Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Nfiz

Welke muziek inspireert jou tijdens het schrijven?

Recommended Posts

De titel van dit topic lijkt me duidelijk. Luister jij het liefst naar keiharde rock tijdens het schrijven, heb je zoetsappige ballads nodig om in de juiste romantische sfeer te komen, of moet het juist helemaal stil zijn als je je op het verhaal wil concentreren? Laat het hier weten en deel je tips met de rest!

Hmm, tot voor kort schreef ik absoluut zonder muziek omdat het me afleidde. Laatst heb ik het toch eens geprobeerd met instrumentale muziek en dat werkt beter. Ik kies meestal filmmuziek, want dat is natuurlijk echt specifiek gemaakt om een bepaalde sfeer te creëren.

Vooral filmmuziek, maar soms inspireert de tekst van een lied me ook. Sommige liedjes kunnen zo mooi gevoelens uitdrukken en dat helpt ook heel erg. Ik luister vooral naar Danny Elfman [i](verrassing!)[/i]John Williams, Hans Zimmer en als gamemuziek naar Koji Kondo en Jeremy Soule.
Maar tot nu toe wil het nog niet echt vlotten, al luister ik heel vaak muziek...

Momenteel heb ik Something Corporate herontdekt, prachtig.
Band of Horses en Fleet Foxes heb ik ook echt op repeat staan. Allemaal hele mooie, vrij rustige muziek. Heel rustgevend.

Bij mij op dit moment Destine met Stay... Sowiso mijn favo nummer op het moment... Geen idee waarom, eigenlijk. Ik denk omdat die clip zo mooi is, en ook wel een beetje bij m'n verhaal gaat passen denk ik :) En ik luister vaak naar de radio .Daar wordt vaak zoveel ongelofelijk nutteloos op geluld, dat je ervanzelf inspiratie uithaald :o

Ik schrijf zonder muziek omdat ik muziek zonder tekst echt heel saai vind en als ik muziek met tekstopzet dan ga ik op een gegeven moment allemaal stukjes uit de tekst typen. Ik vind in stilte werken toch het fijnst.

@ Eef: Ik heb Band of Horses pas ontdekt, zo mooi! :) Ik zal die andere artiesten ook eens opzoeken...

Bij mij wisselt het heel erg. Soms leidt elk geluidje me af en moet ik echt absolute stilte hebben, maar andere keren vind ik het heerlijk om op de achtergrond zachtjes muziek op te zetten (alles behalve Nederlandstalige nummers, want dan luister ik meer naar de tekst en kan ik me niet goed op mijn zinnen concentreren :P).

[b]EDIT[/b]: Bijna vergeten, maar soms helpt het ook om rustgevende geluiden op de achtergrond te zetten! 'Zeegeruis', of 'vogelgefluit' ofzo. :o Edited by Nfiz

Bij mij wisselt het nogal. De ene keer luister ik naar klassieke muziek, de andere keer naar een cd met instrumentale Keltische nummers, dan weer naar nummers met hele mooie lyrics, die ik dan verwerk in het verhaal.

De laatste dagen luister ik veel naar dit nummer bij het schrijven.
[media]http://www.youtube.com/watch?v=Kk5itF5YHvw[/media]

Tijdens het schrijven luister ik meestal niks of zachte muziek/geluiden zonder tekst, omdat het me alleen maar afleidt. Als ik geen inspiratie heb, ga ik een minuutje of tien youtuben, wat eigenlijk ook niet helpt voor de inspiratie. Maar goed, als er al vijf minuten niks bruikbaars uit mijn toetsenbord rolt, sturen mijn vingers de muis en het toetsenbord automatisch naar youtube. Flinke kop koffie erbij en doorschrijven maar weer, als het nummer afgelopen is. (En tijdens het nummer stroomt sowieso de schrijfstress weg en ga je nadenken waarom je dit ook alweer allemaal doet.)

Oké, dit was eigenlijk vooral van toepassing op de nano.

Bij mij ligt het voornamelijk voor het verhaal. Bij een zweverig verhaal luister ik zweverige muziek. Bij HP fanfic luister ik HP filmmuziek en bij andere verhalen weer andere bijpassende muziek, maar meestal instrumentale muziek :(

Soundtracks helpen vaak best wel goed, aangezien die gemaakt zijn om sfeer te creëren. Ik had zojuist een spannend muziekje nodig en luister dit nu:

http://www.youtube.com/watch?v=8jO3EGFyae4&feature=relmfu

Ik vind de muziek van Sigur Ros erg inspirerend als ik schrijf omdat die, vind ik, echt landschappen en gevoelens heel krachtig oproept en dat helpt echt heel veel. En ik heb pas de muziek van Erdenstern en Nox Arcana ontdekt en die vind ik ook echt heel erg inspirerend als ik schrijf. Beide zijn erg fantasierijk ook en de muziek van Erdenstern is erg gevarieerd. Bepaalde nummers zijn echt heel goed om luchtige dingen te schrijven, andere nummers roepen meteen een zware strijd op. De muziek van Nox Arcana is over het algemeen veel duisterder, dus voor luchtige situaties is hij niet zo ideaal, maar als ik echt donkerdere scènes schrijf of dergelijke is die muziek echt geweldig om op de achtergrond te hebben.

Ik heb een nieuwe techniek bedacht. Ik maak nu afspeellijsten op YouTube met passende muziek en die zet ik dan op autoplay. Ik heb zelf het idee dat het wel helpt. Ik had in eerste instantie

gemaakt, om een beetje een gevoel te krijgen voor een verhaal dat zich vroeger afspeelt, in een klein dorpje. Dat interview met Kenneth Brannagh hoort er overigens niet bij, maar die is er tijdens nieuwsposten per ongeluk in terecht gekomen en ik ben te lui om uit te zoeken hoe ik 'm weg krijg. Daarna heb ik ook nog
lijstje gemaakt voor een stukje met dementors waar het hoofdpersonage nogal neerslachtig van wordt. Vandaar dus zielige/dreigende muziek. :unsure:

Meestal zet ik tijdens het schrijven ofwel geen muziek op, ofwel instrumentale omdat lyrics me teveel afleiden :fluit: Het liefst van al zet ik Yiruma op, maar dat is natuurlijk niet de beste muziek als je een vechtscène wil schrijven... Dus heb ik ook nog een hele hoop andere afspeellijsten op YouTube aangemaakt, van Bleach tot Merlin tot Sherlock Holmes muziek :P