Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Nfiz

Schrijfsoftware

Recommended Posts

Ik ben benieuwd of jullie speciale software gebruiken tijdens het schrijven van jullie verhaal (ervan uitgaande dat jullie niet ouderwets alles met de hand schrijven, tenminste :wub:). Gebruik je standaard Word, of OpenOffice - of schrijf je alles op via een service als Google Docs? Of heb je zelfs speciale programma's geïnstalleerd, zoals [url="http://www.spacejock.com/yWriter.html"]yWriter[/url], [url="http://www.baara.com/q10/"]Q 10[/url], [url="http://writemonkey.com/"]WriteMonkey[/url] of [url="http://www.literatureandlatte.com/scrivener.php"]Scrivener[/url] - of misschien wel een app voor je telefoon (zoals [url=http://www.evernote.com/]Evernote[/url])? Waarom wel/niet?

Ik schrijf mijn huidige ZvdF-verhaal via Google Docs. Simpelweg omdat ik er dan overal bij kan, zolang ik maar een internetverbinding heb (het werkt bij m'n ouders, in de bieb, op m'n eigen laptop, mijn iPhone, etc.). Verder heb ik zowel yWriter als Scrivener op mijn laptop staan, en vooral van laatstgenoemde ben ik een groot fan. Scrivener biedt een heleboel mogelijkheden als je echt van plan bent een lang verhaal (boek? :wub:) te schrijven. Je kunt verschillende versies maken, volgorde van scènes makkelijk veranderen, 'achtergrondkaartjes' maken voor alle personages als geheugensteuntje, etc.

Een andere favoriet is een programma genaamd CreaWriter. Het is eigenlijk een heel simpel programma, dat helpt om afleiding weg te halen. Als ik in Word zit te typen, zit ik daarnaast altijd wel op internet - ik kijk even snel op WZ, check m'n mails, of er komt iets anders tussendoor - maar CreaWriter vult het hele scherm met een leeg schrijfvlak. Je kunt eventueel kiezen voor een rustgevende achtergrond (zonsondergang ofzo :wub:) en kalmerende geluiden (zeegeruis). Persoonlijk vind ik het heel fijn werken en ik ben ook veel efficiënter bezig! Q 10 is wat dat betreft ook fijn, want de opmaak is heel simpel (volledig zwart scherm met oranje letters, [i]that's it[/i]), maar helemaal onderaan kan je wel gelijk zien hoeveel woorden en letters je al hebt!

Nu jullie! :P

Ik gebruik eigenlijk gewoon Word of Open Office, maar ik had nog nooit van die andere programma's gehoord, dus misschien ga ik die weleens proberen. :) Ik zet mijn verhalen altijd op mijn usb-stick, dan kan ik er ook overal aan doorwerken. Mijn zusje gebruikte weleens een site waarbij je als je een bepaald aantal minuten niks had getypt een heel irritant geluid hoorde. Handig dus als je even snel je woordenaantal omhoog wilt helpen.:o Ik ben de naam van die site vergeten, maar ik denk dat ik 'm zelf ook niet zou gebruiken.

Ja, ik blijf toch echt bij Word, vind ik wel ok. :)
Als ik op een dag goed ga schrijven, typ ik op word in een stuk door. Als het echt niet gaat lukken, dan blijf ik net zo goed naar word staren als naar iets anders. xD

Net als groemp, alles op de usb (ehh, 1 tb, kan een lang verhaal op :o ). Zo kan ik boven schrijven, en ergens anders op de macbook. (:

Ik vergeet mijn USB-stick altijd wel ergens, het is dan toch veiliger om het gewoon online te hebben staan. :o En die site komt me inderdaad bekend voor Josh, al weet ik de naam zo een twee drie ook niet! Zou ook niks voor mij zijn, ik zou gek worden van dat geluid constant...

Ik ben ouderwets, ik gebruik het liefst nog steeds WordPerfect. Ooit de meest gebruikte tekstverwerker, maar wat dat betreft natuurlijk al lang ingehaald door Word. *mompelt iets over monopolipositie van Microsoft* Jaren geleden heb ik voor m'n vader de laatste Nederlandstalige versie van WP Office weten te bemachtigen, dus die gebruik ik ook nog steeds. En ondanks jaren van gedwongen onder werktijd met Word werken, vind ik WP nog steeds fijner werken.

Ik heb er eerlijk gezegd nooit over nagedacht, ik gebruik steeds Pages. Dat is zowat de tegenhanger van Word, maar dan voor Mac.
Op zich geen last mee, ik vind er alles handig in terug, ben gewoon ermee te werken en ik kan er mee doen wat ik wil. Pages heeft trouwens ook een standaardfunctie om de aandacht af te leiden, zoals jij dat in CreaWriter vond Nfiz, je krijgt dan enkel een wit blad te zien en de achtergrond is volledig zwart. Ook alles wat je nodig hebt (lettergrootte, lettertype, ...) komt pas terug tevoorschijn als je met je muis bovenaan het scherm even wacht, dus je benut echt alle plaats die je op je scherm hebt.

Ik heb wel even die programma's van je bekeken en Scrivener leek me wel cool en handig, het is aan het downloaden nu... Hier wil ik misschien wel eens mee werken, ook voor papers etc. voor de univ lijkt het me wel handig.

Bedankt voor die tips ;-)