Levicorpus
|
Levicorpus

Goed, Levicorpus is een spreuk die we leren kennen in boek 5, waar James hem gebruikt tegen Sneep. Voor wie het zich niet meer herinnert, Levicorpus is een non-verbale spreuk, wat wil zeggen dat je hem niet moet/mag uitspreken.
Nu, James Potter gebruikt de spreuk in zijn vijfde jaar. In het zesde jaar schrijft Sneep allerlei spreuken op die hij zelf verzonnen heeft - in zijn Toverdrankenboek. En daartussen vindt Harry de Levicorpus-spreuk. Nu is de vraag - hoe heeft die spreuk zich verspreidt? Sneep verzint hem, blijkbaar vóór of tijdens zijn vijfde jaar, want James Potter gebruikt hem. Maar hoe is die spreuk bij James geraakt? Die twee zijn nu niet bepaald de beste vrienden. En de spreuk is non-verbaal, dus je hoort niet dat iemand hem zegt. Heeft Sneep de spreuk al eerder ergens opgeschreven? Is James er zo achter gekomen? En wist James dat hij oorspronkelijk van Sneep kwam? -------------------- There are two kinds of people. Those who use computers, and those who use Macintosh. "Le coeur a ses raisons, que la raison ne connaît point." - B. Pascal |
Oediepoëzie Berichten: 5.804 Geregistreerd op: 24-06-'04 Locatie: Rumst (België) Geslacht: Heks |
|
De spreuk is inderdaad nonverbaal, daarover valt niet de discussiëren.
-------------------- ![]() Ik knik en kijk hem na terwijl hij de trap op loopt. Ik kan het niet nalaten om mijn blik over zijn achterste te laten glijden. Het verhaal van Remus en Tops tijdens HBP |
Forum oma Berichten: 9.442 Geregistreerd op: 22-02-'04 Geslacht: Zeg ik lekker niet! |
|
Wat Petra zegt lijkt mij ook het meest logische. James zal vast niet het boek zelf gezien hebben, anders was hij vast wel gepest met zijn HalfBloed Prins naam.
@Goedele; Is het niet zo dat non-verbale spreuken alle spreuken kunnen zijn die je dan niet uitspreekt? Je zegt dat levicorpus een non-verbale spreuk is, maar je kunt hem toch ook hardop uitspreken, of niet? -------------------- Life is like a novel, you're the author and every day is a new page. |
Tubbie Berichten: 1.562 Geregistreerd op: 02-04-'08 Locatie: Everywhere Geslacht: Heks |
|
Even heel vergezocht, misschien heeft James wel ooi Sneep's rugzak afgepakt omdat hij wist dat Sneep bezig was met duistere zaken en ik vind hem wel een type om daar nieuwsgierig naar te zijn.. Misschien heeft hij de spreuk zo gevonden.
Nonverbale spreuken kan je volgens mij inderdaad ook gewoon uitspreken, het is alleen meer dat zo iemand niet doorheeft dat je juist die spreuk gebruikt. Ik kan me voorstellen dat je in een woedebui niet gaat denken van 'oh nee, sjips, hij is nonverbaal!' maar gewoon die spreuk schreeuwt en dat werkt vast ook wel. -------------------- Camp Side Story: Live, laugh, love! Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom. Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. |
Big dreams, start little Berichten: 1.166 Geregistreerd op: 07-06-'08 Locatie: Haaksbergen Geslacht: Heks |

Ik denk dus eigenlijk dat ze dan niet werkt. Ik denk dat als er bijstaat "non-verbaal", dat ze dan ook écht non-verbaal moet.
Sneep is misschien wel een beetje het soort om erover op te scheppen - al ben ik er niet zó zeker van - maar hij had toch helemaal niet zoveel vrienden? Ja, uiteindelijk komt hij natuurlijk wel in het Dooddoeners-clubje terecht, maar ik denk dat Lily eigenlijk zijn enige echte vriendin was. En ik denk dat als hij het tegen haar had gezegd, dat ze dat niet zomaar had doorverteld. Ik weet eigenlijk niet of ik Sneep wel het type vind om daar over op te scheppen. Ga je zomaar vertellen dat je een spreuk hebt uitgevonden? Wie gelooft dat nu, een 15-jarige die spreuken verzint? -------------------- There are two kinds of people. Those who use computers, and those who use Macintosh. "Le coeur a ses raisons, que la raison ne connaît point." - B. Pascal |
Oediepoëzie Berichten: 5.804 Geregistreerd op: 24-06-'04 Locatie: Rumst (België) Geslacht: Heks |
|
Is Levicorpus daadwerkelijk zelfverzonnen door Sneep? Of kan het zijn dat hij het wel een handige spreuk vond om te noteren? Maar waarom dan daar? Wilde hij dat iemand zijn boek zou vinden jaren later?
-------------------- QUOTE(from B) You don't look chaotic at all, you look like a work in progress and that's very inspiring. |
Free-Your-Mind Berichten: 2.940 Geregistreerd op: 04-07-'04 Geslacht: Tovenaar |
|
QUOTE(Goedele) Ik denk dus eigenlijk dat ze dan niet werkt. Ik denk dat als er bijstaat "non-verbaal", dat ze dan ook écht non-verbaal moet. Nee, dat denk ik niet. Zoals het non-verbaal op mij overkwam is het zo dat je alle spreuken gewoon uitspreekt en in jaar zes pas leert over non-verbaal. Dat is moeilijker, vandaar dat het pas zo laat gegeven wordt. Als je je spreuk niet uitspreekt weet men ook niet welke spreuk er op hem afgevuurd wordt, het is een verrassingseffect wat vooral in duels van pas kan komen. ontopic; Misschien dat levicorpus een spreuk was waarvan Sneep het handig vond om hem te noteren? Waren álle spreuken in dat boek zelfverzonnen? edit; wat Jouk zegt dus Dit bericht is bewerkt door Charlotte op 31-07-'10 14:12:19 -------------------- Life is like a novel, you're the author and every day is a new page. |
Tubbie Berichten: 1.562 Geregistreerd op: 02-04-'08 Locatie: Everywhere Geslacht: Heks |
|
Volgens mij is het niet zo dat sommige spreuken nonverbaal zijn en anderen verbaal. Ik heb hier iets gevonden over nonverbale spreuken. Er staat bijvoorbeeld:
QUOTE Some spells, such as Levicorpus, are easier to perform nonverbally than others. Most spells, however, seem to be less effective than normal when the incantation is not said. For example, the unnamed curse that critically injured Hermione Granger during the Battle of the Department of Mysteries might have been fatal had Antonin Dolohov not been silenced when he used it, according to Hogwarts nurse Poppy Pomfrey. Ik maak daar toch uit op dat je zelf mag kiezen of je ze verbaal of nonverbaal gebruikt, maar Levicorpus werkt nonverbaal beter. Misschien omdat het voor meer verassingseffect zorgt? Ik denk trouwens dat het niet zo raar is dat de spreuk bij James terecht is gekomen. Ik meen me namelijk te herinneren dat Remus vertelde dat de spreuk een tijd lang erg in de mode is geweest en dat iedereen 'm gebruikte. Daarbij laten de Dooddoeners die Dreuzels tijdens het WK Zwerkbal toch ook in de lucht zweven? Het lijkt me dat ze ook Levicorpus hebben gebruikt. Volgens mij is het dus toch een vrij bekende spreuk geworden. -------------------- Hij verwonderde zich over hoe simpel het eigenlijk was: zij was verliefd op hem en hij op haar en ze waren blij dat het zo was en niet anders. En tegelijkertijd kon hij zich nauwelijks voorstellen dat dit echt gebeurde, dat zij graag bij hem was en dat hij zich gewoonweg gelukkig en verliefd kon voelen, alsof al die dingen die eigenlijk nog maar zo kort geleden waren nooit hadden plaats gevonden. ZvdF |
Josh Berichten: 4.629 Geregistreerd op: 04-06-'04 Locatie: Gausson Geslacht: Heks |

QUOTE(Charlotte @ 31-07-'10 14:11:51) Nee, dat denk ik niet. Zoals het non-verbaal op mij overkwam is het zo dat je alle spreuken gewoon uitspreekt en in jaar zes pas leert over non-verbaal. Dat is moeilijker, vandaar dat het pas zo laat gegeven wordt. Als je je spreuk niet uitspreekt weet men ook niet welke spreuk er op hem afgevuurd wordt, het is een verrassingseffect wat vooral in duels van pas kan komen. Ja, zo kwam het leren van spreuken non-verbaal te gebruiken ook op mij over, hoor. Spreuken die je verbaal kan gebruiken, werken ook non-verbaal, maar het is heel moeilijk. Maar in Sneep zijn boek, stond die spreuk opgeschreven. En tussen haakjes stond er bij "non-verbaal", dus daarom denk ik dat die spreuk non-verbaal moet en dat ze anders niet echt werkt. Daarmee heb ik niets gezegd over het gebruik van andere spreuken die non-verbaal gebruikt kunnen worden. Ik heb het over die specifieke spreuk, waar uitdrukkelijk bijstaat dat men ze non-verbaal moest gebruiken. Waarom ik het ook denk, is omdat het inderdaad erg moeilijk is om spreuken non-verbaal te laten werken. Maar bij die spreuk gingen het bij Harry vanzelf. Zonder er moeite voor te moeten doen, net als een heel gemakkelijke spreuk die je gewoon luidop zegt. (En dit is helemaal geen offtopic discussie hoor, het gaat nog steeds over die spreuk, en dat is het onderwerp van dit topic. Dat wat Jouk zegt, kan op zich wel. Maar er wordt over het algemeen toch aangenomen dat die spreuk van Sneep zelf is. Harry probeert hem op eind boek 6 volgens mij tegen Sneep te gebruiken (en die weet het volgens mij wel, hij is heel goed in Legilimens) en daarna probeert hij Sectumsempra, denk ik. En Sneep wordt er woest van, vraag hoe Harry het ook maar durft een spreuk tegen hem te gebruiken die hij zelf verzonnen heeft. Dus ik denk dat Levicorpus echt wel van Sneep zelf is. Ik denk dat Sneep ook zo woedend wordt omdat Harry op dat moment hetzelfde doet als wat James bij hem deed, twintig jaar eerder: een spreuk die hij verzonnen had, op hem gebruiken. -------------------- There are two kinds of people. Those who use computers, and those who use Macintosh. "Le coeur a ses raisons, que la raison ne connaît point." - B. Pascal |
|
Coole ondertitel Berichten: 360 Geregistreerd op: 29-06-'05 Geslacht: Tovenaar |
|
| Lo-Fi Versie | De tijd is nu: 07-09-'10 11:14 |