Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Nfiz

Hoe schrijf jij?

Recommended Posts

De een koopt stapels papier en gebruikt die ene speciale vulpen om alle creatieve gedachten op te schrijven, de ander zit het liefst achter de vertrouwde computer - en weer een ander gaat op de bank zitten met een iPad en tikt zijn of haar verhaal uit! Op welke manier schrijf jij het liefst? Typ je alles in je smartphone en mail je het naar jezelf (zogenaamde '[i]cell phone books[/i]' zijn trouwens [url="http://techcrunch.com/2007/12/02/in-japan-half-the-top-selling-books-are-written-on-mobile-phones/"]al jaren populair in Japan[/url]), ga je met je laptop in de tuin zitten, of spreek je al je zinnen in een dictafoon en laat je het later omzetten door speciale [i]speech-to-text[/i] software? :P Deel het met ons!

Een boek op je telefoon schrijven lijkt me wel lastig zeg! :P Maar goed, het kan me verder ook niet schelen hoe een boek geschreven is, als het maar goed is. Ik kan me namelijk ook moeilijk voorstellen dat mensen alles met de hand uitschrijven, maar ik denk dat het merendeel van de boeken in mijn boekenkast wel zo geschreven moet zijn (gezien de computer nog niet was uitgevonden of nog geen algemeen goed was toen). Of nou ja, op een typmachine kan ook, maar dat is ook nogal vervelend. :o Ik schrijf dus gewoon op de computer op het bureau in de woonkamer of op de laptop, lekker op de bank. :)

Ik heb eigenlijk altijd geschreven op de computer en aantekeningen geschreven. Nu heb ik heel veel research op de PC staan en het beetje verhaal dat ik nu voor deze uitdaging heb is geschreven in een schrift. Eigenlijk wel een enorme verandering...
Eerlijk gezegd zou ik het supervet vinden om zo'n mooie, ouderwetse typmachine te hebben waar ik mijn 'netversie' op kan maken, die ik dan overtyp uit mijn schrift.
Ik probeer het nu een beetje uit, lekker experimentelen wat mijn manier van schrijven nu echt is.

Toen ik een jaar of dertien was gebruikte ik de oude typemachine van mijn opa om verhaaltjes te schrijven. Machtig mooi, al moest je wel goed nadenken tijdens het schrijven, want het is natuurlijk lastig om achteraf nog van alles te veranderen! :)

Nu schrijf ik voornamelijk via mijn laptop of pc. En via mijn telefoon, trouwens! Als ik in de trein zit, bijvoorbeeld, of midden in de supermarkt sta en opeens een idee krijg, dan tik ik het snel in een notitie en mail het naar mijzelf. Verder heb ik overal blaadjes rondslingeren met snel neergekrabbelde scènes, dialogen, plotwendingen, en dergelijke. [s]En heel soms, als m'n vader niet oplet, pik ik zijn iPad in en ga lekker op de bank zitten schrijven. :o[/s]

Ik schrijf meestal op mijn computer en als ik geen zin heb om achter de pc te zitten, dan in mijn schrijfblok en wat ik daar heb geschreven, schrijf ik dan weer op mijn pc. Erg vermoeiend :P

Ik schreef vroeger ook op een ouderwetse typmachine ^^ Alleen ik was er nooit zo handig in en mijn vingers blijven altijd tussen de toetsen hangen ^^;

Ik schrijf nu het makkelijkst op een schrijfblok en ik typ dan over wat ik geschreven heb =) Nu ga ik zometeen wel verder op mijn pc.

Ik vind het echt veel makkelijker om gewoon met pen enpapier te schrijven enn het daarna over te typen. Het kost misschien wel mee tijd, maar daardoor lees je je verhaal wel over en kun je sommige zinnen verbeteren en de spelfouten eruit halen. Het heeft dan zeg maar hetzelfde effect als je verhaal overlezen wanneer het af is.

Als ik in de trein zit, bijvoorbeeld, of midden in de supermarkt sta en opeens een idee krijg, dan tik ik het snel in een notitie en mail het naar mijzelf. Verder heb ik overal blaadjes rondslingeren met snel neergekrabbelde scènes, dialogen, plotwendingen, en dergelijke.

Inmiddels heb ik alles op Google Drive gezet. Superhandig, want ik kan er altijd bij door gauw in te loggen - via mijn laptop, telefoon (speciale app), computer in de bieb, thuis, etc. etc. Heb aparte mappen met ideeën, oneshots, opzetjes voor langere verhalen, drabbles. Prima georganiseerd dus - nu alleen nog tijd maken om daadwerkelijk te schrijven! :$

Ik schrijf tegenwoordig steeds meer op de computer, maar tot een paar jaar geleden schreef ik alles compleet uit met de hand. Heb nog hele dozen vol schrijfsels van vroeger (ik schreef al toen ik zes was namelijk). Maar tegenwoordig typ ik veel en als ik rare inspiratie krijg terwijl ik ergens ben zonder pen, papier en laptop (wat niet heel vaak is) dan maak ik een sms je en sla ik het op als concept.

Oké, ik ga even deze topictitel anders interpreteren en een andere vraag stellen. :P

Hoe schrijven jullie? Is er een schrijfstijl van een bepaalde auteur die je heel erg aanspreekt of probeer je zo origineel mogelijk te zijn in je stijl? Hiermee bedoel ik dus veel bijzinnen, of juist helemaal niet? Ben je meer van de dialogen, de actie, of de gedachtegangen van je personages? Wat kenmerkt jouw stijl?

Ik ben sinds kort verliefd geworden op de schrijfstijl van D.H. Lawrence en het liefst zou ik zo kunnen schrijven :D Heerlijk opbouwende stijl met zinnen die geweldig in elkaar overlopen waardoor alles zo'n mooi geheel vormt.

^ D.H. Lawrence is fantastisch, ik zou dat ook wel willen! En poëzie vind ik zo mooi, kon ik maar schrijven zoals Pablo Neruda, Emily Dickinson, Lord Byron...

Ik schrijf over het algemeen met veel bijzinnen. In de journalistiek is dat helemaal niet handig, tijdens mijn stage werd me dat echt afgeleerd bij het maken van korte, vlotte nieuwsberichten. :D Verder probeer ik veel synoniemen te gebruiken - niet steeds dezelfde woorden herhalen - en maak ik graag vergelijkingen of metaforen als ik iets beschrijf. Dialogen vind ik soms moeilijk om realistisch weer te geven (hoewel ik dat juist wel graag lees), ben dan toch meer van gedachtegangen.

Totaal offtopic, maar ik heb juist niets met poëzie (behalve Sinterklaasgedichten, maar dat telt niet, denk ik :P). Ik vind het heel knap als mensen goed kunnen dichten, maar ik ben toch meer iemand die waarde hecht aan de verhaallijn. :D

Eh... Mijn favoriete schrijvers zijn Willard Motley en Erich Maria Remarque en ik heb ook wel geprobeerd om - niet met al te veel succes uiteraard :P - hun manier van schrijven te kopiëren. Verder denk ik dat mijn manier van schrijven ook best wel heel erg beïnvloed is door Rowling (maar ook minder goed uiteraard, hè!), omdat ik toen ik net begon met schrijven heel erg naar haar manier van schrijven heb gekeken om te zien hoe het moest. En dat is er in blijven hangen. :P

Ik ben trouwens niet zo van de ellenlange hersenspinsels of beschrijvingen, en ik maak heel veel gebruik van dialogen, denk ik. :P

Ik schrijf denk ik redelijk beschrijvend omdat ik het gevoel heb dat dat mij beter ligt dan dialogen schrijven. Ik vind wel dat ik soms iets gedetailleerder zou mogen schrijven. Ik hou er wel van om lange stukken hersenspinsels of beschrijvingen te schrijven, pagina's zonder dialogen, etc. Dat ligt me wel. Dialogen, ik weet niet, ik heb het gevoel dat die bij mij nogal snel saai worden, dus daar mag ik misschien wel wat aan werken. Ik maak niet zoveel gebruik van metaforen. Ik probeer het soms wel, maar het ligt me ook niet echt en dan laat ik het liever weg. Dan ga ik liever in op wat er zich afspeelt zelf.

Ik heb niet bepaald een stijl van een schrijver die ik als voorbeeld heb. Ik bewonder nogal veel schrijvers, maar geen enkele schrijver bij wiens stijl ik ook nog maar in de buurt zou kunnen komen, dus laat ik het maar :D