beter de beoordeling geven. Natuurlijk zullen wij wel van tijd tot tijd kijken of de beoordeling (nog) wel bij het verhaal past.

Dit zijn de codes:

[quote] 

[b]geschikt voor (leeftijden):[/b]
AL (alle leeftijden)
12
15 ([b][i]Mogen niet in het openbare gedeelte van Klieder en Vlek staan, maar alleen in de Zwijnskop![/i][/b])

[b]Onderwerpen/waarschuwingen:[/b]

SX - seks (1 tot 5 sterren * )
GW - geweld (1 tot 5 sterren *)
GT - grof taalgebruik
VS - verslaving/drugs/alcohol gebruik
M/ZM - moord/zelfmoord
DM - discriminatie 
ROM - romantiek
[/quote]

[b]Het werkt als volgt. Eerst kijk je naar de leeftijd. Is jouw verhaal geschikt voor alle leeftijden, vanaf 12 jaar of 15 jaar.[/b]

Zit er extreem veel, of erg gedetailleerd geweld/seks in? Dan is het een verhaal voor 15 jaar en ouder, plaats je fic dan in het forumgedeelte: "de Zwijnskop"

Zit er wel wat geweld en/of een beetje seks in maar gaat het niet over tot bloederige slagvelden en/of het beschrijven van seks (benoemen van geslachtsdelen etc.) dan is het een verhaal voor 12 jaar en ouder.

Als je verhaal geen bloederige scene's heeft en seks, in ieder geval niet met veel details beschreven dan mag het gewoon een AL label krijgen, ofwel voor Alle Leeftijden.

[b]Kies nu de waarschuwingen.[/b]

Geef nu de waarschuwingen aan. Komt er moord of zelfmoord in je verhaal voor? Zet dan M/ZM in de beschrijving, hetzelfde geldt voor drugs/alcohol misbruik en andere verslavingen (VS), groftaalgebruik(GT) en discriminatie(DM)
Komen deze dingen er niet in voor dan hoef je het niet te vermelden.

Geweld en seks moet je altijd beoordelen. Dit doe je d.m.v. sterren zoals deze *
een ster(*) staat voor geen/weinig geweld of seks en 5 sterren(*****) staat voor veel geweld of seks. Dus bij een verhaal waarin geen weinig/geweld voor komt en wel wat seks, maar niet duidelijk beschreven krijg je dit:

GW *
SX ***.

[b]Uiteindelijk komt het er dan zo uit te zien:[/b]

12 HUM/ROM VS GW* SX***

Dit betekend dus een romantisch en grappig verhaal vanaf 12 jaar, zonder veel geweld, met seks, maar niet in detail beschreven en met drugs/alcohol misbruik/verslavingen.

Is je beoordeling zo compleet? Zet het dan in de beschrijving van het topic (het balkje onder de titek). En in het begin van het eerste bericht!
Dit is niet alleen een kijkwijzer (leeswijzer ), maar ook een handige manier om te zien of het een verhaal is dat je zoekt.

[b]Voor vragen of hulp kun je altijd contact opnemen met Peetje![/b]

Er stond toch ookaltijd een ROM tussen? Of hoef ik dat nu niet meer te vermelden?

[quote name='Earlinde' timestamp='1311080051' post='4167']
Er stond toch ookaltijd een ROM tussen? Of hoef ik dat nu niet meer te vermelden?
[/quote]
En wat betekend ROM als ik vragen mag?

[quote name='wouterruygrok' timestamp='1311086290' post='4182']
[/quote]
[/quote]

De afkorting ROM staat voor Romantiek. :P

[quote name='Lunatic' timestamp='1311086379' post='4183']
[quote name='wouterruygrok' timestamp='1311086290' post='4182']
[/quote]
[/quote]

De afkorting ROM staat voor Romantiek. :P
[/quote]
Nu je het zo zegt klinkt het zo logisch!