Jump to content
Wizardzone - Harry Potter Community
Sign in to follow this  
Ingrid

Nanowrimo

Recommended Posts

[quote]Naam:
Leeftijd:
Beroep:
Fysieke beschrijving:
Persoonlijkheid:
Talenten:
Hobby's en voorkeuren:
Gewoontes/tics:
Achtergrond:
Interne conflicten:
Externe conflicten:
Opmerkingen:[/quote]

Oh, thanks voor deze!! Ik ben echt heel slecht in personages te zoeken... But thaaanks so much!

[quote name='Josh' timestamp='1319631326' post='19584']^: [i]Toekomst in beeld[/i] bedoel je toch? Met die camera die steeds foto's maakt van wat er gaat gebeuren?

Ik ga trouwens voor het non-HP verhaal. Op de site heb ik ergens tips zien staan speciaal voor studenten die in november eigenlijk geen tijd hebben. Misschien moet ik die straks maar eens uitgebreid door gaan lezen. :P[/quote]
Euhm, ik kan mij niet meer de titel herinneren, noch de details van het verhaal. Het enige wat ik mij ervan kan herinneren is dat het gaat over een meisje en die wordt lastig gevallen door een spook. Die jongen zegt dat zij hem heeft vermoord, maar hij weet niet meer hoe of waarom. De twee kende elkaar niet eens tot hij ineens in haar kamer tevoorschijn kwam. Uiteindelijk bleek hij van de toekomst te komen. Alleen is hij niet gekomen om zijn moord te stoppen, maar net om haar te helpen hem te vermoorden. Hoe dat laatste ook alweer in elkaar zat, weet ik niet meer ^^

Heb je die link nog van tips voor studenten? :) Ik denk dat ik dit jaar ook goed kan gebruiken! :)

[quote name='Nfiz' timestamp='1319639078' post='19597']^ Leuk, succes! :fluit: Oh en ik had ergens ook een tip gelezen: gewoon niet gaan slapen voordat je je dagelijkse quotum aan woorden hebt gehaald. Je hebt na een maand misschien wel een ernstig slaapgebrek, maar je boek is af! :P[/quote]
Haha, strak plan! :P Zitten we daar straks in de les met gigantische wallen onder je ogen :P. Wat voor mij vorig jaar enorm heeft geholpen, is een NaNo-meet. Met een paar mensen van Wz Rpg hebben we toen bij mij op kot bij elkaar gekomen en we hebben eigenlijk niet anders gedaan dan geschreven, gegeten, gedronken en naar het wc geweest :P [s]Misschien een tip voor Wz'ers hier, hehe[/s] Ik had een grote achterstand, maar dankzij de meet heb ik wel ontzettend veel kunnen schrijven en het maakt NaNo nog een stuk leuker dan het al is. ;)

Overigens. Plot een en drie vind ik ook wel erg leuk! :P Misschien moet ik dat board toch eens wat beter bekijken. Ik wou er eerst niet kijken, want dan heb je niet echt een origineel idee en zeker niet een idee dat van mezelf kwam. Daarom keek ik er nooit, maar er zijn echt wel leuk ideeën tussen en het is al veel beter dan wat ik op het moment heb ^^

Ooh, ik kan echt niet wachten om te beginnen schrijven ^^ Maar goed... ik heb het plot al in m'n hoofd sinds de dag nadat ik vorig jaar klaar was met NaNo :fluit: Dus die paar dagen wachten zullen nog wel lukken >.< Ik ga echt de eerste dagen proberen zoveel mogelijk te schrijven aangezien ik 1 en 2 november feestdagen zijn en ik dan geen les heb en 3 november is een donderdag en dan heb ik sowieso geen les. Dus die dagen ga ik echt proberen zo veel mogelijk te schrijven zodat ik dan alvast een mooie voorsprong heb ^^

[quote name='Yoni' timestamp='1319655595' post='19644']
Euhm, ik kan mij niet meer de titel herinneren, noch de details van het verhaal. Het enige wat ik mij ervan kan herinneren is dat het gaat over een meisje en die wordt lastig gevallen door een spook. Die jongen zegt dat zij hem heeft vermoord, maar hij weet niet meer hoe of waarom. De twee kende elkaar niet eens tot hij ineens in haar kamer tevoorschijn kwam. Uiteindelijk bleek hij van de toekomst te komen. Alleen is hij niet gekomen om zijn moord te stoppen, maar net om haar te helpen hem te vermoorden. Hoe dat laatste ook alweer in elkaar zat, weet ik niet meer ^^

Heb je die link nog van tips voor studenten? :P Ik denk dat ik dit jaar ook goed kan gebruiken! :fluit:
[/quote]

Oh, dan is het denk ik toch een ander boek. :P In ieder geval, [url="http://blog.lettersandlight.org/post/11912136245"]hier[/url] de link. Ik weet niet zo goed of het werkelijk nuttig is, maar goed...

Hm, ik heb ergens ook nog een Young Writers Program Workbook. Is ook heel handig om personages en verhaallijnen in uit te werken. Het is echt heel handig en staat vol tips.

Edit; hm, het hoorde hieronder te staan, maar er is iets fout gegaan. Ik upload het wel even via de frontpage.

Edit; en ik kan geen categorieën toevoegen daar, dus never mind dan maar. Al kun je me natuurlijk altijd een mailtje sturen, dan kan ik hem doormailen. (M'n mailadres is te vinden in mijn profiel.)

Bedoelde je [url="http://ywp.nanowrimo.org/files/ywp/ywp_10_hs_workbook_3rd_edition.pdf"]dit[/url], Ingrid? Ik heb het net zitten lezen en ik denk dat er best nuttige tips bij zitten, vooral omdat ik eigenlijk praktisch altijd fanfictie schrijf en niet zoveel ervaring heb met iets anders. :fluit:

Ja, die bedoelde ik! Hij is echt erg handig, al ga ik hem niet uitprinten. Dat kost me toch iets teveel inkt.

^: Ja, dat is zo. Momenteel kan ik niet eens thuis printen en als ik het op school uitprint ben ik snel door mijn quotum van 100 blaadjes heen, ben ik bang. :fluit: Maar op zich kaarten ze wel dingen aan waar je even over na kunt denken. :'(

Mijn zusje gaat ook meedoen aan Nano! :$ Zo kunnen we elkaar aanmoedigen enzo! Willen jullie ook even zeggen hoe jullie heten trouwens? Dan kunnen we writer buddies worden. :lol: Mijn naam is [url="http://www.nanowrimo.org/en/participants/joshie"]Joshie[/url] (Josh was al bezet :stuart:).

Oooh, het is al bijna! Ik ga zo falen :stuart:
En ik heb er toch heel veel zin in. Mijn plotje blijft al maandenlang door mn hoofd dwalen, ik kom er niet vanaf, dus ik moet er echt iets mee gaan doen. xD
Ik ga even kijken wie ik al als writing buddies heb trouwens... nu niemand... maar zo te zien word dat nog over geplaatst? Ik zal even afwachten :fluit:

Ik heb besloten om toch mee te doen, ookal heb ik geen heel duidelijk plot. Ik ga gewoon schrijven en schrijven en hopen dat ik er kom. Een poging wagen is beter dan helemaal niet meedoen, right?

Shannon, ik heb je lijstje toegepast en het is echt ontzettend handig! Ik heb nu voor zes personages het lijstje ingevuld en het helpt echt enorm. Soms verzin ik iets voor een bepaald personage, en kan ik meteen weer iets voor een ander personage invullen. Ook heb ik nu een veel beter idee over wat de personages van elkaar vinden. Ik had een paar van de belangrijkste personages gedaan toen ik besefte dat het verhaal op een bepaald punt eigenlijk iets miste (romantiek, drama...). Speciaal daarom had ik een ander personage bedacht en daar kwam een heel subplot uit voort dat eigenlijk heel interessant en zelfs vrij essentieel is geworden voor het verhaal. Het enige is wel dat mijn hoofdpersonage tot nu toe het kortste lijstje heeft en vrijwel geen achtergrond, omdat ik die nog moet verzinnen, terwijl dit eigenlijk is waar het hele verhaal om hoort te draaien. Maar ik was met haar begonnen, dus misschien krijg ik een beter beeld van haar nu ik de rest heb, en een gedetailleerder plot. :$

Overigens ben ik van plan niet alleen de personages zo uit te werken. Ik heb ook een korte samenvatting gemaakt van het verhaal, een chronologie van zowel historische gebeurtenissen (ik hou nu eenmaal van historische verhalen met veel drama en romantiek :stuart:) als belangrijke gebeurtenissen in het verhaal en een omschrijving van verschillende locaties. Ik geloof echt dat ik nog nooit zoveel notities heb gemaakt voor een verhaal. Meestal begin ik gewoon zo te schrijven. :fluit: Ik heb trouwens ook besloten dat ik de research deels bewaar voor na november. Ik zal sommige dingen wel op moeten zoeken, maar het belangrijkste is nu eerst die 50000 woorden halen. Bijschaven kan daarna altijd nog.

Bwaaaaaa, ik heb er zo'n zin in! Ik ben vanmiddag naar de Kick-Off geweest en dat was supergezellig met heel veel aardige mensen of zo. Ongeveer net zo gezellig als een WZ-meet! [s]No offence.[/s] En nu is mijn nano-honger weer helemaal aangewakkerd! En ik heb een gehaakte, warme viking-muts! (Logo van de nanowrimo.) Ik <3 nanowrimo.

Dus dit is zeg maar de Zomer van de Fantaciteerveer maar dan in 1 maand in plaats van 2? Dan hoop ik dat er meer mensen de eindstreep halen dan van de zomer het geval was :fluit:

Succes iedereen! :stuart:

Nouja, de nanowrimo vind ik persoonlijk makkelijker. Bij de ZvdF had ik voor mijn gevoel totaal geen stimulans. Bovendien vertoon ik tijdens school werkontwijkend gedrag. :stuart: En rondom de nanowrimo zijn veel meer evenementen georganiseerd en het op het nanowrimoforum zit echt één grote groep mensen die elkaar kent en gezellig is of zo. Het is dus een wereldwijd evenement, maar je hebt echt een 'oh jee, we zitten dadelijk met z'n allen in hetzelfde schuitje'-gevoel. :fluit: De proefdruk die je krijgt als je de 50K haalt is ook heel erg tof. En dankjewel!

NEt het aantal woorden in m'n agenda geschreven, van hoeveel ik elke dag moet hebben... Duuude ik heb er echt zin in! =D Maar zometeen eerst de rest van m'n personages erbij schrijven :stuart: HEb m'n Psycho bijna af...

[quote name='Josh' timestamp='1319912059' post='20028']
Soms verzin ik iets voor een bepaald personage, en kan ik meteen weer iets voor een ander personage invullen. Ook heb ik nu een veel beter idee over wat de personages van elkaar vinden. [/quote]

Dat vind ik echt leuk om te horen, ik heb precies hetzelfde. :fluit: Ik heb gisteravond weer wat nieuwe personages gecreëerd en het is nu alsof de puzzelstukjes langzaam in elkaar vallen... Mijn plot is nog niet helemaal uitgewerkt, maar toen ik gisteravond net in bed lag kreeg ik ineens een briljante ingeving (al zeg ik het zelf :$) en ik heb echt zin om te gaan schrijven! Ik werk trouwens met Yarny (www.yarny.me - WZ pakt de link niet, waarschijnlijk vanwege het rare einde haha) en dat werkt uitstekend voor me! Je hebt aparte tabbladen voor personages, plaatsen, dingen, en dan het verhaal zelf - waarbij de volgorde van fragmenten ook nog eens heel makkelijk aan te passen is.

Mijn verhaal wordt trouwens definitief eigen fictie (geen fanfic, geen non-fictie), voor als dat nog niet duidelijk was. :'( Qua genre behoort het tot het zogenaamde [i]YA[/i], ofwel [i]young adult[/i]: de hoofdpersoon is een vijftienjarige scholiere die op zoek gaat naar haar familie (haar vader heeft het gezin verlaten toen ze nog maar een half jaar oud was). Het wordt (hopelijk) een mix van drama, humor, romantiek, spanning... en nog meer. Ik probeer het in circa achttien hoofdstukken uit te werken, met een totaal van - hoe verrassend - 50.000 woorden of iets meer. Maar aaah, ik kan totaal geen goede titel verzinnen! :stuart:

Bij mij komt de titel ook vaak pas als het verhaal af is. Ik probeer er niet te veel over na te denken. Na een tijdje komt de titel bij mij vanzelf wel op. Voor de structuur van m'n verhaal gebruik ik yWriter, een van die zovele programmaatjes waar je personages, scènes, plaatsen... in kan geven. Ik gebruikte vroeger een ander programmaatje (ben de naam kwijt) maar dat wilde niet meer werken op m'n nieuwe laptop. Ik heb ondertussen van acht hoofdstukken de inhoud bepaald, maar maar de rest van m'n verhaal moet ik morgen nog in hoofdstukken gieten :P

Morgen! :D Ik heb er echt zin in! Mijn hoofdpersonage is alleen nog steeds slecht uitgewerkt, maar ik heb nu geen zin om daar iets aan te doen. :o [s]Want een goed begin is het halve werk.[/s]

^ Vannacht, bedoel je! :D Nog maar een paar uurtjes... Ik heb nog niet het gevoel dat ik er helemaal klaar voor ben, helaas, ik ben nog steeds niet 100% tevreden met het plot en ik weet geen eerste zin (en ook nog steeds geen titel), terwijl ik dat van tevoren eigenlijk allemaal af had willen hebben. Na ja. Misschien krijg ik straks nog een briljante inval, en anders begin ik maar gewoon ergens! Ik heb er ook zin in! :o

Ik heb nu 16 hoofdstukken en ik had er meer, maar daar ben ik ook niet helemaal tevreden over. Maar goed, ik heb die zestien hoofdstukken en tegen dat ik die helemaal heb uitgeschreven, hoop ik maar dat de rest van het plot vanzelf wel komt ^^ Nog iets meer dan 2 uur :D

[quote name='Nfiz' timestamp='1319998530' post='20126']Maar aaah, ik kan totaal geen goede titel verzinnen! :D
[/quote]
&
[quote name='Anadria' timestamp='1319999623' post='20134']Bij mij komt de titel ook vaak pas als het verhaal af is. Ik probeer er niet te veel over na te denken. Na een tijdje komt de titel bij mij vanzelf wel op. [/quote]
Je moet je echt niet concentreren op de titel, want eenmaal je aan je verhaal aan het schrijven bent komt de titel wel vanzelf. :o

Die titel laat ik inderdaad ook maar even zitten :D
Maar aaah! Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat NaNo over een uurtje begint! Ik zat met het vage idee om zo naar bed te gaan, maar nu ga ik natuurlijk nog een uurtje plotten en dan om 12 uur beginnen :o

Heb nog geen flauw idee wat ik ga schrijven, maar ik doe mee. Ik heb toch niks te verliezen :D

Het is november, we zijn begonnen! :D